Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har spelat in en dokumentär i 1080i 50 och undrar om det går att göra om den till 1080p 25?

Eller om det är bättre att skala ner den till 720p 50 om det går?

Och hur ska jag bära mig åt, vilket program behövs?

Tack på förhand

mvh

Oskar

Postad

Du borde ha spelat in det i "p" från början, då "i" är interpolerat vilket betyder att varje frame kommer bli som ett foto med hög slutarhastighet, men efter allt är redigerat och klart bör du exportera det i 24/25fps i 1080p beroende på var dokumentären ska visas. Men om du ändå ska konvertera filerna till t.ex. .mp4 innan för att göra det lättare att redigera så föreslår jag 24/25fps i 1080p förutom på klipp där du ska ha slowmotion där du bör köra 48/50fps i 1080p. Men slutresultatet bör vara 24/25fps i 1080p.

Postad
Har spelat in en dokumentär i 1080i 50 och undrar om det går att göra om den till 1080p 25?

Vad är målet med att konvertera om det till 25p?

Att konvertera om 50i till 25p kommer att ge en del jobbiga nackdelar beroende på vad du filmat. Statiska bilder kommer att se okej ut medans bilder med som innehåller rörelser, tex en panorering kommer att se illa ut. Vill du absolut ha progressivt slutmaterial kommer en konvertering till 720p50 se bättre ut då alla rörelser bibehålls. Men i slutändan beror det ju på var det skall hamna, 720p50 är inte alltid idealiskt om det skall lägas på internet, så första frågan kvarstår: Vad är målet med att konvertera om det till 25p?

Med all respekt för Gustaf Liljegren, men gör inte om materialet till 24p som han föreslår. (Vad 24/25fps betydde förstod jag faktist inte)

Postad

Går ju alltid de-interlaca även om det aldrig blir helt bra. Lite jobbigt det där med interlaced eftersom de flesta moderna skärmar som lcd och plasma inte riktikt fixar interlaced på ett tillfredsställande sätt. Jag är dock osäker på hur det är med projektorer (kanske någon annan har koll på), om det finns projektorer som klarar av interlaced på ett bra sätt kanske det kan vara värt att ha två versioner, en interlaced och en de-interlacad.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...