Gå till innehåll

Min Passion - Dokumentärfilm


33gustav

Recommended Posts

[video=youtube;xhstO-mLGPU]

 

Tjena!

 

Jag har precis laddat upp min nya kortfilm Min Passion. Jag har jobbat med den i någon månad nu så det vore kul och få lite kritik

 

Beskrivning:

Min passion är en kort dokumentär om tre unga personers olika passioner. Dem berättar om alla bra och dåliga saker med deras passion och vi får reda på varför dem är så passionerade med just en specifik sak. Filmen är gjord för att inspirera andra människor till att hitta sin egen passion.

 

Förhoppningsvis är den sevärd :) Det vore kul och höra vad ni tycker om musiken också, eftersom det var första gången jag lät en kompositör göra den.

 

/ Gustav

Länk till kommentar
Share on other sites

Roligt initiativ. Snygga klipp och bra musik. Ljudupptagningen på personerna som pratar var inte så bra dock. Jag gissar att det är kamerans mikrofon. Jag rekommenderar en mygga till sådan setup.

 

Lite CC och colourgrading hade inte varit helt fel heller! Men annars tycker jag att det var schysst gjort :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för dit svar. Kul att du gillade den. Ja jag håller med om att ljudet blev lite kasst. Jag använde mig av en rode videomic, men den satt på kameran och det var ca 3 meter från skådespelaren. Jag jobbade ganska mycket med CC och CG men jag ville inte att det skulle sticka ut för mycket. Men tack för tipsen ska tänka på det till nästa gång

Länk till kommentar
Share on other sites

08:00, läser han ur manus eller talar han bara sådär? Klockrent oavsett

 

Jag hade inget problem alls med varken ljudet eller färgerna, det är ju skillnad på dokumentärt och spelfilm.

 

Något värt att tänka på är ditt val av bildutsnitt. När du kapar bilden vid knäna på folk kan det lätt ge känslan av att de saknar ben. Därför brukar man undvika att kapa bilden vid lederna. Kapar du istället i mitten av benen / armarna / magen osv undviker du den här känslan.

 

1.png

 

Men snyggt jobbat :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Schysst dokumentär! :) Personligen så tappa jag intresse lite efter halva filmen, men den var schysst gjord!

 

Några småtips att tänka på (som jag spontant kände som inte tagits upp tidigare) var att:

- Tänk på att du inte behöver ha musik över hela filmen. Tar du bort musiken så lyssnar man mer på det som sägs. Det är ju schysst att ha musik som ligger mellan de olika intervjuerna (eller så du har i början och i slutet). Testa kör utan musiken lite med så man lägger mer fokus på det som sägs.

 

- Nu är detta en smaksak, men jag hade gärna velat ha intervjupersonerna i helbilder. Våga gå nära dina intervjupersoner. Dokumentärer är ju en filmform där du nästan "får lära känna" en person, eller i alla fall ta del av något ifrån hans/hennes liv. Filmar du på avstånd så ger detta också en känsla av att man inte riktigt får ta del av personen på bilden. Så kör lite mer närbilder och variera i bildsnittet framöver under intervjuerna så får du en bättre dynamik i bilderna!

 

- Reagera lite i början på att du inte klippte i takt med musiken på alla ställen. Det är sånt man lär sig med tiden, men ha det i åtanke just när du har musik att lyssna in takt/tempo och klipp efter detta :)

 

Se detta som feedback och inte kritik! Snyggt jobbat överlag.

 

//C

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket för din feedback, ska ha det i åtanke til kommande projekt. Jag vill bara säga att musiken gjordes när klippningen var klar, men jag kan föra vidare den feedbacken med synkningen i början till min kompositör. Kul att du gillade den i alla fall :) får man fråga vad du tyckte var bra också? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...