bylletski Posted April 18, 2013 Posted April 18, 2013 Hej. jag undrar en sak. När man har skrivit färdigt ett manus. Kan man då skicka den till sig själv via ett mail och skydda det på det sättet? Menar om något snor det då kan man bara logga in på mailet och visa upp manus + datum. 0 Quote
Mr A Posted April 18, 2013 Posted April 18, 2013 Det finns massvis med trådar i forumet som behandlar just detta ämnet. Konsensus, om jag kommer ihåg rätt, är att i slutändan går det inte, inte ens när du betalar för att "skydda" den. Men ingen kommer någonsin "sno" ett manus för den personens karriär eller hopp om att ha en karriär åker ut ju fönstret så fort det upptäcks. 0 Quote
bylletski Posted April 18, 2013 Author Posted April 18, 2013 Så du menar att detta är inget man kan visa upp i rättegången? Eller för produktionsbolaget som har valt att producera? För en person har redan snott en kortfilm från mig. Men som tur var gick min advokat in och han hade manuset i ett oöppnat kuvert hemma hos sig. 0 Quote
shAArken Posted April 18, 2013 Posted April 18, 2013 Men om det nu fungerade med din advokat och det oöppnade kuvertet, varför ändra på ett vinnande koncept? 0 Quote
bylletski Posted April 18, 2013 Author Posted April 18, 2013 Spara pengar på att inte skicka en massa brev till honom. Skriva ut papper och så vidare. :D Funkar detta eller måste jag skicka brev till honom? 0 Quote
Désirée Posted April 19, 2013 Posted April 19, 2013 Hej. jag undrar en sak. När man har skrivit färdigt ett manus. Kan man då skicka den till sig själv via ett mail och skydda det på det sättet? Menar om något snor det då kan man bara logga in på mailet och visa upp manus + datum. Det är alldeles för lätt att fejka ett e-postmeddelande. Det bevisar ingenting. Det som verkligen kan fungera som bevis är ditt förarbete, dvs dina anteckningar, tidigare versioner, feedback från andra m.m. samt din allmänna kunskap om manuset och dess karaktärer. Det är i praktiken ingen som snor manus, för det ger för mycket badwill. Det är enklare och billigare att köpa manuset av författaren. Och om en författare snor ett manus och säljer det som sitt, så kommer ingen någonsin att våga köpa något från den författaren igen. 0 Quote
Recommended Posts