Jump to content

Premiere CS4 vs CS6

Jensamannen

Recommended Posts

Nån som har koll på dom stora skillnaderna mellan Premiere CS4 och CS6. Har precis börjat med film och sitter med CS4 i dag. Har tittat på Brusredusering och funktioner för att stabilisera en skakig bild. I dag måste jag köpa separata program för detta. Funderar på vad som finns i CS6 och generellt vad som är dom stora skillnaderna mellan 4 och 6. Om det helt enkelt lönar sig att köpa CS6 i stället för att köpa pluggar till CS4

Buying guide | Adobe Premiere Pro CS6

EDIT(Insåg att mitt inlägg kanske inte var så hjälpsamt): Jag känner inte till alla skillnader men det har nog Max koll på. Det var ju ett tag sedan CS4 var aktuellt så mycket fler format stöds ju i CS6. Det finns självklart fler funktioner, de mest användbara i min mening är nog adjustment layers, Mercury Playback Engine (den utnyttjar grafikkortet mer för direktuppspelning och sånt), Warp stabilizer, Rolling shutter repair och lite annat smått och gott. Det är helt enkelt lite vassare på alla sätt. Jag skulle helt klart rekommendera CS6 före CS4. Sen beror det ju alltid på budget osv.

Googla runt lite och se vad du känner för efter det.

Tycker det är en enorm skillnad mellan dem. Jag hade stora problem med att redigera med cs4, programmet hängde sig ständigt vid större projekt när jag körde DSLR-material var jag tvungen att konverta materialet för att det skulle funka hyfsat. Med cs6 importerar jag bara in materialet och datorn flyter på bra, känns som jag fått en värsting dator i jämförelse.

Tackar för åsikterna. Akut nu är brus å jag får nog köpa Neat Video som du Max tipsade om. Kan ha användning för den pluggen även om jag uppdaterar senare. Det skulle nog bli svårt att få min arbetsgivare att betala uppdatering nu så det får nog vänta. Kanske till CS7.