bylletski Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 Rätta mig om jag har fel eller om jag har glömt något. Skulle behöva lite förklaring på tema. Men budskap med filmen skulle jag också behöva veta mer om. Jag har ju Arvet. Där pappan skänker bort pengar till sina 4 barn men inte till 1 barn som han inte gillar. Barnet försöker få alla pengarna. Budskapet blir då att alla människor är lika mycket värda, även om de har gjort något dumt. 1. Du skriver vad publiken ska se. Händerlser då och ingen saga/bok hantverk. Ungefär att Johnny Depp springer till leklådan och stannar upp framför den. Han springer till huset. 2. Du beskriver karaktären. Namn, ålder och så beskriver du kläderna också om dem är speciella. 3. Scener? En scen håller sig alltid i ett rum. Går de till ett annat rum blir det en ny scen. Är det ny tid så blir det ny scen. Samma sak om de är inomhus och om de går ut då blir det en ny scen. En scen ska handla om en konflik eller en scen kan vara ett hinder. 4. Karaktärerna. Visa vilka karaktärerna är. De kanske kan förklara själva eller så gör du en karaktärsbeskrivning. Exempel. De är kanske en glad alkolist, en bitter surgubbe eller en man med pengarna problem. Karaktärerna ska alltid ha ett mål att gå efter. Det kan man också skriva eller skriva så att karaktärerna förklarar. 5. Miljön. Beskriv miljön så bra du kan, om huset är stort eller om det är skog i närheten, kanske ett träd som ligger jämte huset. 6. Dialoger. Tänk på att få dialogerna så naturliga som möjligt. Så som folk pratar idag. I dialoger kan du använda annat som (SKRIKER), (LER). skriker och ler kan du använda när som helst i en dialog. I början, mitten eller slutet. 7. Övergångar. Man kan alltid använda övergångar så att publiken kan få en paus så att det inte blir för mycket för dem. Ungefär att en hund springer över gräsmattan och sedan hoppar man till scenen. 8. Man ska skriva ett manus i nutid skrift och inte i dåtid skrift. 9. Budskapet Övrigt. Man kan aldrig beskriva känslor eller hur karaktären känner sig i manuset. Skriv aldrig vad det ska vara för musik det sköter musiksättaren. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daarco Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Du har ju koll redan : ) Kortfattat: Du skriver bara sånt du kan filma, sånt du kan rikta kameran på. Exempelvis, man skriver inte att någon saknar någon, utan att personen tittar på ett kort och gråter. I manuset skriver du sådant du behöver för att berätta historien, måste det stå kläder så skriver du det. En scen kan pågå i flera rum, exempelvis: tänk ett par som bråkar, mannen packar en väska och går från rum till rum med kvinnan efter sig som försöker övertala honom att stanna. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daac Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Hänger inte riktigt med i frågan. Gällde det att utveckla nummer "9. Budskapet" i listan? Ok, här får vi se upp med att jämställa engelskans "theme" (tema) med endast budskap. Ordet theme har flera bottnar: - Vad berättelsens diskurs handlar om Detta är budskapsdelen i ett theme, exempelivs ett drama om högmod, en komedi om brott och straff, en äventyrsfilm om en person som måste bryter upp med sin mamma/pappa för att bli vuxen etc. etc. Men det är också: - En distinkt karaktäristika som återkommer under berättelsens gång Detta är den tematiska delen i ett theme. Kan vara en slogan/catchphrase/citat, en gimmick, ett musikaliskt stycke, en viss handling karaktären utför, en symbol (som i sin tur kan vara djur, färger, eller vad som helst)... Gärna i kombination. Once Upon A Time In The West är ett briljant exempel på användandet av theme för att driva en handling framåt. Det finns andra tydliga exempel i James Bond, Rocky, Hitchcock's Fåglarna - eller i princip vilken annan Hitchcockrulle som helst. Sök "plot device" så hittar du massor med exempel hur man i olika filmer använder sig av det ur ett tema. Vad gäller det här: Man kan aldrig beskriva känslor eller hur karaktären känner sig i manuset. Skriv aldrig vad det ska vara för musik det sköter musiksättaren. Tja. Man kan absolut beskriva känslor visuellt; någon gråter (sorg), drämmer näven hårt i bordet (ilska), skrattar så den trillar av stolen (glädje) osv. Handlingar, miljöer och symboler är bra verktyg för att beskriva känslor. Men man kan inte skriva inre känslor på samma sätt i ett filmmanus som i en skönlitterär roman. En (V.O.) med inre monolog kan hjälpa men det anses vara ett väldigt fult knep. Musik kan man alltid föreslå. "På radion spelas glad musik som påminner om [...].". Och om det är något som definitivt ingår i storyn, att den inte skulle funka utan just detta musikstycke, så ska man såklart skriva in det - men då ska man vara medveten om det, vad det har för konsekvenser. Det är inte alltid av ondo att vara specifik med låtvalet, men gör det inte slentrianmässigt "för att jag gillar den". 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bylletski Posted April 15, 2013 Author Share Posted April 15, 2013 Tack för bra svar. Någon som kan berätta mer om Tema och gestaltning kanske? :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daac Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Att man bör passa sig för stereotyper och klichéer. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bylletski Posted April 15, 2013 Author Share Posted April 15, 2013 Okej gestaltning förstår jag nu: Man ska försöka att inte använda samma som på andra filmer. Men tema förstår jag inte riktigt ännu! Ge en riktigt superbra förklaring är ni snälla! :D 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daarco Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Tema är ett ganska stort begrepp, det kan delvis innefatta vilken genre det handlar om, (exempelvis historisk biografi) samt mer vad själva filmen handlar om (exeplelvis hämd, eller blod är tjockare än vatten). Teta dig själv, ta vilken film helst och analysera temat. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bylletski Posted April 16, 2013 Author Share Posted April 16, 2013 Fast and furious, bilar, heta brudar, race, pengar, droger :D 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr A Posted April 16, 2013 Share Posted April 16, 2013 Hänger inte riktigt med i frågan. Gällde det att utveckla nummer "9. Budskapet" i listan? Ok, här får vi se upp med att jämställa engelskans "theme" (tema) med endast budskap. Ordet theme har flera bottnar: - Vad berättelsens diskurs handlar om Detta är budskapsdelen i ett theme, exempelivs ett drama om högmod, en komedi om brott och straff, en äventyrsfilm om en person som måste bryter upp med sin mamma/pappa för att bli vuxen etc. etc. Men det är också: - En distinkt karaktäristika som återkommer under berättelsens gång Detta är den tematiska delen i ett theme. Kan vara en slogan/catchphrase/citat, en gimmick, ett musikaliskt stycke, en viss handling karaktären utför, en symbol (som i sin tur kan vara djur, färger, eller vad som helst)... Gärna i kombination. Det sistnämnda är väl snarare motif om du frågar mig. Vilket i sin tur fortfarande är kopplat till 'theme'. Motif - Wikipedia, the free encyclopedia any recurring element in a story that has symbolic significance or the reason behind actions a repeated theme or pattern När jag har diskuterat tema har jag alltid använt mig av en ganska simpel reducering av termen: det underliggande konceptet/filosofin din berättelse handlar om och/eller egentligen vill lyfta fram/diskutera. Tror dessutom man hade kunnat argumentera att 'theme' är 'story'/fabula ( Fabula and syuzhet - Wikipedia, the free encyclopedia ) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daac Posted April 17, 2013 Share Posted April 17, 2013 Du har rätt Mr.A, det sistnämnda beskriver snarare motif än Theme, som dock uteslutande(?) används för att bygga upp ett Theme (eller?). Dock blir begreppen väldigt synonyma ibland: ledmotiv/Theme Song till exempel., där gränsen inte känns knivskarp även om även dessa är olika Eftersom begreppet Theme är lätt filosofiskt kan det te sig svårförstått, typ man märker direkt om det saknas men har svårt att sätta fingret på det. Ett annat relaterat begrepp är ton, men det upplever jag som mer känslomässigt uttryck än filosofiskt laddat. Glad, rå, dystopisk, lättsam, djup osv, men även det används för att stärka berättelsens DNA. Sätter färgskalan på temat? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr A Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Du har rätt Mr.A, det sistnämnda beskriver snarare motif än Theme, som dock uteslutande(?) används för att bygga upp ett Theme (eller?). Dock blir begreppen väldigt synonyma ibland: ledmotiv/Theme Song till exempel., där gränsen inte känns knivskarp även om även dessa är olika Eftersom begreppet Theme är lätt filosofiskt kan det te sig svårförstått, typ man märker direkt om det saknas men har svårt att sätta fingret på det. Ett annat relaterat begrepp är ton, men det upplever jag som mer känslomässigt uttryck än filosofiskt laddat. Glad, rå, dystopisk, lättsam, djup osv, men även det används för att stärka berättelsens DNA. Sätter färgskalan på temat? Ja men precis. Motif = Förekommande element och/eller tema. Ton tycker jag är mer som du säger, ja. Berättelsens "humör". Blade Runner och Bicentennial Man behandlar snarlika teman, men har olika ton. Ett annat sätt att se på tema kanske är som din berättelses "filosofiska/moraliska utgångsläge" 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.