Gå till innehåll

En nying :) Capture


robbn

Recommended Posts

Hälsar mig välkommmen till detta forum,,

 

Jag har presic köpt en sony DCR-HC14E och använder mig av Adobe Premiere PRO 1.5 vid capture till datorn men bilden på datorn blir så mörk, kikar man i tft skärmen på kameran så är det kanon. hjälp !!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Bilden på kamerans monitor är ofta lite ljusare än vad bilden är på riktigt. En vanlig miss är därför att man ställer in exponeringen efter vad som ser nice ut på kamerans monitor, och därmed underexponerar. Har kameran zebra-pattern kan det vara bra för att veta vad som är överexponerat. Bara att blända upp tills det blir zebra, och sedan blända ned så att man ligger precis under överexponering. (Grovt förenklat).

Länk till kommentar
Share on other sites

Förutom vad Jonpet sa så har TFT:n helt andra egenskaper än bildrör på många andra sätt åsså.

Min första smärtfyllda erfarenhet av det var en scen inspelad i källare som såg väldigt vacker & välbalanserad ut i sökaren.

Men i datorn såg det fan ut hur jag än gjorde.

 

Nu, efter att ha jobbat med det i några år, så kan jag iof kompensera det när det händer, men då blev det en j***a kalldusch :-(

Länk till kommentar
Share on other sites

Testa att ställa in sökaren/tft-skärmen på lägre brightness i framtiden eftersom den inte verkar spegla den verkliga brightness du har. Jag upptäckte att på min kamera så påverkas inte sökaren där man endast använder ena ögat av hur du ställer in tft-skärmen. Då kan du få en rättvis bild genom att vända skärmen framåt så du kan se i både tft-skärmen och sökaren. Sedan kollar du i sökaren och försöker matcha den bilden med skärmen.

 

Det du kan göra på det material som du nu har spelat in är det förmodligen inte så mycket som du kan göra för att behålla kvaliteten. Men du kan ju ställa upp lite brightness på klippet i premiere. Det blir lite eller mycket grynigare beroende på hur mycket du behöver ställa upp den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns inget program som är anpassat att titta på filmen på en datamonitor, man ska gå efter en TV eller en monitor anpassad för redigering, men en vanlig TV är det minsta man behöver och är helt tillräckligt.

 

Det man ser på datorn ser dåligt ut och har alltid gjort. De flesta program skalar ner på bildkvaliten för visning på dator just för att prioritera för en extern monitor eller TVn för minskad risk för dropouts. Bästa korrigering av video går utmärkt på en någurlunda neutralt inställd TV.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...