Jump to content

Reklamfilm för Situation STHLM av Friberg/Åhl

Guest

Recommended Posts

Vad var syftet med reklamfilmen? Kan ni motivera?

Av det jag har förstått från Situation Sthlm's arbete så är deras syfte att belysa Stockholms hemlösas situation?

Det känner jag inte direkt att ni har fått fram riktigt (om det nu var syftet). Ni har ju fått med människor från

många olika "situationer" men inte direkt några hemlösa. Är inte det poängen?

Som sagt så vet jag ju inte om det är poängen med denna reklamfilm. Men av de arbetet jag vet Situation Sthlm

jobbar med så är det sådana saker mestadels.

Jag förstår förvirringen om man inte känner till organisationens syfte, poängen är att belysa hur "vanliga" människor ser på Stockholm som stad respektive sin egna situation, i kontrast till de människor Situation Stockholm jobbar med. Då majoriteten av Stockholmare vet vad de gör är det väldigt lätt för många att ta till sig budskapet.

I grundidén fanns ett kort klipp med en tidningsförsäljare med, men denna ansåg de göra budskapet överdrivet tydligt.

Måste säga att detta var sjukt bra.

Fan vad bra. Förstår precis. Helt bort med "hemlösa som tvingar en att köpa"-stämpeln. Helt kanonbra gjort.

Förstår direkt att det är att det är den mest vanliga faktorn när man tänker på Situation Stockholm... Fast det egentligen inte borde vara det.

Ibland måste man ha kontext och för detta var det jättebra. Kanonjobb.

Det faktum att jag var tvungen att googla Situation Sthlm för att få reda på vad det var visar på att ni inte lyckas förmedla budskapet.

Om du redan har en (relativt negativ) uppfattning om vad det är, så får det dig att tänka om dock.

Bor man I Stockholm är man målgruppen och har därför det.