Jump to content

Rekommendera stativ Canon XH-A1

kalle112

Recommended Posts

Har kollat runt lite och hittade dom här. Vilken rekommenderas?

Manfrotto 055XB + 701 HDV

Manfrotto 055XB + 701 HDV - 2 499:- - Stativ - Japan Photo Sverige

Manfrotto 190XDB + 128RC

Manfrotto 190XDB + 128RC - Kamerastativ - Hitta lgsta pris, omdmen och information

Manfrotto Stativkit 701RC2,745BK video

DigiCom.nu - digitalkameror, videokameror, systemkameror, TV, video, DVD m.m.

Passar dom ens Canon XH-A1?

Att Manfrotto är "riktigt dåliga" är väl att ta i... det är vanligast vad folk rekommenderas att köpa på låg budget, t.ex. 701HDV & 501HDV är mycket populära huvuden. Som sagt hade jag köpt den nedersta länken, där har du kul-led vilket är guld värt.

Ok. jag ska försöka vara lite mer utförlig.

Jag har jobbat med olika manfrotto stativ under c:a 5 år och har alltid haft problem med dom. Framföallt huvudet. Är jättesvårt att få mjuka tilt/panoreringar. Det slutade med att vi satt fast gummiband på handtaget och drog i det för att få mjuka panoreringar.

Själva benen tycker jag också är dålig konstruerade. dom fastnar lite vilket inte är nån större problem förutom när man har lite vikt på det och måste sänka/höja stativet själv under stress. då kan det vara ganska irriterande.

Gummibandet som sitter på pinnarna längst ner som håller ihop benen brukar lossna vilket gör att man riskerar att tappa hela utrustningen i backen.

När vi haft råd har vi alltid hyrt in bättre sachtler stativ. Det är som dag o natt.

Men nu har jag ett stativ som funkar väldigt bra iallafall. ;-)