Gå till innehåll

Rätt Mac för videoredigering?


frehåk

Recommended Posts

Hejsan!

 

Jag behöver en bärbar dator för att kunna tanka in och redigera ute film "på fältet".

Jag jobbar sedan tidigare i premiere pro cs4 i pc-miljö.

Nu funderar jag på att skaffa följande bärbara mac för att redigera i premiere pro cs6.

Apple MacBook Pro 15" 2,6GHz Quad-Core i7 New Retina special

 

Blir det bra?

 

/Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Funderar på den här som jag kan köpa för 25000 inkl. moms. Är den ett bättre val än de jag nämnt ovan?

Lenovo ThinkPad W530 2447 - Core i7 3820QM / 2.7 GHz - Windows 7 Professional 64-bit - 8 GB RAM - 500 GB HDD - DVD-Writer - 15.6" bred

1920 x 1080 / Full HD - NVIDIA Quadro K2000M / Intel HD Graphics 4000 - 3G-uppgraderingsbar

 

/Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Funderar på den här som jag kan köpa för 25000 inkl. moms. Är den ett bättre val än de jag nämnt ovan?/Fredrik

 

Stora fördelen är ju att det blir mycket lättare att köra Sony Vegas Pro med en PC, den dagen du vill sluta med Premiere. :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

OK :-), bortsett det då?

 

Ja, jag vet inte till 100%, men jag är lite på väg att uppgradera till ny bärbar dator också, så jag försöker sätta mig in i vad som går att få nu.

 

Personligen skule jag inte köpa en bärbar utan SSD. Datorn blir rejält tyst då, och speciellt när man håller på med annat än stumfilm är det bra att slippa hårddiskssurret hela tiden. Jag har kört bärbar med SSD nu i över 2 år, och kan inte tänka mig att pruta på det.

 

Går det att få tag i en bärbar med firewire numera? Iofs fungerar ju ett expresscard-adapter... Kanske helt ointressant för dig? Men jag kör mycket "historiskt" material från dv/dvcam/hdv så jag lär inte klara mig utan det på många många år.

 

Det var ett par tankar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den datorn är tillräckligt bra till det mesta, jag skulle om möjligt försöka få in mera RAM (12+) plus en SSD om det går.

Behöver du inte DVD:n, kan du med stor sannolikhet slänga in en extra drive istället (jag har gjort det i min 8740).

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Lenovon kan köpa med en 500 GB SSD-disk och 8GB Ram till (totalt 16) för samma peng som Macen jag skrivit om ovan.

Då har jag en dator som är minst lika bra som macen i prestanda MEN med ett grafikkort som är klart bättra lämpat för redigering i Adobes program, som premiere pro cs6.

På minus sidan är att Lenovon inte är lika snygg och att skärmen inte är lika högupplöst (men den är ju ändå i FullHD upplösning).

Länk till kommentar
Share on other sites

Personligen tycker jag att David Hill som designar ThinkPad (inspirationen är ju den japanska Bento-asken) är VIDA överlägsen Jonathan Ives repetativa borstade aluminiumdesign (Epa-versioner av Dieter Rams designkoncept på gamla Braun). ThinkPad är också byggd för att klara att nån häller en kopp kaffe på tangentbordet och man kan slänga den allt vad man orkar i ett stengolv utan att den slutar fungera. En MacBook går sönder om man råkar lägga den tillsammans med någonting trubbigt i en väska. Aluminium är bra för att avleda värme men är värdelöst i alla andra sammanhang. Macbook Air är väldesignad men Macbook Pro måste vara marknadens just nu mest överskattade laptop.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...