Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Okej! Dans må vara ett lite okänt forum för många här. Dansfilm kanske känns lite mer som hemmaplan, men ändå inte. Jag vill gärna likna det vid musikvideo, men i mitt fall alltid nollbudget, halvdan kamera och brist på kringutrustning. Dvs. allt filmas alltid ute, som det ska vara - helst i dagsljus. Sällan finns det någon plan och det är lite gerilla-filmning som gäller iom. att det inte är några professionella dansare, som alltså inte kan dansa på kommando, utan måste hitta känsla osv.

Med den bakgrunden postar jag denna video:

Och så här långt känns det som om jag frånsagt mig all kritik, men tvärtom till det så känns det som om jag sitter fast. Jag kör samma princip om och om igen, kanske lite bättre mellan varje gång. Jag får sällan längre höra något givande från min vanliga målgrupp (tänk electro-junkies, dansare mm.) utan allting är bara bra. Men till er, den (nåja) kommersiella målgruppen, ni som kanske inte finner något direkt värde i själva dansen, har ni några tips på hur man skulle kunna jobba vidare härifrån, som ja, inte nödvändigtvis inkluderar ny kostsam utrustning etc?

Jag tackar så hjärtligt på förhand, allt ni kan komma upp med uppskattas!

Postad

Jag tycker just shuffle är görfräckt och gillade videon. Men jag är synkfreak och stör mig lätt på när det inte är helt i synk, vilket jag även gjorde här. Men det kanske inte är tanken heller?! Grejen är att han dansar ibland i synk men glider ur efter några sekunder. Jag hade nog velat klippa det så det är spiksynk med musiken som ligger över och hans markeringar med stegen. Syns väl extra tydligt i första slowmon vid en minut men även på många andra ställen.

Postad

Du har rätt, det var ganska dåligt synkat på sina håll. I allmänhet så finner jag det svårt att få till den där perfekta synkningen i Premiere, när jag använda vegas så var det betydligt lättare, men det finns säkert knep som jag inte kan, såklart. I alla fall så har låten som videon körs till en annan BPM än den som det dansades till (145 vs 150). Oftast så kommer man undan med att syncen är sådär, men stöter man på någon som kan sin grej så blir det ofta sådär. Som jag ser det så blir det lite att prioritera hur noga man vill vara och ja, här var jag uppenbarligen inte speciellt noga.

Tack för att du tog upp det dock! :)

Postad

Jag är själv ett dansfreak och har hållit på med det i ett antal år. Shuffle är riktigt ballt och en tyvärr rätt så underskattad stil i seriösa danskretsar då den sägs vara enformig eller rent av trist. Jag håller inte med! Shuffle är riktigt kul både att göra och se på!

Nu tillbaks till kritiken på videon. Jag tror definitivt du skulle kunna ta dig otroligt mycket längre med dina videos om du försökte leka med ljus, rök, eld, vatten eller andra element. Dans är ju show och då tror jag man vinner mest på att göra det till en show också videomässigt. Tänk ur ett konsert-perspektiv. Du skulle väl aldrig betala för att se några dansa på en scen i dagsljus utan effekter i en timme? Det skulle i varje fall inte jag.

Här är lite inspiration som enligt mig är en rätt så kass film men har riktigt bra dans-scener:

Step Up 2 the Streets - Final Dance (HQ) - YouTube

Tänk gärna även på det Luzer skrev. Saker ur synk drar en direkt ut från illusionen.

Postad

Jag har några idéer som gäller själva hantverket: Varför är det bara vidbilder och helbilder? Variera med halvbilder, närbilder på fötterna, reaktioner från personer som går förbi (om det är äkta eller ej spelar ingen roll). Använd metaforer - om en person dansar på ett visst sätt så gå till en djurpark och spela in något djur som rör sig likadant och växelklipp mellan dem. Klipp oftare och växla mer mellan närbilder och helbilder. Då är det också lättare att hitta synken med musiken därför att varje osynk i dansen kan korrigeras med inklipp på någon detalj som faktiskt är i synk, och så vidare.

Detta kostar inte ett öre att göra, utan handlar bara om berättarteknik och dramaturgi (och tid förstås), men det gör videon betydligt mer intressant. :)

Postad
Jag har några idéer som gäller själva hantverket: Varför är det bara vidbilder och helbilder? Variera med halvbilder, närbilder på fötterna, reaktioner från personer som går förbi (om det är äkta eller ej spelar ingen roll). Använd metaforer - om en person dansar på ett visst sätt så gå till en djurpark och spela in något djur som rör sig likadant och växelklipp mellan dem. Klipp oftare och växla mer mellan närbilder och helbilder. Då är det också lättare att hitta synken med musiken därför att varje osynk i dansen kan korrigeras med inklipp på någon detalj som faktiskt är i synk, och så vidare.

Detta kostar inte ett öre att göra, utan handlar bara om berättarteknik och dramaturgi (och tid förstås), men det gör videon betydligt mer intressant. :)

Vidbilder och helbilder: Ja, nå, jag filmar med en kompaktkamera. Metoden för att få till snygga närbilder innebär mer eller mindre att jag stegar iväg och zoomar in 30 ggr, utan videostativ känns inte det som ett värdigt alternativ, men du kanske har rätt, det är nog dags att skaffa ett. Men förutom att det skapar ett kort skärpedjup, så blir ju inte bilden riktigt lika skarp heller, så man får ju väga lite mellan de båda. Objektivet är väl 27mm "by default" tror jag, så allt blir väldigt vidvinkligt annars, ja. Men jag ska tänka på vinklarna mer överlag, helst av allt skulle jag stått på exakt samma plats och spelat in hela videon, men varken jag eller mina medmänniskor riktigt efterlever det när det väl gäller, utan man vill gärna flytta på sig, till olika bakgrunder etc. på gott och ont.

Jag har länge hävdat att shuffle är bland de svåraste danserna att filma, just för att det är fötterna som står i fokus, men att även armar är viktigt. Fokus bör således ligga på just helbilder, även om man kan växla över till närbilder, fotbilder etc. just för att bryta det här enformiga. Har en Amerikansk "kollega" som gör ungefär detsamma som jag, men har tagit det x antal steg längre, samt filmar en helt annan dans. Ofta önskar jag att jag hade andra dansare (danser) att filma och det har börjat komma nu "mot slutet".

Här är ett exempel på hans arbete:

Betydligt mer effektfullt, snabbare redigering, rörlig kamera (även i z-led), men han har möjligheten att lägga fokus på den övre delen av kroppen. Om jag skulle ha merparten fötter i det jag gör, så känns det som om det skulle bli ganska förvirrande och konstigt. Går mina tankar att följa?

Jag vet inte riktigt vad du menar med djuren, men om man skulle ta det exemplet så känns det ju som att man driver lite med dansen, alternativt försöker ge sig på ett suspekt, konstnärligt projekt, och det är ju inte riktigt meningen.

Jag är själv ett dansfreak och har hållit på med det i ett antal år. Shuffle är riktigt ballt och en tyvärr rätt så underskattad stil i seriösa danskretsar då den sägs vara enformig eller rent av trist. Jag håller inte med! Shuffle är riktigt kul både att göra och se på!

Nu tillbaks till kritiken på videon. Jag tror definitivt du skulle kunna ta dig otroligt mycket längre med dina videos om du försökte leka med ljus, rök, eld, vatten eller andra element. Dans är ju show och då tror jag man vinner mest på att göra det till en show också videomässigt. Tänk ur ett konsert-perspektiv. Du skulle väl aldrig betala för att se några dansa på en scen i dagsljus utan effekter i en timme? Det skulle i varje fall inte jag.

Här är lite inspiration som enligt mig är en rätt så kass film men har riktigt bra dans-scener:

Step Up 2 the Streets - Final Dance (HQ) - YouTube

Tänk gärna även på det Luzer skrev. Saker ur synk drar en direkt ut från illusionen.

Tvärtemot så skulle jag säga att shuffle är ganska överskattad som underhållningsdans. Därför krävs något som håller upp det. Medan någon som dansar exempelvis popping, locking, liquid eller dylikt kan hålla uppe intresset i flera minuter från en enskild vinkel, utan effekter. Shuffle kommer ju ifrån klubblivet och är ju, nedskalat till grunderna ganska ointressant. Återigen, tvärtemot så skulle jag kunna betala för att se en underhållande dans, i en timme, utan effekter. Om jag visste med mig att det var duktiga dansare inblandade. Nu lär jag aldrig få se de dansare jag tycker är intressanta på scen, men det är en annan femma.

Att videokulturen blivit så stor inom dessa danser är ett fenomen för sig tycker jag. På senare tiden så har det blivit en ganska sluten community och det kommersiella intressevärdet i, inte minst shuffle har ju domnat av ganska rejält.

I exemplet ovan så tycker jag att det är gott om exempel, men, tillför det någonting? Egentligen. I min mening känns det liksom som att det finns där "bara för att".

är ett exempel från min sida där man använt ljus väldigt väl. Men återigen, i en nollbudget produktion så känns det inte realistiskt. I kort kan man säga att det som går att göra i post, det går att göra. Att jobba med ljus rent allmänt dock kan jag ta till mig av, för det ger ju om inte annat ett snyggare foto. Fast även här - i mörkerscener så sitter jag begränsat av tekniken just pga att det blir så pass påtagligt med brus om jag filmar när det är mörkt. Så då är vi tillbaks på "större inköp" igen.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...