hoppahulehule Posted September 19, 2012 Share Posted September 19, 2012 Hej! Jag har ett antal x av banden nedan (klicka på bilden nedan) som jag måste få in i datorn. Men, vad är det för typ av videokamera jag måste köpa?! Hör sökt i flera dagar nu på webben och av försäljare i stan utan resultat. Mycket tacksam för svar. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimster Posted September 19, 2012 Share Posted September 19, 2012 Är det normalstora (ser inte ut som miniDV) DVCAM band så behöver du en gammal (Sony) axelkamera eller en bandstation. Är det inspelat i DVCAM-format så "måste" du ha Sony-utrustning. Jag känner inte till något annat märke som kan läsa DVCAM, kan ha fel dock. Sony | Cameras - Industrial & Professional | Smart Cameras är det "miniDV" så funkar det med en vanlig billig gammal Sony bandkamera. Dock säljs det inte mycket sånt nu numer i affären. Sony DVband-kamera med trådlös mik + tillbehö | Stockholm 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plf66 Posted September 19, 2012 Share Posted September 19, 2012 På bilden är det fullstort DV-band. Fullstort DV-band är ju i första hand använt för just dv-inspelning, men kan ju i praktiken användas för dvcam-, och även hdv-inspelning. För att vara riktigt säker på att det fungerar bör man ju sedan veta vilken sida Atlanten det är inspelning, och så det inte är nått av JVCs lite ovanligare progressiva format. Det finns nyare stationära Sony HDV-spelare som tar alla dessa varianter. Nyare varianter av Sony HVR-M15A och HVR-M25A klarar det mesta. Men ser det ut som bilden är det väl mest sannolikt dv-inspelning eller möjligen dvcam. Du bör nog försöka ta reda på vad som finns på banden, var det är inspelat etc för att gå vidare. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ghijohansson Posted September 29, 2012 Share Posted September 29, 2012 Ett alternativ är att du frågar på någon ideell förening som sysslar med filmande. Exempelvis lokal-TV-station. Dessutom tror jag att du kan hitta något relevant på wikipedia eftersom där finns artiklar om åtskilliga olika tekniska standarder för digital video. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ghijohansson Posted September 30, 2012 Share Posted September 30, 2012 Jag glömde i hastigheten. Det enklaste är kanske att du kontaktar närmaste gymnasieskola som har rörlig bild på medieprogrammet. Det finns en rätt hygglig sannolikhet för att filmläraren kan berätta var i din närhet som det finns någon som har utrustning som kan läsa bandet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts