Joel Olofsson Posted September 18, 2012 Share Posted September 18, 2012 Hej! Jag är ny här på forumet och slänger in en fråga direkt. Jag har betat av en Panasonic hdc-sd60 och en D90 och känner att jag vill ha kvar bra optik med bra bildkvalitet och en kamera med lite mer tyngd. Såna kameror kostar över 20 000 så jag letar beganat. Jag ska filma lite av varje. Allt från teater/konserter till sport, dokumentär och spelfilm. Letade runt på blocket och hittade dessa. Frågorna är måste man ha HD, HDV vs. flashmine, axel- eller handkamera. osv. Nåra kameror jag kikat på. Canon XH-A1 | Skåne Sony HXR-MC2000e filmkamera (Nyskick) | Stockholm Sony HVR-HD1000E / Mycket bra pris | Skåne JVC GY-HD111E (HDV-DV kamera) | Skåne Tacksam för svar! //Okunniga Joel ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jetzyl Posted September 18, 2012 Share Posted September 18, 2012 Jag är inte 100% på detta men: Canon xl2 spelar in i sd. Sony HXR-MC2000e är inte så dyr ny så frågan är hur bra den är för sin storlek. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joel Olofsson Posted September 18, 2012 Author Share Posted September 18, 2012 Jag kan inte hitta så mycke på JVC GY-HD111E men däremot JVC GY-HD111. Är det nån större skilldnad 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jag Posted September 19, 2012 Share Posted September 19, 2012 Jag kan inte hitta så mycke på JVC GY-HD111E men däremot JVC GY-HD111. Är det nån större skilldnad 111 eller 111U som den egentligen heter är den amerikanska versionen. 111E är för Europa. JVCs kameror brukar alla klara samma fps 24/25/30/50/60 oavsett världsdel de tillhör. Däremot skiljer det på strömsladdarna men det ska nog vara de enda. Kontrollera gärna så jag inte misstar mig :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joel Olofsson Posted September 19, 2012 Author Share Posted September 19, 2012 111 eller 111U som den egentligen heter är den amerikanska versionen. 111E är för Europa. JVCs kameror brukar alla klara samma fps 24/25/30/50/60 oavsett världsdel de tillhör. Däremot skiljer det på strömsladdarna men det ska nog vara de enda. Kontrollera gärna så jag inte misstar mig :) Tack ska du ha! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plf66 Posted September 19, 2012 Share Posted September 19, 2012 Tack ska du ha! Kolla bildfrekvenserna JVC-kameran klarar av. Det är någon av dessa kameror som inte klarar 1080 utan enbart 720 i 24p/25p och ev 30p. Detta kanske inte behöver vara en nackdel eftersom det är bra optik på kamerorna och framförallt CCD så man kan filma rörliga motiv utan problem. Du bör kolla att firewire fungerar bra, eftersom alla stationära HDV-bandspelare inte klarar att spela upp alla p-formaten på HDV-band. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joel Olofsson Posted September 19, 2012 Author Share Posted September 19, 2012 JVC GY-HD111 verkar bara klara 720p 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plf66 Posted September 19, 2012 Share Posted September 19, 2012 JVC GY-HD111 verkar bara klara 720p Japp, men sen finns det också olika bildfrekvenser på 720p. :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joel Olofsson Posted September 19, 2012 Author Share Posted September 19, 2012 Om vi ska jämföra dessa båda då? :-) Sony HVR-HD1000E / Mycket bra pris | Skåne Canon XH-A1 | Skåne 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plf66 Posted September 19, 2012 Share Posted September 19, 2012 Om vi ska jämföra dessa båda då? :-) Sony HVR-HD1000E / Mycket bra pris | Skåne Canon XH-A1 | Skåne Utan att tveka en sekund skulle jag välja XH-A1. Jag filmar mest rörliga saker, eller från rörliga fordon. Då är 3CCD helt ovärderligt. XH-A1 ger skarp och fin bild, har bra optik, och det finns många möjligheter att finjustera bilden om man vill ha den på eget sätt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joel Olofsson Posted September 19, 2012 Author Share Posted September 19, 2012 Vad skiljer A1:an mot dagens kameror egentligen? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oller Visuals Posted September 20, 2012 Share Posted September 20, 2012 Vad skiljer A1:an mot dagens kameror egentligen? Codec ned på ett minneskort istället för magnetremsa. Småchip-kameror kommer finnas länge, även om de börjar bli tufft. Vill konsumentera ha stora sensorer är det ju det dem tillverkar... Kameror som AF100, FS100 osv dock avsevärt dyrare och inte nödvändigtvis "bättre". Som Pace skrev i din andra tråd handlar det om vad du ska använda den till. XH-A1 är fortfarande en grym kamera, men helt klart "utdaterad" för vissa typer av jobb. Möjlighet till stort skärpedjup & mångdubbelt bättre prestanda i lågljus är huvudargumenten, större sensor innebär också högre IQ överlag, även om man kan såklart diskutera vad "bra bild" är för något... :bire 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joel Olofsson Posted September 20, 2012 Author Share Posted September 20, 2012 Codec ned på ett minneskort istället för magnetremsa. Småchip-kameror kommer finnas länge, även om de börjar bli tufft. Vill konsumentera ha stora sensorer är det ju det dem tillverkar... Kameror som AF100, FS100 osv dock avsevärt dyrare och inte nödvändigtvis "bättre". Som Pace skrev i din andra tråd handlar det om vad du ska använda den till. XH-A1 är fortfarande en grym kamera, men helt klart "utdaterad" för vissa typer av jobb. Möjlighet till stort skärpedjup & mångdubbelt bättre prestanda i lågljus är huvudargumenten, större sensor innebär också högre IQ överlag, även om man kan såklart diskutera vad "bra bild" är för något... :bire Så det största "problemet" ligger i att sensorn är mindre? Jag tycker ju att sensorn i a1:an är ganska stor i jämförelse. Standard på kameror med mindre senson är ju vanligen 1/4" Är det några andra stora nackdelar eller är det ett fynd? Att spela in på band har jag inget emot. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted September 20, 2012 Share Posted September 20, 2012 Många mindre sensorer idag presterar bättre än de större sensorerna i äldre kameror - Bara så vi inte glömmer bort den lilla biten också. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oller Visuals Posted September 20, 2012 Share Posted September 20, 2012 ---- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joel Olofsson Posted September 20, 2012 Author Share Posted September 20, 2012 Skulle väll va om jag är så klen att jag inte tyar att hålla den uppe på en arm... Men va fanken, man får väl träna! ;-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joel Olofsson Posted September 20, 2012 Author Share Posted September 20, 2012 Men när jag ska köpa den, vilka frågor ska jag ställa? Vad är tumregeln för att handla begangnat? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joel Olofsson Posted September 21, 2012 Author Share Posted September 21, 2012 Båda kamerorna såldes framför näsan på mig. Nåt annat förslag? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joel Olofsson Posted September 21, 2012 Author Share Posted September 21, 2012 Mest att jag är nyfiken. Vad skiljer Sony HXR-MC2000e mot Sony HVR-HD1000E bildkvalitet-mässigt? Knapparna verkar sitta på samma platser och i stort sett samma optik. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joel Olofsson Posted October 18, 2012 Author Share Posted October 18, 2012 Nu är det bestämt! Det blev en Canon xh a1 begangnad för 8000. Stort tack för all hjälp och input! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts