Jump to content

Gratis motion tracking (After Effects/Final Cut Pro)?

Tobbger

Recommended Posts

Jag har alltid haft en önskan om att få testa på tekniken motion tracking, där man kan placera grafik som sedan följer just dom pixlarna man satte den på i filmen. Om ni har sett hur texten följer produkterna i ICA-reklamen så fattar ni.

Nu vill jag testa på det här och söker en gratis motion tracking plugin till After Effects. Egentligen till Final Cut Pro, men vad jag vet kan man använda AE-plugins till Final Cut.

Finns redan en motion tracker i AE. Dock så kommer du i stort sett aldrig kunna skapa något i klass med ica texten med den (inte utan att fuska lite granna iaf).

Det beror på att ica texten trackas i 3 dimensioner. Alltså om dom roterar det dom håller i följer texten med, för dom den något håll i xyz led så följer texten med.

Det kan du så vitt jag vet inte göra i after effects då den bara trackar i 2 dimensioner.

Man kan visserligen tracka i z led där med, men det blir aldrig äkta 3d utan det objektet man applicerar sin tracking till förstoras och förminskas bara, så det bara blir en illusion av 3d.

Att det skulle finnas något motion track plugin till final cut pro skulle jag inte tro, då det inte används till att skapa effekter.

Det närmaste du skulle kunna komma är la att det finns nåt stabiliserings program till det.

Ica texten tror jag dom har fixat genom att tracka den i ett program som tex Boujou därefter så har dom tagit in den "data" dom fick i Boujou till ett 3d program som (typ 3ds max) där dom senare skapade texten.

E: glömde säga att ifall du vill testa på den teknik så finns det ett gratis motion track program i stil med Boujou (Boujou kostar 10.000 dollar typ 69.000 kr) heter nåt med voodoo, finns på http://www.digilab.uni-hannover.de

Har testat det och fick det aldrig riktigt att funka på min dator, allmänt segt och kraschade när jag provade med eget material, men gatis är ju alltid gratis så ;).

Finns även ett skit bra gratis motion track program "Icarus" finns dock inte online längre, men söker du runt kanske du hittar nåt.

Om du tvunget måste ha ett plugin till ae så finns det http://www.patchmaker.net/enu/ aldrig testat det dock och det är ju inte heller gratis.

Måste bara förtydliga lite. Ville bara bara visa vad motion tracking var och tog ICA-reklamen som ett exempel. Hade inte tänkt att få samma resultat. ;)

Det finns en del plug-ins för Final Cut Pro med motion tracking. Om det inte skulle finnas speciellt för FCP så tror jag att man ska kunna använda AE-plugins till FCP. Men tack för de andra programtipsen, ska testa runt lite!

EDIT: Provade nu lite med Voodoo. Måste man inte ha Softimage eller 3DSMax för att få någon mening med själva programet? Dessutom verkar man bara kunna jobba med stillbilder.

[citat=Tobbger]Måste bara förtydliga lite. Ville bara bara visa vad motion tracking var och tog ICA-reklamen som ett exempel. Hade inte tänkt att få samma resultat. ;)

Det finns en del plug-ins för Final Cut Pro med motion tracking. Om det inte skulle finnas speciellt för FCP så tror jag att man ska kunna använda AE-plugins till FCP. Men tack för de andra programtipsen, ska testa runt lite!

EDIT: Provade nu lite med Voodoo. Måste man inte ha Softimage eller 3DSMax för att få någon mening med själva programet? Dessutom verkar man bara kunna jobba med stillbilder.[/citat]

Ok, isf får jag be om ursäkt ;)

Programet har stöd för Blender, Maya, 3d studio max och softImage.

Du måste av nån konstig anledning importera en targa sekvens, dvs att istället för tex en avi så är varenda frame av din film en egen bild fil.

Du kan konvertera din film fil till en targa sekvens i virtual dub.

[citat=Jawo][citat=Tobbger]Måste bara förtydliga lite. Ville bara bara visa vad motion tracking var och tog ICA-reklamen som ett exempel. Hade inte tänkt att få samma resultat. ;)

EDIT: Provade nu lite med Voodoo. Måste man inte ha Softimage eller 3DSMax för att få någon mening med själva programet? Dessutom verkar man bara kunna jobba med stillbilder.[/citat]

Du måste av nån konstig anledning importera en targa sekvens, dvs att istället för tex en avi så är varenda frame av din film en egen bild fil.

Du kan konvertera din film fil till en targa sekvens i virtual dub.[/citat]

Verkar lite jobbigt. Annars kan jag få alla bildrutor i targa med hjälp av Final Cut Pro.

Men nu har jag hittat något som ligger bättre till. En mirror till Icarus.

[citat=Tobbger][citat=Jawo][citat=Tobbger]Måste bara förtydliga lite. Ville bara bara visa vad motion tracking var och tog ICA-reklamen som ett exempel. Hade inte tänkt att få samma resultat. ;)

Du kan konvertera din film fil till en targa sekvens i virtual dub.[/citat]

Verkar lite jobbigt. Annars kan jag få alla bildrutor i targa med hjälp av Final Cut Pro.

Men nu har jag hittat något som ligger bättre till. En mirror till Icarus.[/citat]

Förmodilgen snabbare med virtual dub dock.

Kan du dela med dig av din mirror? Har tappat bort mitt icarus.

[citat=Tobbger]http://boards.theforce.net/Fan_Films/b10015/16721827/p1

Jag undrar bara. Fungerar bara Icarus i samband med 3D? Går det inte att ta in något så simpelt som bilder eller text?[/citat]

Tack så mycket :)

Som svar på din fråga: Det skulle jag tro, du kan ju tracka grejer där och sedan exportera det så att After effects kan öppna det.

Har även för mig att man kan lägga till text och bilder direkt i programet utan att använda sig av After Effects inte riktigt 100 där dock... kanske inte ens riktigt 50 på det ens.

Fördelarna med att göra det i Icarus och sedan öppna det i after effects är ganska stora då trackingen är rätt dålig i After effects åtminstånde när jag har försökt.

[citat=Jawo][citat=Tobbger]http://boards.theforce.net/Fan_Films/b10015/16721827/p1

Jag undrar bara. Fungerar bara Icarus i samband med 3D? Går det inte att ta in något så simpelt som bilder eller text?[/citat]

Som svar på din fråga: Det skulle jag tro, du kan ju tracka grejer där och sedan exportera det så att After effects kan öppna det.

Har även för mig att man kan lägga till text och bilder direkt i programet utan att använda sig av After Effects inte riktigt 100 där dock... kanske inte ens riktigt 50 på det ens.

Fördelarna med att göra det i Icarus och sedan öppna det i after effects är ganska stora då trackingen är rätt dålig i After effects åtminstånde när jag har försökt.[/citat]

Varsågod!

Jag är en total nybörjare på tracking. Jag trodde att man bara behövde lägga in bilden någonstans på filmen och att den då följde just dom pixlarna. Har jag fel? Hur gör man i så fall?

[citat=Tobbger][citat=Jawo][citat=Tobbger]http://boards.theforce.net/Fan_Films/b10015/16721827/p1

Fördelarna med att göra det i Icarus och sedan öppna det i after effects är ganska stora då trackingen är rätt dålig i After effects åtminstånde när jag har försökt.[/citat]

Varsågod!

Jag är en total nybörjare på tracking. Jag trodde att man bara behövde lägga in bilden någonstans på filmen och att den då följde just dom pixlarna. Har jag fel? Hur gör man i så fall?[/citat]

Har aldrig lyckast göra nåt lyckad i Icarus så där kan jag inte svara dig tyvärr. Om det är Icarus du behöver hjälp med så kan du söka runt lite på det forumet där du hittade det, finns även en bra guide på hur man gör som följer med programet.

I After effects är det ganska så lätt faktiskt, har dock inte det programet längre så jag kan inte förklara hur.

Finns dock nån sida som heter typ madcow nåt sånt där det finns en AE motion track tutorial.

[citat=Tobbger]Problemet är att jag inte äger After Effects. Men gör alltså Icarus bara några banor som man sedan importerar till något annat program, till exempel After Effects? Icarus kan alltså inte göra en färdig scen med olika 3D-objekt och liknande?[/citat]

Okej, isf har du problem ;)

Du kan skapa kuber och liknande i Icarus men det är det enda tror jag.

Kolla manualen var nåt år sedan jag provade programet.