Gå till innehåll

Ungdomsfilm.


nian

Recommended Posts

Ok grejen är så här att ja tror inte alla manusförfattare i världen tänker rent dramaturgiskt. Ja är en av de. Att göra amatörfilm är enligt mig ganska tråkigt ja menar ja skriver film för att sedan visa upp den så att de svenska folket kan kolla på den. Sen när de gäller blivande manusförfattare så är de bara att skriva de som man kommer att tänka på... en bra story kan handla om i stort sätt vad som helst. Man skickar runt sin idé till olika produtions bolag ifall ett bolag nappar så har man tur å kan se sin film på bio.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är självklart att alla manusförfattare tänker dramaturgiskt om du syftar på dramaturgi i det manus dom skriver.

Det måste ha en uppbyggnad och ett sätt att beskriva story´n.

Om det skulle vara så lätt att skriva ett långfilmsmanus och visa den på bio så skulle fler gjort det.

men dramaturgi SKA finnas i alla filmer. Speciellt dom som visas på bio.

Så har man ingen dramaturgi i sitt manus. Spelar ingen roll om det är långfilm eller kortfilm så kan man glömma i att få se den på bio.

Men självklart så gör man film för att visa dom för andra. Men det ska ju vara underhållande och spännande också.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sir_flint]Det är självklart att alla manusförfattare tänker dramaturgiskt om du syftar på dramaturgi i det manus dom skriver.

Det måste ha en uppbyggnad och ett sätt att beskriva story´n.

Om det skulle vara så lätt att skriva ett långfilmsmanus och visa den på bio så skulle fler gjort det.

men dramaturgi SKA finnas i alla filmer. Speciellt dom som visas på bio.

Så har man ingen dramaturgi i sitt manus. Spelar ingen roll om det är långfilm eller kortfilm så kan man glömma i att få se den på bio.

Men självklart så gör man film för att visa dom för andra. Men det ska ju vara underhållande och spännande också.[/citat]

 

 

okej ska tänka på det..

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill ocksa kommentera pa att skriva en langfilm ar valdigt svart, sa var saker pa att din historia haller for den du tanker skriva, och gor klart HELA BERATTELSEN I HUVUDET i stora drag. Dvs, ta det inte som det kommer, blir alltid samre an om du vet ditt slut och vad som kommer att handa.

 

Sen maste jag papeka, och fattar inte att ingen annan gjort det, din struktur i manuset ar helt felaktig och du bryter valdigt manga grundlaggande manusregler nar det kommer till formalia.

 

Du anvander fel typsnitt, du centrerar dialogen istallet for att ha den indragen, du har omgivningsbeskrivningar i fet stil vilket ar fel och du har inte tillrackligt med utrymme innan dialog for att underlatta for lasaren. Sa ifall detta inte ar ett synopsis av nagon form(vilket det inte verkar vara) sa maste du skriva om det i ratt mall, som finns pa voodoofilm sidan.

 

Sen maste jag papeka, du kritiserar mitt satt att presentera karaktarer i mitt manus, men sjalv har du IGEN KARAKTARPRESENTATION ALLS i din forsta scen. Vem ar Nayan? Utseende? Klader? Ansiktuttryck? Nanting...

 

Du verkar veta vad du skriver, men maste se over de grundlaggande reglerna, for om inte av nagon annan anledning sa kommer manuset aldrig att bli last av nagon som skulle finansiera det, da det inte foljer reglerna...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pandan]Vill ocksa kommentera pa att skriva en langfilm ar valdigt svart, sa var saker pa att din historia haller for den du tanker skriva, och gor klart HELA BERATTELSEN I HUVUDET i stora drag. Dvs, ta det inte som det kommer, blir alltid samre an om du vet ditt slut och vad som kommer att handa.

 

Sen maste jag papeka, och fattar inte att ingen annan gjort det, din struktur i manuset ar helt felaktig och du bryter valdigt manga grundlaggande manusregler nar det kommer till formalia.

 

Du anvander fel typsnitt, du centrerar dialogen istallet for att ha den indragen, du har omgivningsbeskrivningar i fet stil vilket ar fel och du har inte tillrackligt med utrymme innan dialog for att underlatta for lasaren. Sa ifall detta inte ar ett synopsis av nagon form(vilket det inte verkar vara) sa maste du skriva om det i ratt mall, som finns pa voodoofilm sidan.

 

Sen maste jag papeka, du kritiserar mitt satt att presentera karaktarer i mitt manus, men sjalv har du IGEN KARAKTARPRESENTATION ALLS i din forsta scen. Vem ar Nayan? Utseende? Klader? Ansiktuttryck? Nanting...

 

Du verkar veta vad du skriver, men maste se over de grundlaggande reglerna, for om inte av nagon annan anledning sa kommer manuset aldrig att bli last av nagon som skulle finansiera det, da det inte foljer reglerna...[/citat]

 

 

Tack för påpekandet, har väntat på det länge, jag lade ut det sådär med flit om jag ska vara helt ärlig utan att ha skrivit om det efter att ha läst hur man ska skriva manus. Ville se om folk tyckte att historiens grund verkade intressant alls, så att det skulle vara värt att fortsätta skirva på det. Har nämligen nu gjort om det såsom det ska vara, men du är den första som sagt till om att just mitt sätt att skriva är fel vilket betyder att du är uppmärksam, vilket jag är glad för.

 

Karaktärsbeskrivningen tänkte jag lägga upp på ett annat papper, för jag tyckte det verkade bättre så än att blanda in det i hela manuset. Men kanske KANSKE att jag sätter in korta beskrivningar då och då ändå i själva manuset, håller ju på och "möblerar" om det lite nu så...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pandan]Inte bara var det dar ett homofobiskt uttalande, det ar ocksa nagot som ar helt irrelevant. Varfor? For att forfattaren kanner for det, darfor! Idiot...[/citat]

Tack! Orkade själv inte svara på det där.....

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst vore det sa mycket bekvamare att lagga ut karaktarsbeskrivninar separat, men det far man inte! Skulle ja ocksa vilja....daremot kan du alltid skriva en 2-3 sidor lang biografi om karkatarens liv for att hjalpa dig sjalv nar du skriver manuset. Ar mera for att ha allt i huvet dock...:)

 

Sen tycker ja att du isf ska skriva det i ratt format sa fort som mojligt, for att det ar bara jobbigare senare att skriva over till det ratta, tog mig jattelang tid att lagga over min "kladd" for min langfilm, onodigt bara...

 

Om namnet bryr ja mig inte. Later lite skumt tycker ja men struntar i varfor. Vadda varfor, finns inget riktigt varfor! Du tyckte det passade nar du skrev det, svarare an sa ar det inte... herregud, var kommer en del av dessa manniskor ifran?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pandan]Visst vore det sa mycket bekvamare att lagga ut karaktarsbeskrivninar separat, men det far man inte! Skulle ja ocksa vilja....[/citat]

 

Hmm, får inte??? Vilken lag säger det, låt killen göra som han själv trivs med. Regler inom manusskrivandet kan ju inte va olika från andra regler, till för att brytas, förändras och förbättras alltså.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pandan]Visst vore det sa mycket bekvamare att lagga ut karaktarsbeskrivninar separat, men det far man inte! Skulle ja ocksa vilja....daremot kan du alltid skriva en 2-3 sidor lang biografi om karkatarens liv for att hjalpa dig sjalv nar du skriver manuset. Ar mera for att ha allt i huvet dock...:)

 

Sen tycker ja att du isf ska skriva det i ratt format sa fort som mojligt, for att det ar bara jobbigare senare att skriva over till det ratta, tog mig jattelang tid att lagga over min "kladd" for min langfilm, onodigt bara...

 

Om namnet bryr ja mig inte. Later lite skumt tycker ja men struntar i varfor. Vadda varfor, finns inget riktigt varfor! Du tyckte det passade nar du skrev det, svarare an sa ar det inte... herregud, var kommer en del av dessa manniskor ifran?[/citat]

 

 

Tack för tipsen och kritiken, behöver alla sorters jag kan få tag på!

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej Stavrogin, det finns tydliga regler for manusskrivande, och en av dessa e att karaktarsbeskrivning kommer direkt nar en karaktar presenteras, och det i manuset. Undantaget e om man t.ex. bara skymtar karaktaren i borjan och presentationen kommer senare, men det e som sagt ett undantag.

 

Man kan ha en valdigt lang och utforlig karaktarbeskrivning utanfor manuset, dock sa e detta 1. till for manusforfattaren, sa att man lar kanna sin karaktar battre och da andvands inte denna presentation nagot mera senare. 2. Man har den for att ge till skadespelaren som ska spela upp rollen, detta gors isf dock oftast av regissoren och eftersom han/hon anda ska ga igenom rollen sa e det onodigt...

 

Karaktaren ska ALLTID kort beskrivas med alder, klader och utseende, aven om man kan rora om dar sa att man inte direkt beskriver alder eller utseende om det ar nodvandigt. Chinatown t.ex namner inte aldern utan antyder runt 30 plus istallet. Got it? :P

 

ps. Nian e inte en kille utan en tjej....:P

Länk till kommentar
Share on other sites

haha, pinsamt, sorry nian :)

 

Dock tycker jag fortfarande inte att det finns nån vits med att vara regelslav om man är nybörjare, inte annars heller egentligen, så är det ju inom allt. Inget kan förändras och förbättras om man inte bryter mot existerande strukturer, kallas utveckling.

 

Så nian, kör på tjejen ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

okej, Speilberg kan skita i det, Scorsese kan skita i det, och du kan sakert hitta ett par svenska filmskapare som kan skita i det. Nagon som ar helt ny pa marknaden daremot kan inte det av en valdigt enkel anledning - de som laser manusen laser runt tre mo dan och har mycket att valja ifran, och de som redan efter tva sidor hamnar i papperskorgen ar de som inte foljer reglerna, for det tyder pa valdigt amotormassigt skrivna grejer. Sa ar det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast om man är fast besluten om att ens egen stil på att skriva manus är bättre så ska man ju inte ändra det för nån annans skull bara för att det är deras regler. Har man ett grymt manus, trots felaktigheter i formalian, så kommer man lyckas för eller senare, det är jag övertygad om.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varfor isf vanta till forr eller senare nar man kan skriva om det i ratt formalia och fa en megahit, bli kand som en palitlig forfattare och sedan inte ens behova skriva ut sina manus helt utan bara kladda ihop en pitch och fa sina pengar?

 

 

"Now how do you like them apples?"

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen finns ju ocksa anledningen att det helt enkelt ar det basta sattet att skriva pa... :P

 

 

 

 

 

Avi: Eighty-six carats.

Rosebud: Where?

Avi: London.

Rosebud: London?

Avi: London.

Gemologist: London?

Avi: Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... LONDON.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pandan]Sen finns ju ocksa anledningen att det helt enkelt ar det basta sattet att skriva pa... :P[/citat]

 

Okej, det var det dummaste. Jorden var obestridligen platt fram tills motsatsen bevisades. Att säga att det ÄR det bästa sättet är ju att sätta lite FÖR stor tilltro till det. Om 10 år kommer det säkert inte se exakt likadant ut, varför, jo för att nån kom på att det var bättre att göra på nåt annat sätt, å det lär inte va nåt etablerad namn som kommer på det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dar har du faktiskt fel, manusskrivande ser parktiskt taget exakt likadant ut nu som for flera ar sen, ar bara att kika in massa gamla manus. Sen man gick over till den amerikanska modellen har man hallit sig ganska bra till den och man skriver fortfarande till och med i courier for att ha en gammaldags kansla! En av fa andringar ar att man markerar specialeffekter med en viss farg, sa att man ser det i manuset...

 

Och ser sen inte hur Nian eller nagon annan har skulle vara kvalificerad for att saga att varat system ar battre an det universiella...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Josef Harringer]Jag gillar det manusutkastet. Svårt att sätta fingret på varför dock... Bara en känsla.[/citat]

 

Tack så mycket :)

 

Hoppas fler ska tycka om den..

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pandan]Dar har du faktiskt fel, manusskrivande ser parktiskt taget exakt likadant ut nu som for flera ar sen, ar bara att kika in massa gamla manus. Sen man gick over till den amerikanska modellen har man hallit sig ganska bra till den och man skriver fortfarande till och med i courier for att ha en gammaldags kansla! En av fa andringar ar att man markerar specialeffekter med en viss farg, sa att man ser det i manuset...

 

Och ser sen inte hur Nian eller nagon annan har skulle vara kvalificerad for att saga att varat system ar battre an det universiella...[/citat]

 

Jag själv tvingas lära mig att skriva enligt Harvard-modellen, och det är käckt för att alla som kan modellen kan enkelt förstå upplägget. MEN det är verkligen inte ultimat, hur länge det än använts! Så lär det ju vara här med.

 

Nian lär ju vara en av de få som skulle kunna placera sig på listan över kvalificerade att ändra det hela, vi andra är redan inkörda på det gamla spåret.

 

(har inte läst manuset ännu dock)

Länk till kommentar
Share on other sites

Som sagt, sa det inte for att ja sjalv irriterade mig pa sattet, sa det bara for att om hon senare vill skicka in det som det e nu sa kommer det i 99 av 100 fall hamna i papperskorgen efter sida 1... inte min asikt, fakta.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pandan]Som sagt, sa det inte for att ja sjalv irriterade mig pa sattet, sa det bara for att om hon senare vill skicka in det som det e nu sa kommer det i 99 av 100 fall hamna i papperskorgen efter sida 1... inte min asikt, fakta.[/citat]

 

 

Jo men om en film som Sandor/Ida kan göras på bio, så borde den här, som har ungefär samma genre o stuk på saker och ting ändå ha en liten chans. Men vi får se. Stämmer nog de där med första sidan...

 

*Arbetar vidare på manuset*

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...