Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hallo

Är tyvär inte så inne i filmkamera branshen så tänkte höra om de fanns nån kunnig som kan hjälpa mig ! Blivit erbjuden köpa en panasonic hvx200E , Min fråga är vad man kan tänkas ge för en sån med lite utrustning

så som fish eye, vidvinkel lins,uv, extra batterier osv,, Sökt runt på lite sidor men hittar inget i beggat väg så man kan se vad dom ligger i! Sen undrar jag som de är nån som vet nått man ska tänka på, för/nackdelar?!

Kameran ska användas till extremesportfilmer osv, här finns ett klipp från de jag filmat ifjol :

mvh

Postad

Den var inte en höjdare för 6 år sedan och den är ingen höjdare idag. Dålig i sämre ljusförhållanden (egentligen så är den sämre i alla andra än bra ljusförhållanden) och objektivet är halvdant (skarp men väldigt simpel). Det sagt så spelar kameran in i 4:2:2 på runt 100mbps, vilket är ganska så bra (Dock är det endast i 8-bit).

För kontrollerad filmning / tv-sändning med ljussättning fungerar den säkert helt okej, även om den har x antal år på nacken - Men för allt annat bruk finns det bättre "bang for the buck" så att säga.

Sett kameran gå för 8-9 tusen, men vad den är värd beror på användaren :bire

Postad

HVX 200 och 200A var faktiskt höjdare för 6 år sen.

Den nyare versionen, 200A är lite bättre i lågt ljus, typ ett halvt stopp bättre har jag för mig.

Den fotar ju 720P i 50fps eller 60fps. Eftersom den kör på 3st CCDs så slipper man rolling shutter, vilket är bra om du ska köra saker med mycket motion. Eftersom den också kör med små chips, så får du längre skärpedjup/mer fokus. Vilket är bra om det är viktigt att allt är i fokus, men mindre bra om man vill ha "35mm känslan". Den är riktigt bra för green screen, pga. färgsamplingen. Den är lite mjuk på 1080p, då den inte är 1920, utan bara 1240 på bredden.

Kameran har ju också XLR-ingångar om man vill fixa bra ljud.

Alltså, den kameran är riktigt bra för dokumentärgrejer och slow motion, men ingen höjdare nu för "film".

Postad
Alltså, den kameran är riktigt bra för dokumentärgrejer och slow motion, men ingen höjdare nu för "film".

Själv skulle jag inte rekommendera den för dokumentärgrejer på grund av hur kass den är i lägre ljusförhållanden. Det är inte lite brus heller .__. Kanske gick A-Ok får 6 år sedan men idag finns det ju bättre grejer att lägga händerna på i second-hand-marknaden. Det är inte heller den enda kameran att klara 50fps i 720P, så att meka det till "Riktigt bra för slow motion" känns att ta i.

Postad
Hallo

Är tyvär inte så inne i filmkamera branshen så tänkte höra om de fanns nån kunnig som kan hjälpa mig ! Blivit erbjuden köpa en panasonic hvx200E , Min fråga är vad man kan tänkas ge för en sån med lite utrustning

så som fish eye, vidvinkel lins,uv, extra batterier osv,, Sökt runt på lite sidor men hittar inget i beggat väg så man kan se vad dom ligger i! Sen undrar jag som de är nån som vet nått man ska tänka på, för/nackdelar?!

Kameran ska användas till extremesportfilmer osv, här finns ett klipp från de jag filmat ifjol :

mvh

Det är grund och botten en bra kamera till rätt pris givetvis. Inget märkvärdigt men ej heller några större nackdelar. Den är lite känslig för stötar pga. bandenheten, men använder man aldrig den så spelar det mindre roll. P2-formatet är stabilt och kalas att jobba med på maskiner som inte är top-notch. Mörkerkapaciteten bör inte påverka dig så mycket med tanke på vad du ska filma. Som dokumentärkamera är den som nämnts riktigt bra. Något som är ett minus annars är LCD-displayen, den är lite klen och inte tillförlitlig alla gånger.

Jag har kört med den i några extrema miljöer och det enda som dödat den är vatten/fukt, och sand om du kör band.

pris... tja beror på skick, körtimmar och status på tillbehören.

Postad
Själv skulle jag inte rekommendera den för dokumentärgrejer på grund av hur kass den är i lägre ljusförhållanden. Det är inte lite brus heller .__. Kanske gick A-Ok får 6 år sedan men idag finns det ju bättre grejer att lägga händerna på i second-hand-marknaden. Det är inte heller den enda kameran att klara 50fps i 720P, så att meka det till "Riktigt bra för slow motion" känns att ta i.

Visst, idag finns det DSLRs med bättre ljuskännslighet. Men säg gärna vilka kameror som kör 720p intra-frame med bitrate up mot 100 mbps i 60 fps.

Ska man stanna vid "bara" 50-60 FPS, då funkar ju vissa DSLRs som har den hastigheten, visst man kan få bra resultat med tvixtor på dom för högre, men med HVX så har man bättre grejer i utgångsläge. DSLR kräver också en rigg för att funka bra handheld, inte för att HVX är skönaste eller lättaste, men den har ett mycket bättre "grepp på toppen" som man lätt kan hålla när man följer med någon i ett hopp, t.ex.

Personligen så ska man ju bara ta det som man tycker passar bäst, HVX är bra i många situationer, och DSLRs är bra i många andra.

Postad
Visst, idag finns det DSLRs med bättre ljuskännslighet.

------

[EDIT]

Ehm.. Ja, första gången jag använde HVX200 var ett par år efter att den släppts, och vid det laget fanns det bättre grejer att lägga vantarna på, så min syn på kameran är rätt färgad utav det - och nej, när jag påpekar ljuskänsligheten syftar jag inte på DSLR, HVX200 brusar något mer än sina "konkurrenter", men i övrigt var det en väldigt trevlig kamera.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...