Gå till innehåll

Kortfilm - Grisjävel


Tommy Olsson

Recommended Posts

Foto- och Ljudmässigt har jag inga klagomål. Jag lämnar smådetaljerna om grading, ljussättning etc till någon annan att kommentera. Snyggt i alla fall!

 

Storyn var inte jätteimponerande. Det kändes som en ganska oplanerad/orealistisk vändpunkt. Huvudkaraktären var rädd, rädd, rädd, galen, slut. Eftersom han hade blivit mobbad i 9 år och plötsligt agerat så handlingskraftigt känns det inte som om en sådan brutal handling skulle utföras så spontant. Man dödar sällan någon så pass oplanerat bara för att man kallas grisjävel. Det händer förstås, då jag hjälpt en hel del människor utsatta för mobbing, att de berättar om hur de skulle ha gjort något sådant. Hur de planerade och funderade på att hämnas men aldrig gjorde det (vilket förstås är bra!). Så jag hade hellre velat se er tackla temat från en annan vinkel. Kanske en annan öppningscen där vi istället får det lite mer planterat hur han drömmer om att göra något sådant?

 

Sen tänkte jag på sminkningen också. Den var sisådär. Såg mest ut som spritaktiverad färg målad över ryggen. Ett tips är att använda svamp och arbeta med sminket i flera lager. Mer hudnära toner också!

 

Utöver detta var det snyggt och helt okej!

 

Cheers!

Länk till kommentar
Share on other sites

Woh, Mathilda och Henke är super, och huvudrollsinnehavaren hittar jag inget att klaga på heller - Men om Quantum säger så känns karaktärens plötsliga vändning en aning omotiverad. Oavsett vad så fann jag det väldigt behagligt bild och ljudmässigt - Visuellt såg det ut att vara filmat med naturligt ljus men ändå föll viktiga delar aldrig mörka, vilket skapar den där härliga "naturligt-ljus-looken" som faktiskt funkar (bara någon som vet vad de sysslar med fixar detta). Klippningen också; härlig takt!

 

Det enda som inte funkade för mig var voice overn i början. Som tittare hade jag förstått handlingen ändå, fast med njutningen av att ha kommit till slutsatsen att han var mobbad helt på egen hand, utan att någon röst pekat ut det åt mig.

 

Min slutsats är att det enda negativa med filmen är att den är 6 minuter och inte 16. Hade velat se mer av samtliga karaktärer och se huvudkaraktärens väg från mobbad till mördare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...