Gå till innehåll

Skapa ordning på diskarna.


TheMechanix

Recommended Posts

Hej på er, jag börjar med lite bakrund.

 

Jag filmar mest med GoPro HD2 och redigerar i Final Cut Pro X på en Mac Book Pro 15" med 750gb hd plus en extern 500gb usb2 och nu på senare tid även TimeCapsul 2tb.

 

Nu börjar förvaringsreserverna ta slut! Från början så importerade och redigerade jag allt på MBP's hd alltså 750gb men med tiden så blev det slut på plats och dammade därför av min externa 500gb för att förvara det råa materialet på, för att sedan redigera på MBP. Men efter att jag filmade ett 24 timmars race med 2 vinklar (i för hög upplösning) så va det på riktigt kört :o Jag börjar nu alltså talla på det lediga utrymmet på min backup disk vilket inte var tanken från början. Trots att jag har spridit filer över hela det datoriserade hemmet så räcker inte platsen till. Just nu är allt bara kaos med filer överallt och ingen som helst ordning. Något som stör mig är att FCPX dubblerar allt som importeras till programmet vilket medför att jag behöver ytterligare dubbelt med utrymme för att redigera!! Har precis för mig att när jag redigerade "back in the days" i Adobe Premiere så lät programmet filerna ligga kvar på ursprungsplats och använde endast avbilder under redigeringen? Jag kan ha fel.. Filerna va ju lixom mindre på den tiden oxå.

 

Jag är lite nyfiken på hur ni gör? Hur optimerar och sorterar ni era filer före, under och efter? Regigerar ni även direkt ifrån extern disk? Jag är lite sugen på att flytta ut all redigering från själva burken och förvara allt på externa enheter. Står i tankarna att införskaffa en ny, större och snabbare extern HD och blickarna går mot thunderbolt men priset avskräcker lite :l

 

Berätta gärna här hur ni gör med alla dessa monsterfiler!

 

Hoppas ni har en kanon sommar med mycket sol och fina filmer!

 

Med vänlig hälsning, Tholle

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag brukar förvara allt på en intern hårddisk tills jag har redigerat klart. Sen flyttar jag över det till två externa hårddiskar så jag har minst 2 kopior av allting. När utrymmet tar slut så köper jag fler hårddiskar. Har funderat på att införskaffa en NAS för av gamla projekt osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag brukar förvara allt på en intern hårddisk tills jag har redigerat klart. Sen flyttar jag över det till två externa hårddiskar så jag har minst 2 kopior av allting. När utrymmet tar slut så köper jag fler hårddiskar. Har funderat på att införskaffa en NAS för av gamla projekt osv.

 

Ok. Tack för svaret. Hur mycket intern hårddisk har du? Vad har du för externa hårddiskar? USB2, USB3, Firewire, Thunderbolt? Hur funkar det med hastigheten?

 

Fler som vill dela med sig?!

Länk till kommentar
Share on other sites

Är bara glad amatör men lägger allt på en workdrive, sen drar backup på nån slö intern 5400 disk "när det känns lämpligt". Är det viktiga grejer (typ jobb osv) får man såklart vara mer försiktig. Annat simpelt knep att bespara sig från problem är att inte formatera minneskortet i fråga tills man är klar typ. Är ju lite dyrt workflow om man använder dyra kort iofs...

 

Stör mig mest på att SDD's fortfarande är dyra & instabila, förlorade just mitt sommarprojekt på en SSD och hade ingen backup :l Bara bita i sura äpplet o börja om. Mekaniska diskar is the shit.

 

Ang. externa diskar så tycker jag usb3 alt. E-SATA är absolut minimum för all form av HD, externa usb2 diskar har en tendens att sega ned projekt rejät IMO. Firewire/usb3/e-sata/thunderbolt/raid är det man ska satsa på. Fördrar själv interna diskar, beställde en hel drös externa USB2-diskar och rev ut 5400-diskarna inuti och satte i datorn. Billig lagrig, japp.

 

edit: Ska säga att jag sitter med Premiere, har hört många "proffs" som använder usb2 med FCP utan problem, men jag antar att det beror på antalet filer osv. Upplever det som för långsamt iaf.

 

Jag håller med dig ang interna diskar. Problemet just nu är att jag bara har en MacBookPro och det funkar väldigt bra med prestandan men desto bökigare/dyrare att uppgradera intera diskar :x Min lösning får nog bli en thunderbolt disk på typ 4tb så ska jag väl klara mig. Enda riktigt negativa är dock priset!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok. Tack för svaret. Hur mycket intern hårddisk har du? Vad har du för externa hårddiskar? USB2, USB3, Firewire, Thunderbolt? Hur funkar det med hastigheten?

 

Fler som vill dela med sig?!

 

Projekthårddisken är 320gb och där har jag bara det aktuella projektet som jag jobbar med. Det är USB2 hårddiskar, men i och med att jag bara har dom som förvaring för färdiga projekt så räcker det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, vad jag kan förstå så sitter vi alla i samma båt vad det gäller förvaring. Många och stora filer blir det, och ända lösningen verkar vara att köpa fler diskar allt eftersom. Men nu när jag har ett problem med 48 timmar film i alldeles för hög upplösning så skulle jag vilja ha förslag på ett bra program för att förminska filerna till typ 720?

 

Förslag någon?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, vad jag kan förstå så sitter vi alla i samma båt vad det gäller förvaring. Många och stora filer blir det, och ända lösningen verkar vara att köpa fler diskar allt eftersom. Men nu när jag har ett problem med 48 timmar film i alldeles för hög upplösning så skulle jag vilja ha förslag på ett bra program för att förminska filerna till typ 720?

 

Förslag någon?

 

MPEG Streamclip brukar funka bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

MPEG Streamclip brukar funka bra.

 

Sweet!! Funkar ju kanon! Men nu till nästa fråga. Vilket format rekommenderar du för att redigera i? Det färdiga resultatet ska bara visas på dator/nätet och inte brännas till DVD. Jag tänkte mig mp-4 720p. Vill ju fortfarande ha en kopia i skaplig kvalité. Efter redigeringen så kan jag ju självklart välja vilket format jag vill till det färdiga materialet om de nu ska ut på tuben eller liknade.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...