Gå till innehåll

Ljussättning öken


PabloFernandez

Recommended Posts

Först o främst vill jag säga/föreslå att det borde finnas en rubrik i forumet för LJUSSÄTTNING då det är det absolut viktigaste för att få snygga bilder.

Ska snart filma en musikvideo där c:a halva utspelar sig i öken-aktig miljö.

Jag brukar jobba med duktiga fotografer men i detta fall kommer jag förutom regi att ta på mig DP hatten oxå (p.g.a. budget.... som inte finns.... alls....)

 

Jag kommer att jobba med solljuset, försöka ha det framförallt som bakljus (rimm) Tänkt att ha en diffusör / segel för att inte få hårda skuggor från den men sen vill jag fylla med nån lampa. t.ex. en HMI.

 

Min fråga är. Vad tror ni jag behöver för styrka på lampan för att kunna tävla mot solen och få bra täckning på skådis samtidigt som himlen är vibrerande blå (rätt exponerad)

Vet att det kan vara svårt att veta. beror på tid på dygnet samt hur soligt det är men det kanske går att höfta.

 

Jag funderade på en 5K HMI men sett att vissa haft mycket starkare lampor för att få den effekten jag vill.

 

Bifogar bild. inte riktigt åt det hållet jag vill men den visar vad jag menar med rätt exponerad mot himlen.

 

http://farm8.staticflickr.com/7222/6953166908_057573480b_b.jpg

 

Tips är välkomna.

 

Stor tack

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm, undrar om det inte är ett par 12k's som använts i bilden ovan. Tänker på den mörkare delen till vänster. Aldrig försökt tävla med solljuset för att exponera himlen rätt på detta sätt så vet ju inte helt hundra, men om det är såpass mörk förgrunden blir när du stoppar ner för himlen -- Ja då är det 8-12k's som gäller.

Just för att ljussätta "the talent" räcker säkert en 5k beroende på avståndet till HMI'n / Framing, men bakgrunden riskerar att falla ganska märkbart mörkare utan starkare bakgrundsljus. Men som sagt, aldrig försökt mig på något sånt här tidigare, så ser spännt fram emot att höra hur det löser sig i slutändan :bire Låter för övrigt som att du har ett riktigt skönt concept på G'

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm, undrar om det inte är ett par 12k's som använts i bilden ovan. Tänker på den mörkare delen till vänster. Aldrig försökt tävla med solljuset för att exponera himlen rätt på detta sätt så vet ju inte helt hundra, men om det är såpass mörk förgrunden blir när du stoppar ner för himlen -- Ja då är det 8-12k's som gäller.

Just för att ljussätta "the talent" räcker säkert en 5k beroende på avståndet till HMI'n / Framing, men bakgrunden riskerar att falla ganska märkbart mörkare utan starkare bakgrundsljus. Men som sagt, aldrig försökt mig på något sånt här tidigare, så ser spännt fram emot att höra hur det löser sig i slutändan :bire Låter för övrigt som att du har ett riktigt skönt concept på G'

 

Tack Tolin. Jo 12k kanske mer rätt för det jobbet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Egentligen känns det väl säkrast att ta sig till inspelningsplatsen och mäta ljusförhållandet mellan himmel och mark, och på så sätt få ett humm om hur mycket ljus du behöver för att få en jämn exponering på förgrund och bakgrund?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kommer vara att pissa i motvind och försöka använda HMIs ute i öknen. Tror nog du behöver minst 12k HMIs, 2-3st, vilket då kräver en saftig generator. T.ex. en 125 Amp generator (en bilgenerator) duger då för 2st 12K HMIs. Måste vara mycket mycket billigare och ljusstarkare att köra med shinyboard eller stora reflektorer. Eftersom det är en öken misstänker jag att du filmar utomlands, där annan spänning används, t.ex. USA har ju bara 110 Volt, sen har de andra regler för ballaster som används på HMIs, KinoFlos, etc. vilket innebär att man inte kan tänka sig att all effekt funkar på en generator. T.ex. en generator där som står att den ska klara av 125 Amp, kommer inte kunna driva 100 Amp HMI ballaster, den kan driva 100 Amp Tungstenlampor...

 

Plus, att de kör ju som sagt med 110 Volt, vilket innebär att en lampa som här i Sverige kräver bara 50 Amp (ca 12K HMI) kommer i USA kräva 100 Amp. Vilket innebär att då behöver du på direkten minst 2 stycken 125 Amp generatorer, om de nu ens klarar av att driva 100 Amp ballaster.

 

Sen är det knappast ovanligt att folk får ha hårdare skuggor på de vidare bilderna, för att sen ha mjukare skuggor runt närbilder, det är även standard i hollywoodfilmer... Alterntiven är ju också att filma närbilder när solen är som fulast 10-14 på dagen, men då under diffusion, för att sen filma vidare bilderna när solen inte gör folk att se ut som skit. Men, då kan man ju få problem med ljuskontinuitet, men gör man musikvideos så brukar sånt ändå vara skitsamma.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla tips.

Nej vi filmar inte utomlands. Vi fejkar öken med hjälp av mattepainting, sky replacement och lite annat.

 

Ok, då är det en hel annan femma... Då borde ni kunna överleva med "bara" någon eller några 6-12K HMIs, men det beror på hur ljust det är på dagen osv... Man får väl helt enkelt kolla hur mycket Foot Candle varje lampa har efter ett visst avstånd, och med vilken spridning, flood/full spot. Sen jämföra med vad solen har för Foot Candle. Solen ska ha, enligt wiki, runt 10 000-25 000 Lux, dela det med 10 så får du Foot Candle (dvs. 1000-2500 Foot Candle), kolla sen in varje lamptillverkare som Arris 12K, så kan man se hur mycket Foot Candle den har efter x-antal meter och y-spridning. Man får dela det sen med två, då du antagligen måste ha lite diffusion, annars blir det ju hård skugga på hård skugga.

 

ARRI Group: ARRI T12 12000W Fresnel ARRIs 12K skulle isf, med halvspot/flood (30 grader), ha runt 888 Foot Candle efter 7,6 meter. Det sen genom diffusion som tar bort hälften av ljuset hamnar på ca 500 Foot Candle. Då har du hälften ljus, eller ett stop mot en dag då solen "bara" är 1000 Foot Candle, två stopp under då den är 2000 Foot Candle.

 

Det som är bra med reflektorer av olika slag är att de kommer ju hela tiden också vara rätt relativt till solen...

 

Hursom, bästa är att ta en light meter, gå ut och mäta foot candles om den kan det, eller bara ta ett vanlig mätning av ansikte/gråkort, sen konvertera i efterhand och jämföra vad för lampor man behöver.

 

Reflekterat ljus från solen har en längre "kast" än ljus från HMIs eller vanliga lampor, pga "inverse-square law" (eller, grejen är den att "point sources" som HMI eller vanliga lampor inte har samma area som något som reflekterar...). Dvs, en vanlig HMI kommer att bli hälften så stark om man går dubbelt ifrån den. Dvs, 1 meter mot 2 meter är det hälften så mycket ljusstyrka på den vid 2 meter, går man till 4 meter är det hälften igen... En reflektor kommer inte ha samma drastiska avtagning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...