Gå till innehåll

Installera Magic Lantern på Canon 5D MII med Firmware 2.1.2


PabloFernandez

Recommended Posts

Hej alla.

Ska filma en musikvideo med min 5D "tyvärr" och vill få ut det mesta av materialet.

Skriver "tyvärr" eftersom jag hellre jobbar med Alexa eller Red men i detta fall finns det ingen budget.

 

Jag har installerat Technicolor CineStyle som ger mig en hel platt bild vilket är mycket bättre för att kunna grada materialet sen men jag skulle även vilja få högre bitrate.

 

Canon 5D funkar väldigt bra när bara en liten del av bilden är i fokus (kort skärpedjup) men juh mer detalj du introducerar i bilden desto sämre blir kvaliten eftersom komprimeringen inte klarar av att spara så mycket detalj över hela HD upplösningen. Tro mig. har gjort massa tester. Ser crap ut.

 

Jag skulle vilja installera Magic Lantern men lyckas inte. Dessutom är den hemsidan väldigt rörigt och det är svårt att hitta rätt download links.

 

Har nån lyckats installera Magic Lantern på 5D MII och i så fall kan ni skriva en detaljerad beskrivning med alla steg samt ge direkta länkar till dom rätta downloads???

 

Stor tack.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker guiden på den här sidan beskriver väldigt bra hur man gör install [Magic Lantern wiki]. Det är ju bara att följa punkt för punkt.

 

Jag kan beskriva hur jag la in det på min 60D för jag antar att det är samma grej på 5D.

Innan du börjar kan du restora alla inställningar till default settings. Då kanske du får lägga in cinestyle igen. Se även till att du har senaste firmwaret från Canon.

1. Kör en "low level format" på kortet i kameran. Tänk på att minneskortet inte får vara större än 32gb, en kompis testade med 64gb men det gick inte.

2. Lägg in filerna från zip-filen direkt i root mappen på kortet. Använd inte kameran som kortläsare för jag tror inte det funkar då.

3. Sätt in kortet i kameran och starta den i M läget. Gå in i menyn och välja firmware update. När det kommer en svart skärm med grön text där det står "Success!" så kan du restarta kameran.

4. Starta liveview och tryck på soptunnan så kommer ML-inställningarna upp.

 

Gällande nedladdning så finner du den här https://bitbucket.org/hudson/magic-lantern/downloads/magiclantern-2011Dec22.550D.60D.600D.50D.500D.zip

Länk till kommentar
Share on other sites

2.2 som länkades till finns ej för 5DmkII.

 

Det släpps en ny version (2.3) 23 juli (om inga allvarliga buggar hittas i rc2), om man är supporter (donerat >5€), 13 augusti släpps den för övriga.

 

Redan nu finns 2.3RC2 för supporters: ML 2.3 RC2

 

Kommer med ungefär samma funktioner som för 550D. Tidigare versioner för 5DmkII är mer begränsade.

 

Här hittar du senaste versionen (bara rc2 i skrivande stund för 5DmkII)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Jag skulle gärna vilja veta lite mer om både Magic Lantern och Cinestyle. För det första, kan man använda Cinestyle helt som vanligt när man har installerat Magic Lantern?

 

Sen en fråga till, hur jobbigt är det att vänja sig vid Magic Lantern's menyer och funktioner? Sen hoppas jag att jag fortfarande kan använda min SmallHD monitor som vanligt med Magic Lantern.

Länk till kommentar
Share on other sites

För det första, kan man använda Cinestyle helt som vanligt när man har installerat Magic Lantern?.

Absolut. Ingen skillnad.

 

Sen en fråga till, hur jobbigt är det att vänja sig vid Magic Lantern's menyer och funktioner?

Man vänjer sig väldigt fort. Får lägga en dag eller två på dom nya inställningarna. Men sen märker man rätt fort att man kommer använda max 5 av dom nya funktionerna så det är framförallt dom man får lära sig tweeka.

 

Sen hoppas jag att jag fortfarande kan använda min SmallHD monitor som vanligt med Magic Lantern.

Yes. Du kommer att kunna använda din monitor efter att du installerat MagicLantern.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Jag kan beskriva hur jag la in det på min 60D för jag antar att det är samma grej på 5D. Din download länk innehåller ingen .Innan du börjar kan du restora alla inställningar till default settings. Då kanske du får lägga in cinestyle igen. Se även till att du har senaste firmwaret från Canon. Sen en fråga till, hur jobbigt är det att vänja sig vid Magic Lantern's menyer och funktioner? Sen hoppas jag att jag fortfarande kan använda min SmallHD monitor som vanligt med Magic Lantern...!!! ;) :p:p ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...