Gå till innehåll

10 första sidorna av en långfilm


houdini

Recommended Posts

Började skriva det här manuset för ungefär 1-2 år sedan, det är det första/enda jag har hållit på med.

Hittade det nyss och tänka slänga upp det så ni kan komma med lite kritik, pointers och dylikt.

 

Det är skrivet på engelska och det är inga "fancy" ord som det brukar vara i screenplays, utan väldigt enkelt skrivet.

Jag vet att jag kanske borde börja med att skriva på svenska men tycker engelskan är ett roligare språk att jobba med.

 

Storyline och sånt skriver jag ihop när jag kommit lite längre fram, om jag nu fortsätter att skriva. Det här är mest för att veta att jag inte helt är ute och cyklar.

Screenplay.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Slutade läsa vid första grammatikfelet på andra meningen i manuset. Titta igenom stavningen och grammatiken och inkludera en kort beskrivning av manuset i ditt inlägg - Sen kan vi göra ett nytt försök :bire

 

[EDIT]

Eh whatever, det är 3 på natten..

Läste igenom, och bortsett från den hemska voice-overn och de väldigt svensk-klingande grammatikfelen så var det inte helt kasst. Dialogen är helt klart höjdpunkten, men story-wise är du mil från någonting någon någonsin skulle vela se - Utan tvivel ett resultat av att du skrivit utan en klar story in-mind.

Så, tips #1 : STORY

Tips #2 : GRAMMATIK

Tips #3 : Inga löjliga 90-tals "This is me" voice-overs (fast det kanske bara är jag...)

Länk till kommentar
Share on other sites

Slutade läsa vid första grammatikfelet på andra meningen i manuset. Titta igenom stavningen och grammatiken och inkludera en kort beskrivning av manuset i ditt inlägg - Sen kan vi göra ett nytt försök :bire

 

[EDIT]

Eh whatever, det är 3 på natten..

Läste igenom, och bortsett från den hemska voice-overn och de väldigt svensk-klingande grammatikfelen så var det inte helt kasst. Dialogen är helt klart höjdpunkten, men story-wise är du mil från någonting någon någonsin skulle vela se - Utan tvivel ett resultat av att du skrivit utan en klar story in-mind.

Så, tips #1 : STORY

Tips #2 : GRAMMATIK

Tips #3 : Inga löjliga 90-tals "This is me" voice-overs (fast det kanske bara är jag...)

 

Ouch, det var hårt. Sorgliga är att jag faktiskt håller med, haha.

 

Tycker också voice-overs är ganska lame, men jag tycker det är ett hyffsat bra sätt att inleda en film, istället för att bara hoppa in i filmen utan någon som helst uppfattning vilken personen är osv.

 

Storyn, skulle kanske skrivit ner den i första inlägget, för det är själva storyn som jag tycker är bra.

 

His/her Perspective heter Filmen. Där man först får se hans perspektiv på en "boy meets girl story" och allt ser ut att gå bra, dom flyttar ihop och verkar madly in love. För att sedan se hennes sida av romansen, där det lyser igenom att mannens perspektiv bara va en illusion. Hon ville inte alls flytta ihop, men samtidigt inte såra honom. Hon är otrogen. Hans förälskelse övergår till en nästan besatthet. På slutet flätas dom båda sidorna av romansen ihop, han får veta att hon har vart otrogen. Det blir bråk yada yada...

 

Nu när jag tänker igenom storyn så ska det inte alls vara en långfilm. Kortfilm, på sin höjd novellfilm.

 

Sedan så känner jag själv att jag går in för det här lite halvhjärtat. Ska skriva ett manus HELhjärtat och sedan lägga upp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag läste inte hela, måste jag erkänna, för det var inget som fångade mig, tyvärr.

 

Försvara dig inte att du skriver på engelska. Vill du nå ut utanför Sverige, så är det nödvändigt. Men då måste du också lägga ner tid på att lära dig skriva bra på engelska också och där känner jag att du har en bit kvar. Det är lite "Hur mår du? Jag mår bra"-stuk över ditt språk, lite barnsligt så att säga. Det säger ju ingenting om hur historien är, men du måste fånga läsaren med ditt språk. Det är med det som du målar upp filmen i läsarens huvud. För mig tog det många år innan jag kunde lämna ifrån mig ett manus där engelskan inte var det första som kommenterades.

 

Sen vill jag bara gallskrika när jag ser en film där hela personen och premissen presenteras i en Voice Over. Det är film, inte radioteater. Visa oss, berätta det inte med ord. En voiceover på det sättet skriker bara dålig film. Och nånstans där tappade du mig. Det finns producerade filmer som börjar med en voice over, ja. En del av dem är kass. Några få är bra. De som är bra, har en voiceover som säger mer än vad som sägs, som visar på karaktär eller miljö "mellan raderna". Börja utan. Förlita dig inte på att du alltid kan berätta det som saknas med en voice over. Försök *visa* oss det som vi behöver veta.

 

Det du skrev i ditt inlägg att "storyline och sånt skriver jag ihop när jag kommit lite längre fram" tycker jag verkar vara en väldigt konstig strategi. Vet du inte vad du vill berätta? Vet du inte hur det ska gå? Visst, det finns dom som sätter sig ner och skriver och ser vad som kommer ut, men för att det ska bli ett bra manus behövs struktur, så jag skulle starkt rekommendera att du tittar på vad filmen ska handla om innan du skriver. Om du bara låter det flöda utan en plan, kommer det innebära otaliga omskrivningar och en massa merjobb.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...