Gå till innehåll

Redigera RED i Final Cut Pro


Rydback

Recommended Posts

Ska inom någon vecka spela in en musikvideo med Red Epic, därefter ska den klippas i Final Cut Pro. Jag har aldrig tidigare jobbat med Red och undrar lite kring workflowet i efterarbetet. Främst gällande plug in för att läsa redfilerna, men även pratas det om att man behöver downsampla materialet för kunna klippa det.

 

Är det någon som har koll på hur man på bästa sätt går tillväga, eller finns det någon bra tutorial ni kan rekommendera?

 

/Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det har du rätt i, jag använder mig av FCP 7.0.3.

Det vanligaste tror jag väl är att man konverterar filerna till ProRes i exempelvis Mpeg Streamclip och använder de filerna som klippfiler för att sedan ersätta ProRes-filerna med råfilerna när du ska exportera ut filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det vanligaste tror jag väl är att man konverterar filerna till ProRes i exempelvis Mpeg Streamclip och använder de filerna som klippfiler för att sedan ersätta ProRes-filerna med råfilerna när du ska exportera ut filmen.

 

Om man har FCP 7 så har man oftast Compressor också :D Slipper hålla på och pula med MPeg Streamclip.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man har FCP 7 så har man oftast Compressor också :D Slipper hålla på och pula med MPeg Streamclip.

 

Hehe, okej, det har du iofs rätt i. :) Men arbetssättet (att göra om till ProRes) stämmer? Är själv en Adobeare så har inte stenkoll på FCP 7.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
Varför inte Red Cine X så du kan göra ev basic grading också? Den kan exportera till alla format/codecs du har installerat om jag minns rätt.

 

Tack för alla svar. Jag testade Red Cine X Pro och tyckte det var ett helt okej program för grading. Det enda problemet jag upplever är enorma exporteringstider. Gör lite grading och exporterar ut till ProRess 422, då tar ett 4 minuters klipp cirka 6 timmar! Och jag har en hel del material som ska ut, vilket gör det till ett ohållbart arbetsflöde. Dessutom har jag en relativt ny Mac med SSD, i7 och 8 gig ram. Om man inte gör någon grading tar motsvarande export 1,5 timma.

 

Ska det verkligen behöva ta så lång tid? Finns det några genvägar eller alternativa arbetsflöden som är smidigare?

 

Återigen, tack för alla hjälpsamma svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Om man har FCP 7 så har man oftast Compressor också :D Slipper hålla på och pula med MPeg Streamclip.

Mattihp, Har du jobbat med ClipWrap och MPEG Streamclip? aldrig mer Compressor, skillnade är ljusår. Från kamera använder jag ClipWrap->FCP 7->MPEG Streamclip då slipper man vänta i evighet i onödan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...