Gå till innehåll

LCD eller TFT skärm?


NeoDeo

Recommended Posts

Skulle absolut inte använda nån av dom, håller hårt med Walfridson om att hålla sig till bildrör med sånt.

Har fått MYCKET otrevliga överraskningar när jag använt flat-screens av båda typerna, färgerna återgavs på tok för muggigt så all färgkorrigering blev bara skit :-(

Nu håller jag mig till en Philips 17":are jag är väldigt nöjd med & har en GVC 17" som sekundärskärm.

Ska köpa en riktig referensmonitor när plånboken tillåter & slutligen komplettera med min hyggliga Samsung-tv med bra återgivning, men det kommer när det kommer :-)

 

Däremot passar LCD & tystdriven projektor väldigt bra till dubbing!

Det är bra mycket mindre risk för störningar eftersom dom inte strålar, viss risk annars att mickarna tar upp sånt.

 

Vad jag kan minnas så hade Plasma-skärmarna bäst ljus eftersom det var jämnare, där ger ju varje cell sitt eget ljus medans LCD &TFT måste bakgrundbelysas.

Kan inte med säkerhet säga att det verkligen påverkar så mycket att det egentligen spelar nån direkt roll, men det var så jag kände det när jag satt med dom.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Hej. Kul att nån tog upp det! Jag använder två 17" CRT tyvär av olika modeller men det funkar hyfsat bra endå! Men har funderat på TFT innan för att det tar mindra plats och är trevligare för ögonen! Men jag har också anat viss risk med detta, men har inte testat själv! Men någon som vet mer tekniskt hur stor skilnaden är på färger osv... Varför blir det inte färgerna likadana som CRT, och är dom nya TFT skärmarna (av bästa modell) är dom lika problematiska? Har sett många bilder på DV & film Redigeringar som har TFT monitorer + referens monitor då förstås...

 

Bara söker svar på varför?

 

Mvh/ Martin L

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 7 månader senare...

T.ex. Sony har slutat tillverka CRT. Om några år (5-10?) så finns dom inte längre. Glöm CRT.

Dom bästa LCD (TFT är förresten en typ av LCD) är så snabba idag att t.o.m. broadcast lämnar CRT - dom hängde kvar längst.

 

CRT har fördelar som t.ex. grafiker uppskattar - men dom är inte tillräckligt många att dom kan hålla en tung och smutsig glasblåsarindustri i rullning. CRT-fabrikerna försvinner en efter en - naturen jublar!

Sedan jag bytte ut mina 7 CRT-skärmar på jobbet mot LCD så slipper jag jobba i en sauna. Mina ögon är också räddade. Hallelujah för utveckling.

 

LCD är den nya referensen. Gör så att det ser bra ut på LCD - skit i CRT...det får bli som det blir i dom gamla katodstrålerören.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu handlar det väl iofs mer on att LCD är mycket sämre på att återge färger korrekt. En källa som inte återger korrekt är ju svår att korrigera efter. Att säga -"Skit i det och korrigera efter din defekta LCD - framtiden är ostandardiserad färgkorrigering!", skulle ju verka konstigt. Rött är rött. Blått är blått. Grönt är grönt. Men inte på alla LCDer.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Nu handlar det väl iofs mer on att LCD är mycket sämre på att återge färger korrekt. En källa som inte återger korrekt är ju svår att korrigera efter. Att säga -"Skit i det och korrigera efter din defekta LCD - framtiden är ostandardiserad färgkorrigering!", skulle ju verka konstigt. Rött är rött. Blått är blått. Grönt är grönt. Men inte på alla LCDer.[/citat]

 

Jo, visserligen...men jag antar att vi talar om vanliga konsumenter. Proffs och medieleverantörer kommer givetvis alltid att ha referensskärmar - i LCD förståss. Man kan inte kalibrera färger på en CRT när man inte har en CRT därför att det inte finns några CRT.

 

Så, när dom flesta har LCD hemma (mycket snart) så bör man göra produkter som ser bra ut i LCD - så bra det nu kan se ut i LCD. Att sitta och göra en produkt som ser bra ut i en CRT när ingen har CRT är inte att rekomendera :-D

 

Jag tänker på en kompis som var bland dom första som skaffade sourround-redigering. Han mixade en demo med nya låtar som lät grymt bra om man hade en sourround-anläggning. Denna demo skickade han runt i 100 ex.

Det lät för jävligt. Alla som lyssnade på den hade ju bara vanlig stereo :-D :-D

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=trezpasser]Är det nån som kan rekomendera en bra lcd-skärm för videoredigering då? helst 20". Jag är idel öra. Vad ska man leta efter? den behöver väl inte vara så jäkla snabb (responstid) om man ska redigera film?[/citat]

 

Nej, snabbhet är bara viktigt vid livetagningar - egentligen.

jag kan inte rekomendera någon speciell skärm - Sony har en för 42 000 spänn - men det går bort antar jag :-D

Jag skulle köpa den billigaste som fixar PAL och HD. Dom billigaste har alltid en tuner inbyggt och kallas för TV-apparater. Försök ställa in den så gott det går med färgbalk - kör svartvit balk när du ställer in ljus och kontrast. Info om vad du ska kolla efter finns på nätet...tror jag...

 

Kom ihåg att alla PAL LCD (s.k. platta tv-apparater) ser för jävliga ut på nära håll. Man bör sitta en bit bort för att stå ut med kvaliteten - även om du köper den dyraste som finns. LCD är som sagt bättre än CRT på ALLT...utom när det gäller att visa bild :-D

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm... Lite mycket gissningar och påståenden i den här tråden nu.

 

Skärmens hastighet är fullkomligt kritisk för videoredigering beroende på konfiguration. Professionella människor använder inte LCD som referens. Man kan mycket väl jobba med LCD men för synkkritisk granskning måste videoströmmen ut på en CRT med hårdvarulåst synk. En långsam LCD är ju långsammare än ditt ljudkort. Vad betyder det? Tänk. Och vad händer om du försöker kompensera det du ser på LCDn mot det du hör i högtalarna?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=mjg]Jo, visserligen...men jag antar att vi talar om vanliga konsumenter. Proffs och medieleverantörer kommer givetvis alltid att ha referensskärmar - i LCD förståss. Man kan inte kalibrera färger på en CRT när man inte har en CRT därför att det inte finns några CRT.[/citat]

 

Sedan när skulle det inte finnas CRT? Bara för att Sony slutat tillverka vanliga datormonitorer betyder det inte att dom lagt ned bildrörsutvecklingen (deras HD-monitorer är rätt rejält mycket bättre än deras HD-LCDer).

 

Det som hänt är att man lagt ned CRT för hemanvändare. Installerar man en station som skall pyssla med färgkoorigering är det bildrör som gäller. Man kör ju inte Lustre på platta skärmar från Acer utan på seriösa monitorer från Barco. Och anledningen är helt uppenbar och bör inte ignoreras av ambitösa filmare utan budget. Bästa combon är: två platta och en bra referensmonitor (CRT).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...