Gå till innehåll

skriva efter låt


ash

Recommended Posts

En fri tolkning av låten är det du som får upphovsrätten till även om det går att härleda varifrån inspirationen kommer. Man kan inte få upphovsrätt eller patent på en idé. Exempel är tex VanHelsing som inspirerats av Universal Studios Monsters. Men du måste ha egen titel och du får inte kopiera så mycket som en rad av sångtexten, eller ha en musikslinga som ens påminner om låten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det beror helt på.

Du måste ansöka om att få använda den hos upphovsmännen i första hand, om du vill använda en inspelning med den (kontra göra en egen version), så måste du ansöka om skivbolagets godkännande åsså, & är låten förlagd, vilket i praktiken allt utgivet på platta är & mycket mer, så är det YTTERLIGARE en punkt du måste passera.

 

Det kanske låter som en jävla massa folk att fråga & kanske låte lite hopplöst, vilket det kan vara om man har otur, men det betyder inte att det MÅSTE vara det!

Finns gott om exempel där folket varit frikostiga & tillåmä lämnat ut rättigheterna till att använda låtar alldeles gratis :-)

Alltid värt ett försök, det är aldrig värre än att man riskerar ett nej :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Håller jag i mångt & mycket med om!

Men som jag ser det, även om filmen är skriven till låten, så måste den ju inte nödvändigtvis vara med!

 

Mycket av vad jag skrivit till mitt största kommande project är skrivet med känslorna jag fått av olika låtar. Nästan aldrig texterna, bara musiken, men det är få av dom som faktiskt skulle passa i den filmen!

Ofta kan jag hitta en känsla som jag tycker om men vill inte ha resten :-)

 

Vill förresten minnas att Donnie Darko i stort sett var helt baserad på Tears For Fears låt Mad World!

Inte helt otroligt med tanke på texten :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är inte säker på om jag förstår hur du menar just nu...

Själv lyssnar jag i stort sett ALLTID på musik när jag ska skriva manus, det får ju igång fantasin och man får bilder i huvudet etc

Men sen så behöver ju ingen veta vilka låtar man inspirerats av. :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...