Joe Hill Postad 26 juni 2012 Postad 26 juni 2012 Jag har skrivit en dikt om tiden som jag har haft en tanke att förmedla i en kortfilm på 2 max minuter. Min första tanka var visa korta klipp samt att ha en voiceover som läser dikten men jag har läst att det är svårt att få till det bra med voiceover. Jag vill ju inte att rösten ska ta allt för stort fokus från bilden. Finns det någon som har några erfarenhet av röstberättande och kanske har några andra ideer på hur jag skulle kunna förmedla dikten? Tacksam för feedback! Dikten Tiden går inte att besegra Tiden är omöjlig att kontrollera Tiden ger dig skratt och gråt Tiden säger aldrig förlåt Tiden följer dina spår Tiden finns vart än du går Tiden ger människor en chans Tiden skapar vår balans Tiden ger blodet dess flöde Tiden bestämmer vårt öde Tiden läker inga sår Tiden avgör inte hur du mår Tiden kan vara både ond och god Tiden kräver vårt tålamod Tiden ger den nyfödde liv Tiden är livets perspektiv Tiden, kommer alltid att vinna. Tiden, kommer aldrig att försvinna. Men tänk om tiden stannar för ett slag, och du blir tvungen att tänka till. Vad är det egentligen jag vill? Är det att uppfylla andras krav? Då kommer du bli tidens slav. Gör det du själv vill göra, inte vad du tror att andra vill höra. För om du gör det du själv vill, kommer tiden aldrig att stå still. Så utnyttja nu tiden så mycket du hinner, det är den som avgör när livet försvinner. 0 Citera
daac Postad 26 juni 2012 Postad 26 juni 2012 Svårt med voice over, hur då? Jag tycker spontant det känns svårare att komma på saker som visualiserar och förstärker dikten och dess budskap. Voice over kan funka hur bra som helst. Tänker musikvideo, fast talad. Eller helt enkelt en person som står eller går i någon miljö (genom en stad, en park, genom en äng eller vad du nu vill) och talar in i kameran. Varför komplicera en fin text? Ett helt annat koncept, som istället helt utgår från visualiseringen, är att låta texten flöda fram på skärmen på finurliga sätt, helt utan tal; ungefär som i "Sen kväll med Luuk", om du kommer ihåg det: 0 Citera
Joe Hill Postad 27 juni 2012 Författare Postad 27 juni 2012 Tack för svar och idéerna och tipset om visualisering av orden. Kanske kan man välja ut de starkaste orden i varje avsnitt, så man inte behöver synka hela texten. 0 Citera
Désirée Postad 27 juni 2012 Postad 27 juni 2012 En voice over kan fungera bra om text och bild funkar väl ihop. Bilden måste tala för sig själv och samtidigt passa med texten. Jag tycker är ett lyckat exempel på just detta. Fundera på vad du tycker skulle kunna symbolisera det du vill säga i bild - kanske spädbarn till gammal människa? - och gör en film baserad på det, kompletterad med voiceovern. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.