Gå till innehåll

Masker i Premiere?


GatoRojo

Recommended Posts

Korkad fråga som jag borde veta men det var länge sedan jag använde Premiere...

 

Jag planerar att göra ett bildspel i Premiere och AE och undrar om jag kan lägga masker även i Premiere.

Låt oss säga att jag har en stillbild som jag zoomar in men jag vill inte att yttermåtten på bilden skall bli större.

Jämför bild i bild. Den infogade bilden har fast ytterstorlek under inzoomningen. Jag behöver alltså lägga en mask

som begränsar yttermåtten på den inzoomade bilden.

 

Enkelt gjort i AE med mask eller pre compose, men funkar det direkt i Premiere? Hur?

 

John

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för matte-lösningen. Jag gjorde dock inte så eftersom matten ärvde klippens key frame-inställningar. Det blev helt joxigt. Kanske jag som gjorde fel, men men.

 

Jag körde istället nested sequence med crop. Funkade helt som jag ville. Det löste dessutom andra frågor som jag inte hade svar på.

Men tack vare ditt tips började jag pilla och hittade en lösning som funkade.

 

Bildspelet skulle jag egentligen producera på Wings Platinum...men det är en miljard gånger ologiskare och joxigare. Premier, AE och PS löser allt mycket effektivare och smidigare.

 

/John

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...