Jump to content

Handwritingtutorial

Hane

Recommended Posts

Gäller kanske främst dom som har gjort "Wrigley Videos" "Handwriting tutorial".

Såg att Wrigley hade en tutorial om hur man kunde få så att text såg ut som om den skrevs ut på skärmen.

http://www.wrigleyvideo.com/videotutorial/tutdes_handwriting.htm

Detta var precis vad jag behövde och jag satte genast igång och försökte följa Tutorialen till punkt och pricka men när jag var klar så såg det inte riktigt ut som jag ville. Det skall iofs sägas att tutorialen är gjord för "Premiere 6.5" och jag gjorde min i Premiere Pro", det kanske spelar roll.

http://web.telia.com/~u46207690/Handwriting-screenshot.gif

Som ni kan se så ser det ut som det skall funka i "Effects Control" fönstret (till vänster i bild). Men om jag kollar på det i timelinen (till höger i bild) så är min stillbild helt förvrängd och det ser allmänt märkligt ut..??..

Någon som tror sig veta vad detta beror på??

Nu har jag ändrat så att min pensel går från "svart till vit" istället för från "svart till transparent". Resultatet blev dessvärre samma som innan.

För er som inte orkar ladda ner tutorialen så går det ut på att man över den text som skall skrivas ut på skärmen lägger en photoshop bild som som följer/täcker bokstäverna och gradvis ändrar färg. Sedan använder man denna bild i custom alternativen till Wipetransitionen så skall texten skrivas fram. (Inte en helt självklar beskrivning kanske.)

Mitt problem är helt enkelt att det inte fungerar.

http://web.telia.com/~u46207690/Handwriting-screenshot.gif

Till vänster ser allt frid och frjöd ut men till höger är bilden ihoptryckt förvrängd och helt svart. ??

Bilderna som skall överlappa varandra är förresten måtten 768*576 så det borde väl stämma och den översta med en transparant bakgrund.

http://web.telia.com/~u46207690/Bilder.gif

Ja det är ju endast bilder inblandade, alla med pixel aspect ration på 1.067. Projektet görs i 4:3.

Värt att nämnas är kanske också att "bilden" inte blir förvrängd om jag bara lägger den i timelinen, utan det är endast när jag använder den som custom bild i "gradient wipe" som den blir förvrängd.

Ja nu har jag bytt från PPro 7.0 till PPro 1.5 och när jag importerade mitt gamla handwritingprojekt till det nya Premiere så fungerade allting utmärkt. Intet ont om PPro 7.0 för det var säkert inte den versionens fel utan snarare någon inställning som jag hade pillat på i den gamla versionen som återställdes när jag installerade det nya som gjorde att det började fungera...

Tänkte bara jag skulle nämna att det hade löst sig så att alla ni som legat sömnlösa på nätterna grubblandes nu kan pusta ut i vetskapen om att min pixel aspect ratio nu är helt och hållet normal!! =)

• 11 months later...

Hmm den här tråden är rätt gammal men nu när jag hittade den kan jag ju lika gärna fortsätta här.

Jag har länge försökt fixa till nåt sånt här i PPRO 1.5 men det blir aldrig bra.

Har testat alla möjliga xxx to xxx gradients. Black to white fungerar inte, inte heller black to transparent. Jag fattar inte vad felet är. Har det med att göra hur jag bra jag ritar i photoshop? Ibland fungerar det någorlunda men aldrig så bra som på den där tutorialn. Typ att lite av texten skrivs men resten bara pluppar fram i slutet, även fast jag i PS valde bra längd på fade:n.

Vad krångligt saker & ting ska vara...

Kan säga att jag fick till en någorlunda bra nu när jag använde en black to white, men en del av texten skrivs inte utan pluppar dit när övergången är klar :( Beror det på att jag inte täcker tillräckligt bra i PS när jag skriver över? Detta är riktigt irriterande