Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har filmat med GoPro HD Hero 2 i 1080p 25fps.

Nu ska jag exportera filmen med Adobe Premiere Pro CS5 för att spela upp den med en projektor på en 100" duk ungefär.

Hur jag ska jag exportera den? Inställningar etc. för att bibehålla bästa möjliga kvalitet, ska antingen lägga den på USB eller på en DVD.

Tack på förhand! :)

Postad

Om du klippt i 1080p, exportera i h.264 1920 x 1080. Testa lite olika presets men en bitrate för att spela från hårddisk kan väl vara runt 20 Mbit/sek.

Ska den ut på DVD, kör den MPEG2 DVD HQ preset som finns.

//Max

Postad
Om du klippt i 1080p, exportera i h.264 1920 x 1080. Testa lite olika presets men en bitrate för att spela från hårddisk kan väl vara runt 20 Mbit/sek.

Ska den ut på DVD, kör den MPEG2 DVD HQ preset som finns.

//Max

Tips på presents? :)

Vill få ut samma kvalitet som kameran filmar i utan någon förlust :)

Postad

Samma tekniska kvalitet: Går inte (från Premiere i alla fall). GoPro filmar med LongGOP h.264, viss kvalitetsförlust får du ALLTID.

Samma visuella kvalitet: Se svaret i förra posten (eller nedan).

Finns inget klart svar att ge, det beror på vilken dator (hastighet) som ska spela upp, vad det är för material, hur du färgkorrigerat, etc, etc.

Du får testa med div olika presets för HDTV 1080p 25 med h.264 och prova lite olika bitrates, 1pass/2pass, VBR/CBR.

Har inte CS5 installerat, så jag är lite osäker på vilka presets som finns.

Det är en balansgång: Kvalitet kontra storlek kontra hur lättspelad den ska vara.

//M

Postad

Jag kontrar med en annan fråga, vad skall jag ställa in projektet på i Cs5 när jag skall importera klippen från kameran. Testade nyss den för DSLR 1080p 25, men det blev ränder på endel ställen... Klippen är filmade med Hero2 HD 1080p 25 (Pal givetvis).

Mvh Alex

Postad

Det BORDE vara den för 1080 25p. Har du dubbelkollat så inte Media Encoder fått för sig att exportera interlaced...?

BTW: Blev det ränder under Playback eller Export?

Postad
Det BORDE vara den för 1080 25p. Har du dubbelkollat så inte Media Encoder fått för sig att exportera interlaced...?

BTW: Blev det ränder under Playback eller Export?

Playback, inte provat exportera än, men aldrig sett ränder innan på nå't jag gjort....

Postad
Är det PAL eller HD? PAL är ett analogt format...

Adobe Media Encoder har val för Pal och Ntsc även för export i HD och andra upplösningar så som VGA (640x480) 2k, 4k etc. Vad dessa inställningar gör är dock mer osäkert och då speciellt vid t.ex. 4k upplösning även om jag misstänker att Pal/Ntsc inställningen inte är aktiv vid t.ex. 4k även om det ser ut så. Kanske Max har mer koll?

Postad
Playback, inte provat exportera än, men aldrig sett ränder innan på nå't jag gjort....

Då känns det spontant som att klippet tolkas som interlaced istället för progressive då det ju trots allt faktiskt kommer i en interlaced ström, eller att kameran faktiskt var inställd på att filma 1080i vilket skulle kunna förklara det du ser.

Kolla det här:

1. Välj det klipp du ser ränder i inne i Project Panel

2. Högerklicka på klippet och välj Modify > Intepret Footage

3. Kolla vad det står under Field Order

Det skall stå "No Fields (Progressive Scan)".

På den timeline där du ser problemen, gå till Sequence > Sequence Settings och kolla så att det står "No Fields (Progressive Scan)" i fältet Fields.

Är allting satt till "No Fields (Progressive Scan)" på dom ställen där du kollat så hade jag öppnat klippet i Source för att se om det ser likadant ut där, dvs ränder på vissa ställen. Slutligen hade jag använt ett AVCHD preset istället för DSLR då fotot från kameran är AVCHD. Det skall inte ha någon betydelse alls egentligen, men för felsökningens skull hade jag gjort det för att utesluta ev felorsak. :)

Kolla även hur exporten ser ut, dvs om exporten ser likadan ut och har ränder i videon.

Har du några videofilter på klippet/klippen och i sådant fall vilket/vilka?

Postad

PAL/NTSC inställningens vara eller inte vara är hårt debatterad (jag tycker den ska bort där den inte har att göra tex h.264 HDTV presets).

Den finns där främst för att användare ska "känna igen sig".

Sen finns det ställen där den spelar stor roll, ex MPEG2 DVD och DV PAL osv.

//Max

Postad
PAL/NTSC inställningens vara eller inte vara är hårt debatterad (jag tycker den ska bort där den inte har att göra tex h.264 HDTV presets).

Den finns där främst för att användare ska "känna igen sig".

Sen finns det ställen där den spelar stor roll, ex MPEG2 DVD och DV PAL osv.

//Max

I second that. PAL/NTSC används (missbrukas) både till höger och vänster i kameror och program.

Postad
Samma tekniska kvalitet: Går inte (från Premiere i alla fall). GoPro filmar med LongGOP h.264, viss kvalitetsförlust får du ALLTID.

Samma visuella kvalitet: Se svaret i förra posten (eller nedan).

Finns inget klart svar att ge, det beror på vilken dator (hastighet) som ska spela upp, vad det är för material, hur du färgkorrigerat, etc, etc.

Du får testa med div olika presets för HDTV 1080p 25 med h.264 och prova lite olika bitrates, 1pass/2pass, VBR/CBR.

Har inte CS5 installerat, så jag är lite osäker på vilka presets som finns.

Det är en balansgång: Kvalitet kontra storlek kontra hur lättspelad den ska vara.

//M

Okej.

Ska försöka ge dig lite mer info.

Filmen är filmad med GoPro HD Hero 2, inställning 1080p 25fps. Filen är original, ingen färgredigering etc.

Det totala klippet jag ska exportera från Adobe Premiere Pro är på 1 timme.

Är uncompressed AVI något att använda?

Postad

Insåg att filen skulle bli alldeles för stor med uncompressed avi.

Kör en ny fråga, H.264, är det bra?

VBR 1 och 2 vad är skillnaden?

Ska man använda "render at maximum depth" och ska man använda "use maximum render quality"?

Postad

H.264 är bra som uppspelnings- och slutleveransformat.

VBR innebär Variable Bitrate, alltså den varierar/ändrar bitraten i videon beroende på informationen i varje bildruta. Mycket information = högre bitrate. (CBR innebär konstant bitrate = samma bitrate oavsett mängd information i bildrutan)

Siffrorna 1 / 2 (kalla i vissa fall 1pass och 2pass) brukar innebära hur bra man vill den ska försöka komprimera formatet. I regel skulle jag påstå att 2 motsv. innebär bättre kvalité, men också att det tar längre tid att exportera filmen.

Vad som är maximum depth och hur exporten fungerar i övrigt osv. kan du läsa om i manualen.

...och ja, uncompressed är just vad det är, okomprimerat = väldigt STORA filer.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...