Gå till innehåll

USB-mik igen..


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

Förstår att USB-mikrofoner inte ligger ljudmästarna här speciellt varmt om hjärtat, men skulle ändå väldigt gärna ha svar på en fråga eller två..

 

Kollade på Röde Podcaster innan och var ganska nära att slå till på den. Sen fick jag syn på Blue Yeti och efter den dök ju Blue Yeti Pro upp.

 

Röden kostar väl runt 2000 men då är det helt utan ställ vilket kostar nästan lika mycket till. Så det blir närmre 4.. Den vanliga Yetin går att hitta för ca 800:- och Yeti Pro ligger någonstans runt 2000:- och då ingår ett bords-stativ som verkar helt ok.

 

Jag skall till 99% använda den till voiceover.

 

Vilken av dom rekommenderar ni här? Priset är väldigt avgörande. 4000:- för Podcastern känns på tok för mycket. Det kanske finns någon annan som är bra?

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för det! Nej, har inga xlr mikar i nuläget. Den är i och för sig ganska gammal det där testet. 2009 känns väldigt länge sen med tanke på hur mycket nytt det kommer hela tiden.

Men tack ändå.

 

Kanske många inte vill acceptera att den nya tekniken är så pass bra som den är just för att den känns FÖR enkel? Verkar dött med råd och synpunkter ang frågan. Eller så är det kanske skit med USB-mik..vad vet jag?

Kollar man på tuben och på google, så höjer flera personer och oberoende testare tex Röde Podcaster och Blue Yeti till skyarna. Däribland radiopratare med flera..Det borde kunna vara ganska pålitliga röster tycker man. Jag får väl förlita mig på att dom inte bara hittar på då..

Trodde att fler personer här som sysslar med film och röstpålägg hade hakat på och införskaffat sig USB-mikar men så verkar inte vara fallet..!! Det kanske finns en skepsis mot det som inte känns proffsigt nog? Dom här på forumet som får betalt för sina filmer, kan jag lätt förstå att dom inte vill ha sånt. Men resten..och det är väl 95%..

 

Har viss förståelse för jag är likadan. Har tex alltid kört Volvo och tyckt att allt annat var skit, speciellt franskt mög! Nu har jag en Citroen, som kostar mindre än hälften, och den är betydligt bättre än vad någon mina Volvo har varit!

 

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Har aldrig testat någon USB-mik men man tycker ju att om mikrofonens komponenter är bra i övrigt så borde det också bli bra ljud oavsett anslutning. XLR är ju bra då den kläms fast, är balanserad och tålig. Men under mer ordnade former vid en skärm är ju frågan om skillnaden är hörbar. Då kanske det hänger mer på datorns egenljud och ljudkort än anslutningen. Men jag bara spekulerar. Dra till en musik-affär eller dyl och prova!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Tack för det monnexs. Har haft det som du säger på känn, men ville få det bekräftat här! Jag är 99,9% säker på att skillnaden knappt är hörbar.

 

Dessutom kan man ju alltid hoppas att dom som ser filmen inte sitter och fin analyserar ljudet till det absurda!

Låter det helt ok eller rent ut sagt bra, så räcker det väl! (klart en fråga om smak..)Men det blir lite löjligt när det går till överdrift tycker jag!

 

Tänker lite på debatten som uppstod kring HDMI-kabeln. "Experterna" påstod att det var en extremt stor skillnad på den billigaste skräpkabeln för en femtiolapp och den allra dyraste tusen kronors-kabeln.

Tror det var i Tv-programmet Plus. Sen visade det sig att inte ens det mest tränade öga kunde uppfatta någon skillnad på "skitkabeln" och den allra dyraste..!! Rätt pinsamt efter sådana uttalanden. Speciellt eftersom det var flera "experter" som testade. Det visade sig till och med att femtiolapps-kabeln var betydligt bättre än flera av dom dyrare alternativen.

 

Tack skall du ha!

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har heller inte testat någon usb mik. Men tror absolut det kan vara bra grejer. Det som kanske kan vara tveksamt är mikförstärkaren som är inbygd, men till voiceover så kommer du inte ha några jättekrav då du inte behöver kräma på så mycket. Så köp det enklaste säger jag. Är du inte nöjd så kan du ju säkerligen kränga av för ungefär samma peng.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, jag känner en professionell musiker klass AAA eller vad man nu skall säga som använder en JJ-labs USB mic till många enklare inspelningar av t.ex. fiol så nog borde dessa mickar funka ok.

 

Dock var den där jämförelsen med en HDMI-kabel urdålig.

En kabel har en enda uppgift, att leverera signal. Digitala signaler som de som överförs via t.ex. USB eller HDMI är antingen på eller av d.v.s. antingen är det signal eller inte, kvalitén är 100% eller 0%, möjligen en signal med rejäla och tydliga digitala störningar.

 

En USB mic gör 3 saker.

1. Först tar den emot ljud d.v.s. behöver vara välbyggd med bra membran etc.

2. Därefter behöver den drivas och behöver då inbyggd matning av ström och förstärkning m.m.

3. Leverera signalen digitalt (d.v.s. oberoende av kabel, USB lösning m.m.).

 

Leveransen av signalen lär nog gå bra även om USB inte är helt 100% på alla sätt när det gäller ljudinspelning, men den lär varken ha sämre eller bättre USB anslutning än någon annan utrustning. Om micen är välbyggd och om den inbyggda förstärkaren är bra, ja det är en annan fråga. Signaturen ”jag” har där en viktig poäng, kanske är det smartare, mer ombytligt och bättre att köpa en beprövad mic och en separat USB förstärkare, eller så inte, dock är inget givet annat än att det antagligen är smidigast med en renodlad USB-mic men inte lika ombytligt om du vill använda micen till något annat.

 

Betänk dock detta, att i många fall kan en klassisk dynamisk mic eller riktad mic ge bättre resultat än en stormembransmic i en miljö som inte är optimerad för stormembransmicar d.v.s. för att en sådan mic skall komma till sin rätt krävs rätt bra ljudisolering, lågt bakgrundsbrus m.m. Sitter man i ett rum med en dator med fläktar, som därtill inte har bra akustik och ljuddämpning etc ja då skulle jag aldrig rekommendera en dylik mic, isf är en t.ex. riktat röde bättre etc.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Jo, visst är det så att jämförelsen är helkass! Det var inte prylen i sig jag syftade på utan mer generellt hur vi lätt får för oss att allt som är billigt är skit.. Man får det man betalar för, brukar det sägas. Jo så är det ofta men ibland kan billiga prylar vara förvånansvärt prisvärda! Sen är det väl en fråga om tjocklek på plånboken vad vissa upplever som billigt eller dyrt. Jag personligen tycker tex inte att en Röde Podcaster är direkt billig med sitt pris på över 2000:- för bara micken + stativet som går på lika mycket. Eller Blue Yeti Pro som går på 2300:- . Men det är, som sagt, en definitionsfråga.

 

Men tack för ditt svar ändå. Det uppskattas!

 

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...