Gå till innehåll

Tingsholms Appen - En dokumentär


AntonRosell

Recommended Posts

 

Detta är en dokumentär som jag har hållit på med de senaste tre månaderna. Huvudpersonen är min klasskamrat och vän, resterande arbete så som kameraarbete och klippning har jag ansvarat för själv. Ljudet har en person gjort åt mig från SoundsLikeMovies.com (Tack för hjälpen!!). Filmen är inspelad i Västra Götalands län, Ulricehamn och utspelar sig på Tingsholms Gymnasiet som finns där.

 

Utrustning: Canon XH-A1, Manfrotto Tripod, Dolly.

 

Jag är jätte sugen på att få kritik så kom med den i all dess form!

 

/Anton

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan börja med de rent tekniska klagomålen:

 

  • Särskriven titel och diverse fel i den engelska texten.
  • Talet har låg volym och kommer bara i vänster kanal.
  • Många delar, framför allt där programmeraren talar till kameran, är alldeles för mörka.

 

I övrigt:

Snygga åkningar! Men - de har inte så mycket med ämnet att göra, och känns mycket som "åkning för åknings skull". Att köra allmänna bilder på skolan är helt ok när skolan presenteras, men sedan tillför det inte så mycket. Försök att ha ett sammanhang mellan videomaterialet och "handlingen" - du gör det bra med uppritningen på tavlan (det talas om design, du visar design), schemat (det talas om vad man vill ha med i appen, du ger ett exempel) och många av närbilderna (visar allmänt att jobb utförs utan att visa detaljerna av det).

Även musiken känns lite malplacerad; den passar kameraåkningar genom tomma lokaler, men inte så mycket en dokumentär om en applikations utveckling.

Man får aldrig se någonting av själva applikationen? :)

 

Mina två stora råd till nästa gång:

  • Se till att det finns ljus nog! Det behövs inte så mycket - en vanlig bords- eller golvlampa hade kunnat räcka i "tal till kameran"-klippen.
  • Försök att hålla det filmade relevant till dokumentären och relevant till vad som sägs.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...