Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej, jag gör ett litet projekt om foto, vilket ju både innefattas av stillbilder och rörligt va?

Jobbar man med stillbilder, dvs är en fotograf, så är man vad jag förstått, amatörfotograf, frilansfotograf, yrkesfotograf eller fotostuderande?

Eller?

Men jobbar man med film, ja då finns de ju lite mer, vad skulle ni dela in medlemmarna här på forumet som?

OCH, vad skulle det gå under? Dvs dom jag drog går ju alla under kategorin fotograf.

Väldigt tacksam för svar. Tänk gärna högt! :)

Postad
menar du olika yrken? finns massor:

Vem gör vad i filmteamet?

Yrkesgrupper - filmordlista

sedan när det gäller fotografer tycker jag din indelning är lite märklig, det är väl mer logiskt att dela in efter vad det är för typ av bilder man tar? är man nyhetsfotograf, porträttfotograf, paparazzi, konstfotograf, etc.

Tack för ditt svar! Du har helt rätt, det är dumt att dela in dom så. Det jag letar efter är hur man kategoriserar folk som jobbar/är intresserad med/av foto. Som fotosidan tex som riktar sig mot stillbildsfotografer, tror jag, så kan man välja mellan dom alt jag skrev. Men dom tänker ju inte in alla som du säger, och tar ju inte med rörlig bild så bra. Hur skulle man kunna kategorisera alla? Jag kan inget om det så jag vet inte riktigt vad jag letar efter. Det ska finnas på ett forumulär där man ska kryssa i det, men det kanske är bättre med att man skriver att dom ska fylla i det själva? Men vad ska det stå för att dom ska fatta det? Eftersom det är foto så är det ju tex inte manusförfattare osv. Kan man få med både stillbild och rörligt under samma rad?

Postad

Frågan är ju vad du är ute efter att ta reda på. Vilken kategorisering är relevant i den aktuella undersökningen? Är det relevant om man får betalt för det eller ej, eller är det relevant vilken typ av aktivitet man filmar? Det här är frågor som bara du kan besvara, eller så delger du oss mer av underlaget och syftet med undersökningen, så kan du garanterat få bättre hjälp.

/Jakob

Postad
Frågan är ju vad du är ute efter att ta reda på. Vilken kategorisering är relevant i den aktuella undersökningen? Är det relevant om man får betalt för det eller ej, eller är det relevant vilken typ av aktivitet man filmar? Det här är frågor som bara du kan besvara, eller så delger du oss mer av underlaget och syftet med undersökningen, så kan du garanterat få bättre hjälp.

/Jakob

Stort tack för ditt svar. Tyvärr har jag inget bra svar på dina frågor då jag inte riktigt vet vad jag pratar om, hehe. Vet inte vad jag ska skriva för att inte röra till det ytterligare. Men det ska kategorisera folk som jobbar med eller är intresserad av foto. På bästa sätt. Om det är efter vad dom tar foto på/filmar eller om det är vilken nivå dom är på vet jag inte? Kanske ska man ha med båda två? Vad finns det olika alt på dom två och går det att ha rörlig bild och stillbild i samma fråga eller bör man ha dom separat? Stillbilds alt hitta jag på fotosidan.se, hur skulle dom kunna se ut här?

Otroligt tacksam för hjälp med det här!

Postad

Alltså, det är ju inte så att det finns en kategorisering som är relevant i alla lägen. Du gör själv den kategorisering du anser nödvändig, och det beror helt på vad syftet med undersökningen är. Om du söker skillnader mellan proffs och amatörer, då är det din indelning. Om du söker skillnader beroende på hur länge man har fotat, då är det det du frågar efter. Om du söker skillnader mellan kvinnor och män, så frågar du om kön.

De olika indelningar jag pratar om är vad som på vetenskapligt språk kallas variabler. När du skall genomföra en undersökning bestämmer du vilka variabler du vill studera, exempelvis grad av professionalitet, ålder, stillbild eller rörlig bild, etc., och så ställer du de frågorna. Om du inte vet vilka variabler som är av intresse - det är till exempel antagligen ointressant att kategorisera fotografer utifrån skostorlek - så får du tänka på att det generellt är bättre med för mycket data än för lite. Du kan alltid slå ihop kategorier i efterhand om det inte finns någon skillnad mellan dem.

Ge upp idén om att hitta en perfekt kategorisering, för något sådant finns inte. Det skulle dessutom innebära att du bara studerade en enda variabel, och då är det lätt att missa något intressant.

Lycka till!

/Jakob

Postad
Alltså, det är ju inte så att det finns en kategorisering som är relevant i alla lägen. Du gör själv den kategorisering du anser nödvändig, och det beror helt på vad syftet med undersökningen är. Om du söker skillnader mellan proffs och amatörer, då är det din indelning. Om du söker skillnader beroende på hur länge man har fotat, då är det det du frågar efter. Om du söker skillnader mellan kvinnor och män, så frågar du om kön.

De olika indelningar jag pratar om är vad som på vetenskapligt språk kallas variabler. När du skall genomföra en undersökning bestämmer du vilka variabler du vill studera, exempelvis grad av professionalitet, ålder, stillbild eller rörlig bild, etc., och så ställer du de frågorna. Om du inte vet vilka variabler som är av intresse - det är till exempel antagligen ointressant att kategorisera fotografer utifrån skostorlek - så får du tänka på att det generellt är bättre med för mycket data än för lite. Du kan alltid slå ihop kategorier i efterhand om det inte finns någon skillnad mellan dem.

Ge upp idén om att hitta en perfekt kategorisering, för något sådant finns inte. Det skulle dessutom innebära att du bara studerade en enda variabel, och då är det lätt att missa något intressant.

Lycka till!

/Jakob

Tack för ett mycket bra svar! Vad tycker ni som kan det här är den bästa kategoriseringen av människor som håller på med foto? Vad är mest relevant att veta om varandra då? Eftersom jag inte vet så mycket om det så vet jag inte vad som NI som gillar foto vill veta om varandra för att kunna se vilken inrikning ni har på ert fotoinresse. Om man skulle göra en profil för varje person, vad är då mest intressant att veta? Har redan utrustning som en kategori, samt program. Är det vettiga kategorier? Letar dock efter en bra huvudkategori man kan sortera in alla fotoinresserade efter som sagt.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...