Jump to content

Film Noir...


ungfilm
 Share

Recommended Posts

jag tror det är en benämning kritikerna använde på filmer som hade nån "ond" kille i huvudrollen, andra saker var att de var mycket mörka gränder och regn, andvänds mest i gangster filmer och sånt, sen var det en massa mer saker som utmärkte film noir men kommer inte ihåg allt, har läst om det nån gång.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är ju att söka på film noir i någon sökmotor så får du säkert en massa info.

 

Annars kan man ju säga att FN har inspirerats mycket av expressionismens filmer med lite sneda vinklar och mycket skuggor (och hårda kontraster). Ofta detektivhistorier. Oj, man kan skriva en himlans massa, men kolla på lite sökmotorer så hittar du säkert något bra!

Link to comment
Share on other sites

Jag klistrar in vad NE skriver om Film Noir :

 

film noir [filmnwa:´r] (fr., eg. 'svart film'), term myntad av franska kritiker om en viss typ av hollywoodfilmer, främst från perioden 1940-55, som skildrar en mörk värld av moraliskt tvetydiga krafter, där dubbelspel, svek och mord är stående inslag. Dialogen är ofta frän och stilen kännetecknas företrädesvis av nattscener, djupa skuggor, skarpa ljuskontraster, sneda kameravinklar, stämningar av klaustrofobi och fatalism, symboliska storstadsmiljöer och invecklade intriger. Filmerna befolkas mestadels av cyniska och alienerade individer. Hjältarna är vanligtvis undergångsmärkta ensamvargar i lagens utmarker och som regel offer för en girighet och brottslig drift som emanerar från erotiskt förföriska hondjur. De hatiska kvinnoporträtt som präglar en stor del av hollywoodfilmen nådde här sin kulmen. Rikedomen och makten är nästan alltid korrupta; i film noir är brott och affärer ofta utbytbara.

 

Utseendet är det som i första hand definierar film noir. Bildstilen var mest karakteristisk för kriminalthrillern, men förekom även i melodramer, skräckfilmer, västernfilmer och t.o.m. musikaler. Delvis kan den härledas till 1920-talets tyska filmexpressionism med sin dramatiska ljussättning. Sambandet förstärktes av att många av dennas utövare och arvtagare, t.ex. Fritz Lang, Robert Siodmak, Billy Wilder, Edgar G. Ulmer och Anatole Litvak, senare kom att befrukta film noir. Bland influenserna märks också 1930-talets amerikanska gangsterfilmer och den hårdkokta romanen med Hemingway, Hammett och Chandler som tongivande namn. Framstående exempel på film noir är Billy Wilders "Kvinna utan samvete" (1944), Jacques Tourneurs "Skuggor ur det förflutna" (1947) och John Hustons "I asfaltens djungel" (1950). Bland sentida varianter märks Roman Polanskis pastisch "Chinatown" (1974) och Martin Scorseses "Taxi Driver" (1976).

 

Termen film noir har ibland även använts om den s.k. poetiska realismen i fransk 1930-talsfilm. Marcel Carnés "Dagen gryr" (1939) är en typisk representant för denna stil, mättad med romantiska undergångsstämningar.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...