Jump to content

Min nya effekt!

MrOddwick

Recommended Posts

Har efter ett ganska långt uppehåll gjort en ny effektvideo i After Effects. Jag gick ut i skogen och filmade en liten elcentral eller vad det nu är och lade på lite skotthål och gnistor. Sedan ändrade jag ett mycket svagt grönaktigt filter. Tanken är att det ska se ut som om kulorna träffar en metallyta. Senare hade jag tänkt att lägga upp lite effekter där kulorna träffar andra material såsom trä, sand, vatten osv.

Vad tycker ni?

Förresten, någon som har ett bra tips på en textfont jag kan använda innan och efter filmen? Har börjat tröttnat lite på den jag använder nu.

Jag vill inte förstöra något, men.. Det här känns lite som när jag var fem och trodde att jag kunde stoppa upp ett örngott med bomull och kalla det för att ha "gjort en kudde". Sanningen var ju att jag bara stoppade bomull i ett örngott och det var det. En bättre liknelse är väl kanske att köpa en säng på Ikea som du monterar ihop -- Du har liksom inte Gjort sängen.

Här har du integrerat element ur Andrew Kramer's Action Essentials (Som du iallafall nämner i videobeskrivningen) - Detta i sig är inte så mycket att "skapa" då i princip vemsomhelst som köper paketet kan göra det genom att följa anvisningarna som kommer med.

Däremot är det alltid kul att se vad folk kan hitta på med dessa "verktyg" :D Kanske göra en kortfilm?

Haha, ja det var en lite egotrippad rubrik kanske :P Jag förstår vad du menar med att det inte riktigt är min effekt. Det är som du säger. Det enda som jag själv har gjort från scratch är ljudet av kulorna som kommer i kontakt med stål. Då jag stod själv och knackade på en plåt med ljudisolering för att få fram ljudet.

Men det krävs ändå ganska mycket redigering till att få det att se verkligt ut. Alla skotthål och gnistor är redigerade med color correction och pin light-mode för att få dom att smälta in. Det jag vill säga är att jag vill visa hur verkligt jag kan göra dessa effekter med hjälp av after effects och action essentials. De flesta människor brukar bara lägga dit skotthålen och gnistorna utan någon redigering.

Du gav mig dock en idé. Jag själv kan ju göra egna skotthål i photoshop för att få det att bli mer personligt och förhoppningsvis ännu snyggare!