Jump to content

Är Adobe Premiere 10 bra att börja med till GoPro filmer?

meko

Recommended Posts

Hej!

Är helt ny här!

Har köpt en GoPro Hero 2 som kommer att användas till allt från vattensport till RC-flyg och behöver nu också ett redigeringsprogram!

Är alltså fullständigt grön på det här med videoredigering...

Har kollat på Adobe Premiere 10 som man nu får för ca. 1400:-- tillsammans med Photoshop 10 (vilket skulle passa mig fint...).

Vad jag förstår så skulle det här programmet kunna funka för en nybörjare, det verkar också som om det är det enda programmet som finns på svenska vilket ibland är en astronomiskt stor fördel i datorvärlden för oss normalbegåvade!

Jag förstår att det finns saker som talar både för och emot ett visst program. Alla har vi ju olika smak! Men finns det något annat redigeringsprogram som känns mer som ett givet val i mitt läge så hojta gärna till! Alla tips emottages med största tacksamhet!

Tack på förhand!

Jag har också en GoPro.

Ofta behöver jag stabilisera mina videos och då använder jag VirtualDub + Deshaker (Gratisprogram) för stabilisering.

Vill jag göra en komplett video med titlar och musik så öppnar jag filen från VirtualDub i Sony Movie Studio Platinum 11.

VirtualDub spar i .avi som när jag sedan efterbehandlar inte renderas om trots pålägg av musik och titelrutor.

Rendering görs enbart på förändrade frames vilket gör att det hela går mycket snabbt vid sparandet i Movie Studio.

Stabilisering i Movie Studio är mycket sämre än i Deshaker. Du kan tex inte påverka borders eller på vilken del det skall stabiliseras.

Om du inte har något behov av stabilisering kan du nog köpa vilket program som helst.

Hälsningar.

Köp inte grisen i säcken, ladda ner 30 dagars trials av alla enkla program (Sony Vegas, Premiere Elements, Avid Studio, Magix, etc) Det finns ju Windows Movie Maker, men har dålig koll på om den supporterar h.264 från GoPro.

//M

• 2 weeks later...
Köp inte grisen i säcken, ladda ner 30 dagars trials av alla enkla program (Sony Vegas, Premiere Elements, Avid Studio, Magix, etc) Det finns ju Windows Movie Maker, men har dålig koll på om den supporterar h.264 från GoPro.

//M

Följer inte Cineform Studio med GoPro för att konvertera H.264 till Cineform? Annars kan man ladda ned det gratis här:

CineForm Studio: Software Download

Tycker också du ska pröva de program som Max_H rekommenderar för att se vad som passar dig bäst.