gillarfilm Posted March 4, 2012 Share Posted March 4, 2012 Ska spela in en dokumentär och undrar om det är någon som har något tips om vad för kamera jag ska använda mig utav. Vet inte om det är någon skillnad mellan de kameror man använder sig utav i spelfilm och dokumentär. Som ni förstår är jag inte så jättekunnig om filmkameror och skulle gärna vilja höra några råd. Letar efter en "proffsig" kamera och har tänkt att hyra så pengar är inte ett jättestort problem. Uppskattar alla tips och råd 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknor Posted March 5, 2012 Share Posted March 5, 2012 Ska spela in en dokumentär och undrar om det är någon som har något tips om vad för kamera jag ska använda mig utav. Vet inte om det är någon skillnad mellan de kameror man använder sig utav i spelfilm och dokumentär. Som ni förstår är jag inte så jättekunnig om filmkameror och skulle gärna vilja höra några råd. Letar efter en "proffsig" kamera och har tänkt att hyra så pengar är inte ett jättestort problem. Uppskattar alla tips och råd Det beror lite på vilken typ av dokumentär du ska göra. Ska du göra mycket intervjuer kanske du ska satsa på någon som spelar in i 4:4:4 så kan du sätta dem framför en green screen och göra bakgrunden mer levande. Ska du fånga ögonblick borde du istället satsa på något som är enklare och snabbare att jobba med, kanske en systemkamera. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gillarfilm Posted March 6, 2012 Author Share Posted March 6, 2012 Det beror lite på vilken typ av dokumentär du ska göra. Ska du göra mycket intervjuer kanske du ska satsa på någon som spelar in i 4:4:4 så kan du sätta dem framför en green screen och göra bakgrunden mer levande. Ska du fånga ögonblick borde du istället satsa på något som är enklare och snabbare att jobba med, kanske en systemkamera. Är det inte bättre att hyra en riktig filmkamera istället för en systemkamera? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbergman Posted March 6, 2012 Share Posted March 6, 2012 Systemkamera för dokumentär låter ju galet. Jag skulle nog ha valt något i stil med canon f305, men som iknor påpekar så beror det också på vilken slags film det är. /Jakob 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gillarfilm Posted March 7, 2012 Author Share Posted March 7, 2012 Systemkamera för dokumentär låter ju galet. Jag skulle nog ha valt något i stil med canon f305, men som iknor påpekar så beror det också på vilken slags film det är. /Jakob Den passar nog bra. Hade inte tänkt så mycket "studio-intervjuer" och ganska mycket miljö bilder osv. Tack för tipset. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rydback Posted March 7, 2012 Share Posted March 7, 2012 Kan verkligen rekommendera Sony EX3, en utmärkt kamera för dokumentära situationer. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gillarfilm Posted March 9, 2012 Author Share Posted March 9, 2012 Kan verkligen rekommendera Sony EX3, en utmärkt kamera för dokumentära situationer. Den skulle kunna funka. Tack för svaret. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts