Gå till innehåll

Hur kreativ förväntas man vara som film klippare?


Janko

Recommended Posts

Har tänkt på det ett tag. Jag menar först och främst gällande större filmer. Hur kreativ får man vara? Hur strikt är klippningen? Alltså, får man ifrågasätta sättet som är tänkt från början för att man tror att en liten ändring skulle göra det bättre?

 

Jag kom att tänka på detta i samband med Oscarsgalan. Som klippare sätter man ju ihop allting, och man bestämmer ju inte hur vinklarna ska bli filmade och så. Hur mycket känsla krävs det då i klippningen för att man ska sticka ut och bli känd och exempelvis få en oscar? Man kan ju inte göra hur som helst.

 

Jag säger ABSOLUT inte att klippare inte behöver ha känsla, det är väl det viktigaste! Men när det kommer till STORA produktioner, hur visar man att man är "bra"?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är bara resultatet som räknas.

Du ska ha en bra film när du klippt klart. Nu finns några generella metoder som i regel fungerar, men du förväntas alltid vara kreativ. Att bli ifrågasatt (när det finns tid) är det rätta sättet att arbeta.

 

Kippningen är där filmen blir till.

Tänk att du har bokstäver (tagningar) som ska sättas ihop till ord (sekvenser), meningar (scener) och til slut en hel bok (film).

 

Visst spelar meterialet roll, men du kan lätt få världens bästa skådis att se dålig ut om du klipper fel.

Men just litt live klippning har jag ingen idé.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo det är sant. Men det handlar väl egentligen bara om att få bilden att flyta på bra? Man kan inte bestämma vilken vinkel som ska vara när eftersom det är planerat innan, och ljudmixen är det andra som gör åt än.

 

Bara lite funderingar. Vid mindre arbeten så är klippningen A och O, men vid större borde det vara lite annorlunda. Jag antar att man måste vara duktig på att samarbeta i grupp också, eftersom man bland annat klipper med regissörens synpunkter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan inte bestämma vilken vinkel som ska vara när eftersom det är planerat innan

 

Va? Det är inte bestämt innan.

 

Som daarco skrev, som klippare räknas ju hela klippningen till vad du gjort, även om det är ett samarbete. Så en välklippt film gör helt enkelt att klipparen sticker ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Va? Det är inte bestämt innan.

 

Som daarco skrev, som klippare räknas ju hela klippningen till vad du gjort, även om det är ett samarbete. Så en välklippt film gör helt enkelt att klipparen sticker ut.

 

Så du menar att cinematografen inte bestämmer det? Säg att vi har några gangsters inne på en klubb. Nog har fotografen planerat innan hur bilderna ska vara, och vilka som ska vara i bilden då. Det går väl inte att ta vilken vinkel som helst?

 

Jag är bara nyfiken och säger inte att det är så, jag har bara för mig det :).

Länk till kommentar
Share on other sites

Cinematografen ser till att det finns visuellt "bra" råmaterial.

Detta steg är jätteviktigt när man gör film.

 

Men det är fortfarande i klippningen som filmen blir till. Den absolut bästa bilden kanske inte ens kan vara med i filmen (passar inte in), samt att bilderna ska manipuleras (färg, ljus, kontrast osv).

 

Det enklaste sättet att få en uppfattning om allt detta är att plöja igenom allt extra material till "Sagan om Ringen" -filmerna : )

Hur fantastiskt inspelningen än var, så blir det kapitlen om klippningen där man säger "ahhhhh"!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo det är sant. Men det handlar väl egentligen bara om att få bilden att flyta på bra? Man kan inte bestämma vilken vinkel som ska vara när eftersom det är planerat innan, och ljudmixen är det andra som gör åt än.

 

Bara lite funderingar. Vid mindre arbeten så är klippningen A och O, men vid större borde det vara lite annorlunda. Jag antar att man måste vara duktig på att samarbeta i grupp också, eftersom man bland annat klipper med regissörens synpunkter.

 

Frågan man istället kan ställa sig, hur många branscher är mer kreativa än just klipparens. Det uppkommer ständigt problem för en filmklippare som den ska lösa. Regissörens idé kanske inte visar sig funka, en bra klippare måste kunna föreslå alternativa lösningar som gör filmen en tjänst.

 

Och det där med vinklar, ofta filmas samma scen med flera omtagningar och olika utsnitt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...