Gå till innehåll

Vad ska jag köpa för kamera?


Loxip

Recommended Posts

Tjena!

 

Jag har nu bestämt mig för att köpa min första video kamera...

Men jag har inte en aning om vad jag ska köpa?

 

Jag hade tänkt mig något som klarar av lite små stötar m.m...

Jag kommer filma skidor (åker själv o filmar andra samtidigt) och motocross (stå bredvid).

 

Krav:

1080p

50-60fps

något som tar bort lätta vibrationer

så man kan använda en extra mic

så man kan sätta upp på stativ

 

Priset: tja... runt 7 000 kanske till och med 10 000 om det finns som är bättre

 

Tack på förhand :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har ganska höga krav där, men en Canon EOS 550D, eller nu kanske du skulle ta en 600D, eftersom den är till samma pris, men i alla fall, så en hjälmkamera har nog ej alla krav, och en systemkamera vet jag ej hur mycket stötar den tål, men jag har en själv, en Canon EOS 550D. Den är väldigt bra och stabil, klarar 1080p i 30fps men, den har 720p i 60fps, det ända dåliga med den är att för att få 60 bilder/sekunden måste du ställa om den från PAL till NTSC. Men det är ganska enkelt :D Som sagt är det en bra kamera för det mesta, men om du skall ha en, välj då Canon EOS 600D

Länk till kommentar
Share on other sites

Grejen är ju att Canonerna inte klara 1080/50p, en som gör det dock är Sony alpha a65, har en del manuella inställningar, en hel massa automatiska också. Läs lite om den, se vad du tycker. Kan också tillägga att själva stabiliseringen sitter i huset. Hur det är med bitrates osv har jag dock ingen aning om, men som sagt. Läs!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack! men detta är ju systemkameror? det känns som att det skulle inte vara någon riktig balans i den?

 

Smörgåsmannen: jag hittar inget om extra ljud till a35:an? vet du nåt om de?

 

Båda a35, och a65 har uttag för mikrofon (samt inbyggd), Ska du åka skidor och hålla i den, så visst, då klarar du dig inte med bara kameran, utan ska väl helst ha någon form av rigg. Dock får jag känslan av att de flesta här på forumet annars har rätt dålig koll på just "hemmavideo-kameror". Dock tänker jag inte dra alla under en kam, så det finns säkert någon som kan återkomma till dig med ett vettigt val av vanlig videokamera. Hur det är där med 50/60p vet jag dock ingenting om.

Länk till kommentar
Share on other sites

En enkel sökning på google gav flera kameror som kan vara intressanta för dig. bla. Panasonic HDC-TM90 Camcorder Review - CamcorderInfo.com

vet dock inget om prisklassen. kom ihåg att det inte bara är upplösningen som avgör hur bra bilden blir. optiken på kameran är minst lika viktig. många dslr med stillbildsoptik kan tex förstoras upp från 1280/60p-1920/60p utan märkbar skillnad. kanske med bättre bild än en vanlig videokamera. för oavsett kamera har du ju alltid en rigg för att få det stabilare när du åker skidor. och gärna vidvinkel för att få en mindre skakig bild.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...