Gå till innehåll

H4n och NTG-2


beman376

Recommended Posts

Hej!

 

I dagsläget har jag en Zoom H4n Handy Recorder tillsammans med Röde NTG-2. Kombinationen har fått en hel del kritik för att ha för låga ljudnivåer, något som jag kan hålla med om. Men när man inte är van med något annat tror man att det är så det ska vara.

 

Vissa talar om att man borde tillägga en förstärkare mellan NTG-2 och H4n. Är det någon som är bekant med det sen tidigare och kan tipsa om vad man behöver ha.

 

Är det någon som annars har något tips på vad ni använder för shot-gun mikrofon tillsammans med H4n? Prisklassen får vara lite högre än NTG-2 priset.

 

Flyttar mig hit istället: http://forum.voodoofilm.org/ljudinspelning/32253-bra-xlr-mikrofon-till-boom-pole.html

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett tips är ju bara att se till att köra NTG-2 mikrofonen på 48v fantommatning och inte använda batteri. Kombinationen H4N och NTG-2 är ju inte den bästa, men kan ändå ge helt acceptabelt ljud.

 

Bäst är ju om du plockar upp en preamp om du tänkt spela in lägre, mer känsligt ljud.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har själv aldrig kört med fantommatning från H4n förrän förra veckan då jag skulle testa hur ljudnivåerna förändrades. Och jag skulle säga att det är cirka 6 dB som Tolin pratar om.

 

Ingen som har erfarenhet av andra shotgun mickar till H4n?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...