Gå till innehåll

Nikon:D800


StenR

Recommended Posts

  • 4 månader senare...

En lite kortfilm som jag gjorde idag med min son.

Har bara haft kameran i 2 dagar. Det här var det första jag gjorde med den.

 

Rätt-ur-boxen-färginställningar, i övrigt allt manuellt utom ljudet. Jag använde mitt stillbildsstativ som inte är anpassat till mjuka tilt/pan. Ingen sökare, kikade bara på LCDn...

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag stod på plats 85 på Scandinavian Photo. Det blev min tur, helt enkelt.

 

Har bara hunnit göra det du såg, så vet ännu inte mycket. Flera av scenerna här är ju "slowade" 50 %. Ska göra lite mer tester i veckan. Grabben har sommarlov och jag har en vecka utan jobb, så vi har lite tid att testa.

 

Det är väl ingen nyhet, men ska man köpa på sig all kring utrustning till en DSLR, kan man väl lika gärna köpa sig en EX-1 eller motsv. för samma pengar. För min personliga del, bryr jag mig inte om axelrigg då jag alltid använder stativ. Men någon typ av sökare/monitor å kanske focus puller, känns ju som ett måste.

 

Detta är alltså min första film med DSLR. Ni får ursäkta min okunskap på området DSLR. Men filma har jag gjort förr.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Fick min kamera för en vecka sen, stått i kö sedan i april på CyberPhoto. Jag lät min kusin öppna paketet och han blev lyrisk över kameran och ville uppgradera sig från den han haft i 4 år nu. Han gick till expert där vi bor, en liten liten butik mitt på torget, och de hade fått in en kamera och ingen som stod i kö där! Han fick den samma vecka som jag utan att ställa sig i kö! :)

 

Ska försöka ta och filma lite och lägga upp här i tråden framöver.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är ganska färsk när det gäller videofilmning men har frilansat i 15 år som stillbildsfotograf. Det man först slås av när det gäller video är den usla upplösningen (1920x1080) det är bara att gilla läget och försöka satsa på själva storyn.

Nu hör man ju talas om 4k och uppåt men då blir slutnotan därefter. När det gäller D800 m f l så tycker jag att dynamiken verkar dålig, det svarta sotar igen och det vita fräts ut hur man än gör i redigeringen.

Finns det något bra sätt att förbättra dynamiken på dessa kameror? De flesta verkar bara snacka om skärpan på dessa kameror?

Såg bilder på BMD det såg verkligen bra ut då det gäller både skärpa och dynamik (någon som håller med?). Priset var ju helt otroligt billigt jämfört med vad andra kameror presterar.Nu jämför jag endast bildens kvalitet inte handhavandet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är ganska färsk när det gäller videofilmning men har frilansat i 15 år som stillbildsfotograf. Det man först slås av när det gäller video är den usla upplösningen (1920x1080) det är bara att gilla läget och försöka satsa på själva storyn.

Nu hör man ju talas om 4k och uppåt men då blir slutnotan därefter. När det gäller D800 m f l så tycker jag att dynamiken verkar dålig, det svarta sotar igen och det vita fräts ut hur man än gör i redigeringen.

Finns det något bra sätt att förbättra dynamiken på dessa kameror? De flesta verkar bara snacka om skärpan på dessa kameror?

Såg bilder på BMD det såg verkligen bra ut då det gäller både skärpa och dynamik (någon som håller med?). Priset var ju helt otroligt billigt jämfört med vad andra kameror presterar.Nu jämför jag endast bildens kvalitet inte handhavandet.

 

Att jämföra fototeknik med videoteknik är som att jämföra sten med trä -- Alltså en ganska meningslös sak.

Länk till kommentar
Share on other sites

Provfilmade med D800 och Steadicam Pilot på surströmmingsfest ute till havs. Det här var mest ett test av steadicam Pilot så jag har inte lekt med kamerans filminställningar så värst mycket. Körde med Nikons 35mm f2.0 och 24mm f2.8 (Den är dålig, ger mycket vinjettering...). Jag har för mig att jag körde Bländare 8.0 på 35mm och 2.8 på 24mm. Iso 640 på alla klipp, 720p 50p. Lite synd med fokus på första klippet. Exporterat ut filmen i .flv så kvalitéen på filmen är väl inte helt pålitlig.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad Tolin menar är att det du inte kan jämföra 1 frame capture mot 24-60 bilder i sekunden. Nu finns det även 8k kameror och "gapet" mellan stillbild/video räknat i upplösning/datamängder kommer att minska, men innan sådana produkter når konsumentmarknaden lär dröja ytterligare några år. (Och kanske inte nödvändigtvis för att tekniken inte finns, utan för att tillverkarna skyddar sin egen marknad)

 

Precis, och även om video och stillbildskameror rör sig allt närmare varandra så kommer faktum fortfarande att kvarstå; En stillbildskamera tar endast 1 bild och kommer alltid att vara enklare att utveckla och göra bättre. Idag kan vi ta så löjligt högupplösta stillbilder att det inte är klokt, se bara på NASA's prylar - Men då handlar det om 1 enstaka bild och inte 24 i sekunden :)

 

För att dra det i min sten/trä liknelse - Vi kan uppfinna sågar som skär sten lika bra som trä, men oavsett vad så kommer sågen alltid att ha det enklare att såga trä - Densitet 1 mot 24 :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Provfilmade med D800 och Steadicam Pilot på surströmmingsfest ute till havs. Det här var mest ett test av steadicam Pilot så jag har inte lekt med kamerans filminställningar så värst mycket. Körde med Nikons 35mm f2.0 och 24mm f2.8 (Den är dålig, ger mycket vinjettering...). Jag har för mig att jag körde Bländare 8.0 på 35mm och 2.8 på 24mm. Iso 640 på alla klipp, 720p 50p. Lite synd med fokus på första klippet. Exporterat ut filmen i .flv så kvalitéen på filmen är väl inte helt pålitlig.

 

 

Haha hälsa Danne och Josefin! Sjukt att se dom i ett test på voodoo :D

Länk till kommentar
Share on other sites

4K finns redan på konsumentmarknaden... men är helt onödigt för de flesta även för proffs som inte jobbar mot bio - i och med att tv-nätet inte klarar mer än Full-HD - bandbreddsmässigt och ska många fler än idag se Full-HD via nätet så kommer vi även få problem med bandbredden.

 

Utvecklingen av konsumenttekniken av 4K kommer ta lång tid i och med att det inte finns en marknad för det tack vare bandbredden...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...