Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag planerar förtillfället inför mitt nästa filmprojekt och under en sekvens i denna film kommer en utav huvudrollsinnehavarna att röka cigaretter. I närbild.

Men eftersom jag inte vill att mina skådespelare ska behöva röka på "riktigt", undrar jag om någon vet vad det är för cigaretter som brukar används vid filminspelningar, (när man inte använder sig av tobakcigaretter alltså) och var kan man i sådana fall få tag på dessa på ett enkelt och smärtfritt sätt? Är det E-cigaretter som gäller eller finns det någonting annat?

Eftersom detta kommer att ske i närbild och då jag inte kommer att klippa särskilt mycket under just denna sekvensen är det viktigt att cigaretterna ser äkta ut och måste liksom "försvinna" som en cigarett gör.

Mvh,

Johanna Andersson

Postad

Det finns örtcigaretter, har själv använt en gång till inspelning. Hittar du bl.a här. Örtcigaretter, Alternativ rökning De smakar helt okej och är mycket mer lättrökta för någon som inte rökt förut.

Tolin: Finns ju många gånger man vill visa sina skådespelare respekt, t.ex är det svårt att kräva att dom ska röka på riktigt om det rör sig om gratisjobb. Men det är bara min enkla åsikt.

Postad

Örtcigaretter är dock knappast ofarliga, det farliga med cigaretter är inte nikotinet utan själva förbränningsröken, och det är lika mkt rök i örtcigaretter som i vanliga. Något du kan försöka göra är att låta skådespelarna bara ta munbloss, så behöver de inte andas in röken... Kan bli svårt att få snygga utandningar dock, men där kan man ju klippa...

Postad
Örtcigaretter är dock knappast ofarliga, det farliga med cigaretter är inte nikotinet utan själva förbränningsröken, och det är lika mkt rök i örtcigaretter som i vanliga.

Det är ju ganska irrelevant hur "farliga" cigarretterna är. På samma sätt är det "farligt" att sitta intill en öppen eld och andas in röken, men det är ingen som bryr sig eftersom man inte sitter intill en öppen eld varenda dag. Och nu handlar ju inte frågan om huruvida det är sunt för skådisarna att röka örtcigarretter under resten av sina liv. Det enda väsentliga är hur pass lättrökta cigarretterna är för en ickerökare.

/Jakob

Postad
Tolin: Finns ju många gånger man vill visa sina skådespelare respekt, t.ex är det svårt att kräva att dom ska röka på riktigt om det rör sig om gratisjobb. Men det är bara min enkla åsikt.

Med den respekten för skådespelarna kan man lika väl ta och stryka cigarettrökningen ur manuset - Mycket mindre krångel :)

Postad
Det är ju ganska irrelevant hur "farliga" cigarretterna är. På samma sätt är det "farligt" att sitta intill en öppen eld och andas in röken, men det är ingen som bryr sig eftersom man inte sitter intill en öppen eld varenda dag. Och nu handlar ju inte frågan om huruvida det är sunt för skådisarna att röka örtcigarretter under resten av sina liv. Det enda väsentliga är hur pass lättrökta cigarretterna är för en ickerökare.

/Jakob

Vad jag menar är att man kan luras att tro att örtcigaretter skulle vara "nyttiga" eller "ofarliga", vilket inte är fallet... och då kan man lika gärna röka vanliga. Det bästa är väl att ha en dialog med skådespelarna.

Postad

Tack för alla era svar!

Givetvis är det bäst att föra en dialog med skådespelarna, det håller jag med om. Jag skulle vilja se över vad det finns för alternativ om problemet skulle uppstå, då jag inte satt rollerna helt klara ännu och därför inte vet om de skådespelare som jag vill ha kommer att vilja röka på riktigt eller inte.

Mitt andra problem är att detta förmodligen kommer att ske inomhus i en tv-studio, där röken kan bli något problematisk. Hur är det med röken från örtcigaretterna? Är den lika bra på att sätta sig i tillexempel luften/kläderna etc.?

Postad

Trot inte att det är farligare att ta sig ett bloss for en scen än att sitta hela natten tillsammans med vänner som är rökare på riktigt och röka passivt.

Postad

Jag har varit med på filminspelningar då minderåriga ska röka, och då har vi utan problem använt oss av örtcigaretter. Då har det dessutom varit ickerökare som aldrig tagit ett bloss förut som har fått lära sig att röka (det syns att det är en ovan rökare om inte skådisen tränar). Ingen har haft några som helst problem vare sig under inspelningnen eller efteråt. Lukten sätter sig inte lika hårt i kläder och väggar, så studioinspelning ska inte vara några problem.

Man kan självklart argumentera för att "man inte ska behöva röka" och liknande, men alla sådana resonemang är bakvända. I själva verket är det helt enkelt upp till skådisen om han/hon accepterar det som krävs av rollen... Inget mer. Samma läge som om manus kräver nakenscener eller liknande - antingnen går skådisen med på det som krävs av rollen eller så får rollen gå till någon annan. På samma sätt som skådisen självklart har rätt till integritet, så ska även manuset i sig behandlas respektfullt och inte justeras utifrån skådisens tycke och smak.

Det är regissören som tolkar manus och skapar filmens uttryck.

Vill man lägga ut lite mer pengar så kan man alltid testa med elektroniska cigg som avger vattenånga. Ser fullt realistiska ut ända upp i halvbild och snabba closeup. De glöder realistiskt när man drar ett bloss men då det inte sker någon faktiskt förbränning i toppen av ciggen kanske de inte funkar till de scenerna du vill göra Finns lite olika sorter och ställen att köpa på...

Postad
Jag har varit med på filminspelningar då minderåriga ska röka, och då har vi utan problem använt oss av örtcigaretter. Då har det dessutom varit ickerökare som aldrig tagit ett bloss förut som har fått lära sig att röka (det syns att det är en ovan rökare om inte skådisen tränar). Ingen har haft några som helst problem vare sig under inspelningnen eller efteråt. Lukten sätter sig inte lika hårt i kläder och väggar, så studioinspelning ska inte vara några problem.

Man kan självklart argumentera för att "man inte ska behöva röka" och liknande, men alla sådana resonemang är bakvända. I själva verket är det helt enkelt upp till skådisen om han/hon accepterar det som krävs av rollen... Inget mer. Samma läge som om manus kräver nakenscener eller liknande - antingnen går skådisen med på det som krävs av rollen eller så får rollen gå till någon annan. På samma sätt som skådisen självklart har rätt till integritet, så ska även manuset i sig behandlas respektfullt och inte justeras utifrån skådisens tycke och smak.

Det är regissören som tolkar manus och skapar filmens uttryck.

Vill man lägga ut lite mer pengar så kan man alltid testa med elektroniska cigg som avger vattenånga. Ser fullt realistiska ut ända upp i halvbild och snabba closeup. De glöder realistiskt när man drar ett bloss men då det inte sker någon faktiskt förbränning i toppen av ciggen kanske de inte funkar till de scenerna du vill göra Finns lite olika sorter och ställen att köpa på...

Tack så mycket för denna högt värdefulla information. Jag ska ge mig på att prova örtcigaretter. För oavsett om mina skådespelare vill röka eller ej, så ska det gå att filma i studion. Då verkar örtcigaretter vara det enda alternativet i mitt fall! Tack återigen! Finns det några specifika örtcigaretter som du skulle kunna rekommendera ? Några specifika som ni använt er av under era inspelningar?

Postad

Den sorten vi använde oss av där och då var:

Farmers Honeyblend

Det är en svensk sida som säljer det mesta i alternativ rökväg. Den jag länkar till är alltså ren "tobak" i lösform, och sedan köpte vi rullpapper och filter i en vanlig kiosk för att rulla våra egna, eftersom det skulle gå åt ganska många. Om man förlitar sig på att det inte ska gå åt så mycket (räkna alltid in omtagningar i materialförbrukning...) så finns det andra färdigrullade i 20-pack att köpa också.

Ett sådant paket jag länkar till räcker gott och väl för flera dussin cigg så behöver man mycket så tjänar man på att köpa det. Köper du andra sorter för användning i studio, så undvik cherry och strawberry för de lukterna var ganska starka.

Happy smoking :-)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...