Gå till innehåll

Vilken mick för film (550D)?


Gamepost

Recommended Posts

Hej!

 

Jag undrar vilken mick jag ska köpa när det gäller film och vilken har den bästa ''cinematic sounds'' om man säger så utan redigering, jag har kollat upp bl.a. Röde Videomic Pro och Zoom h4n men jag vet verkligen inte vilken jag ska köpa, jag är van vid riktmickar dock så jag är osäker på zoom trots att jag gillar den lite mer.

 

Sen finns det ju Azden SGM-2X Professional Shotgun Mic...

 

Vilken mick rekommenderar ni för film och bästa kvalite för låg budget?

Länk till kommentar
Share on other sites

Videomic Pro är ju en riktmik, vad gör dig osäker? Annars är väl Zoom NTG-2 bättre men kräver en XLR-adapter för att passa till 550D (eller att du kopplar in den till/via H4N).

 

Kvalitet på ljudet gör mig osäker för jag har kollat upp tester på YouTube och de varierar stort.

Jag har XLR-adapter, det är ingen problem men ljudet är jag osäker på, men jag ska tänka på NTG-2

 

@Martin: Jag får se, kanske köper din. (Kollade lite på din Vimeo, vilka objektiv använder du?)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Hej!

Jag skulle vilja ha en rekommendation på mic till samma kamera, dock med ett litet inlägg. Filmen som ska spelas in, spelas in av 2 personer som båda också komer att agera framför kameran och på ganska stora ytor. Det kommer därför inte funka med en stor mic som måste hållas/placeras nära då det somsagt kommer filmas större ytor och de båda kommer röra sig över dessa ytor.

 

Hoppas den lilla problematiken framgick.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...