Gå till innehåll

Blu-ray grain


gonefishing

Recommended Posts

Jag har precis sett på några blu-ray filmer, och det jag har upptäckt var att bilden får så otroligt snyggt grynig bild, nästan som på film!

Jag använder mig av en 550d när jag filmar, och jag vill gärna få en lite grynigare bild.

 

Jag antar att det är den höga kvaliteten på blu-ray som gör att grynigheten uppstår. Men jag vill gärna använda mig av någon effekt eller så för att försöka återskapa känslan. Finns det någon effekt eller liknande man kan lägga på utan att man förlorar bildkvalitet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Förstår inte direkt vilken gryneffekt du menar när du refererar till blu-ray eftersom det egentligen bara är ett samlingsnamn på lagringsmedium, videocodec och container.

Vilken film var det du såg? Den var kanske isåfall inspelad på film och det märktes tydligt då blu-ray-filmer visas i 1080 samt hög kvalitet (bra komprimering/hög bitrate) som kanske avslöjar filmkornet tydligt.

 

Men att uppnå filmkorn kan säkert göras genom vilket videoredigeringsprogram som helst med plugin-möjligheter. Eller ett externt program för effekter, typ Magic Bullet. Kolla här: Film Process Filter for Adobe After Effects, Adobe Premiere Pro, Apple Final Cut Pro, Apple Motion, and Apple Final Cut Express

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle snarare säga att "grynigheten" är skärpan och inte faktiskt brus. Skärpan kommer med hög bitrate och bra komprimering, och självklart bra fokusering :)

Ser själv en stor skillnad på te.x. 550D och hackad GH2 - Den senare filmar ju i mycket högre bitrate, och bilden blir underbar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg the deathly hallows del 1 och del 2. Inspelad med arricam.

 

Men det går att hacka en 550d också, och ställa in högre bitrate.

Tycker att bilden från 550d är bättre än gh2.

 

Kvittar vad du tycker, bilden från en hackad GH2 är bättre än den från en 550D, både med och utan Magic Lantern. ML ger inte direkt mycket högre bitrate, medans hacken för GH2 kan ge upp till 176mb/s. Detaljnivån är galen för att vara en DSLR i den klassen.

 

Att enkelt knep kan vara att slänga på en Unsharp Mask för att ge den där något krispiga känslan.

Länk till kommentar
Share on other sites

vilket minneskort klarar ens 176mb/s? Priset är också ca 2000kr högre än 550d.

Vad har det med något att göra? Jag försöker bara ge dig svar på din fråga.

 

Okej, med blir kvaliteten på bilden sämre?

Det beror på vad du gör med den. Men med tanke på att du inte direkt verkar kunna dina saker skulle jag säga att Ja, chansen är rätt stor att du bara gör det värre.

Bra bild kommer från folk som kan sina grejer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha, vad pratar du om?

Jag anser att det inte finns någon anledning att greja med bitrates när man ändå inte är på en nivå där man inte ens kan göra en story. Men visst, vill man vara fast på vimeo och hålla på med sina tester om vilka dslr kameror som är bäst så får man ju göra det. Men man kommer ingen vart.

En bra film kommer från folk som kan sina grejer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha, vad pratar du om?

Jag anser att det inte finns någon anledning att greja med bitrates när man ändå inte är på en nivå där man inte ens kan göra en story. Men visst, vill man vara fast på vimeo och hålla på med sina tester om vilka dslr kameror som är bäst så får man ju göra det. Men man kommer ingen vart.

En bra film kommer från folk som kan sina grejer.

 

Nu har du helt spårat ut :D Allt jag sagt i den här tråden har varit för att hjälpa dig uppnå ditt "blu-ray grain" ^^ Svaret är helt enkelt att du behöver en bättre kamera och lite mer redigeringskunskaper:) Tills dess får du nöja dig med den bild du får.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...