Smörgåsmannen Posted December 11, 2011 Share Posted December 11, 2011 Hejsan! Fram till nu så har jag kört all färgkorrigering i redigeringsprogrammen jag använt (Vegas och Premiere), först nu på sluttampen så har jag börjat gå i tankarna om det inte finns något bättre alternativ än att köra sådär, mycket för att det inte är så lätt att finjustera, och allt som oftast så sitter man där med 5-6 olika verktyg och flipprar upp och ner, det är heller inte omöjligt att man använt sig av mer än en kurva, just för att det är så svårt att få en enda att göra som man vill. Hur som haver så undrar jag då om ni har något tips för ett program som enbart, eller åtminstone till stor del riktar sig mot att just färgkorrigera. Jag kikade lite på "Magic Bullet Looks" nyss och ja, 399$ är väl lite väl mycket i mitt tycke. Så ett program för färgkorrigering, som funkar bra, har en och annan smart funktion, för ett bra pris. Helst ska det fungera ihop med Mac (Lion) också. Är, som ovan nämnt ganska grön på området och jag kanske inte behöver det allra bästa, det allra smartaste, snabbaste, smidigaste etc. Utan det räcker med att det gör vad det ska. Tack på förhand! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted December 11, 2011 Share Posted December 11, 2011 Magic Bullet Mojo kostar bara 49 dollar just nu mot 99 annars. Fast Colorista är nog förstahandsvalet, kostar 299 dollar men det kommer en endags-rea före jul... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted December 12, 2011 Share Posted December 12, 2011 Vill du göra färgkorrektion eller skapa en "Look" för filmen? MB Looks kan visserligen färgkorrigera, men är rätt bökigt till det ändamålet. Och Mojo kan enbart (nästan) lägga "Looks". Håller med Sten om Colorista II, men du kan ju testa Red Giant - Products - Magic Bullet Colorista Free 1.0 //Max 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smörgåsmannen Posted December 12, 2011 Author Share Posted December 12, 2011 Vill du göra färgkorrektion eller skapa en "Look" för filmen? MB Looks kan visserligen färgkorrigera, men är rätt bökigt till det ändamålet. Och Mojo kan enbart (nästan) lägga "Looks". Håller med Sten om Colorista II, men du kan ju testa Red Giant - Products - Magic Bullet Colorista Free 1.0 //Max Jo, jag provade "free" men det fungerade inget vidare. Har kikat på "Mojo", som StenR rekommenderade, och det kanske blir ett köp där nu, för 49$. Jag är ute efter det jag får. Att skapa "looks" är väl lite det jag gjort tidigare, men colorista såg ju väldigt sofistikerat ut, så det kanske är något i framtiden. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
transistor_tom Posted December 12, 2011 Share Posted December 12, 2011 Har du testat Color Finesse (Synthetic Aperture)? Kommer väl med Premiere nu? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted December 12, 2011 Share Posted December 12, 2011 Color Finesse kommer med After Effects. Iofs är 3-way color correctorn i PPro baserad på Color Finesse, men det är stor skillnad. /M 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted December 13, 2011 Share Posted December 13, 2011 Det är 40% på Colorista II idag: Red Giant - Visual Effects Plugins for Digital Video 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smörgåsmannen Posted January 27, 2012 Author Share Posted January 27, 2012 Väcker lite liv i denna. Motion (5), fungerar det bra för att hantera färger på ett vettigt sätt - utan massa dyra plugins? Om man jämför det mot exempelvis Magic Bullet: Mojo då, som ligger i ungefär samma prisklass. Dock förstår jag att ursprungssyftet av Motion skiljer sig lite från Red giants program. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munthe Posted June 6, 2012 Share Posted June 6, 2012 Vad jag vet så finns det ingen 3-vägskorrigering i Motion så jag skulle välja nåt annat. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattihp Posted June 8, 2012 Share Posted June 8, 2012 Väcker lite liv i denna. Motion (5), fungerar det bra för att hantera färger på ett vettigt sätt - utan massa dyra plugins? Om man jämför det mot exempelvis Magic Bullet: Mojo då, som ligger i ungefär samma prisklass. Dock förstår jag att ursprungssyftet av Motion skiljer sig lite från Red giants program. Color är rätt gött för färgkorrigering. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted June 9, 2012 Share Posted June 9, 2012 Color är rätt gött för färgkorrigering. Color går ju inte att köpa längre, det försvann i och med FCPX kom ut. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattihp Posted June 9, 2012 Share Posted June 9, 2012 Color går ju inte att köpa längre, det försvann i och med FCPX kom ut. Idioti. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munthe Posted June 10, 2012 Share Posted June 10, 2012 Inte rätt budgetklass men Adobe SpeedGrade är värt att kolla på för er som letar färgkorr efter att Apple vänt er ryggen. För mig är det extra trevligt eftersom SpeedGrade kan jobba med stereoskopiskt material. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
singoz Posted June 28, 2012 Share Posted June 28, 2012 Alltså jag förstår inte riktigt mig på speedgrade. Finns det några introduktions artiklar eller videoguider som kan vara värda att se? :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted June 29, 2012 Share Posted June 29, 2012 http://tv.adobe.com/search/?q=speedgrade&product_id=199&topic_id=&release_id=&t_lid= 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts