Kim-O Posted December 9, 2011 Share Posted December 9, 2011 Har en fråga angående DV-överföring och jag säger nu direkt att jag har nästan ingen koll på dessa frågor. Men, jag ska föra över från en dv-kamera via firewire till Premiere Pro, och på kameran kommer felmeddelande som följer: "Felaktigt band (annat format)". Kameran får i övrigt kontakt med capture i programmet, men när jag försöker föra över står bara räkneverket still och det står att "no frames was captured". Som sagt, okunnig i detta område, men det känns som något som skett vid inspelningen (det var med en annan kamera), och jag undrar bara om man vanligen kan ställa om på kameror så att jag kan få tag i det inspelade materialet? What to to? /K 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pehrbau Posted December 9, 2011 Share Posted December 9, 2011 Har du kollat att det går att spela upp i kameran och att det syns en bild där? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kim-O Posted December 10, 2011 Author Share Posted December 10, 2011 Ja, alltså, det har jag gjort. Det är när jag spelar upp bandet i kameran som jag får upp att det är felaktigt bandformat. Och det är en annan kamera än den det filmades med. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pehrbau Posted December 10, 2011 Share Posted December 10, 2011 Då är det nog bara att prova med några kameror eller spelare. Om det ger samma resultat så förlorar du knappt något om du försöker spela in något på bandet. Om det fungerar och du kan se resultatet så har nog den ursprungliga kameran inte fungerat OK. Eller också är bandet kasst. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kim-O Posted December 10, 2011 Author Share Posted December 10, 2011 Det är detta som gör detta konstigt, jag kan försöka sammanfatta vad jag testat: - Problemet uppstår på 5 olika band, inspelade på samma tillfälle med samma kamera. - Jag har ett band filmat tidigare på samma kamera, detta går att spela upp korrekt. - Jag testar nu att spela in på ett av banden som inte funkar, detta går att spela in och även spela upp. Kameran jag spelade in med var en JVC GY HD200, även om det kanske inte säger så mycket. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peus Posted December 11, 2011 Share Posted December 11, 2011 och vad är det för en kamera/bandare du försöker spela upp från? Mvh /Pontus 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kim-O Posted December 12, 2011 Author Share Posted December 12, 2011 Jag har testat med två, en Panasonic NV-GS17 och en Canon MV700i. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Posted December 19, 2011 Share Posted December 19, 2011 Har du löst problemet? JVC-kameran kan spela in i både HDV-format och vanlig DV enligt databladet här: http://pro.jvc.com/pro/attributes/HDTV/brochure/GY-HD200-U-121806-1.pdf De andra kamerorna klarar väl endast DV? Kan det vara så att det är inspelat både i HDV och DV därav att något band fungerar och andra inte? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plf66 Posted December 20, 2011 Share Posted December 20, 2011 JVC har ju några nästan egna HDV-format, så du behöver nog veta i vilket format du spelat in bandet, och sen hitta en kamera/bandare som kan spela upp just JVCs format. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts