Gå till innehåll

Ljudkit 10-15K?


octagon

Recommended Posts

Skulle vilja sätta ihop ett externt komplett litet ljudkit på ca 10-15.000kr.

Ljudinspelare, mkrofon, bom osv. Mono är fint men ska klara av både inomhus och utomhus.

Främst avsedd för dialog. Har ni några tips där vore det toppen :)

Förstår att man inte får high-end prylar i den budgeten men den är var den är så det är vad jag får förhålla mig till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan man ställa ljudet manuellt på en Zoom h4n?

Vad finns det annars för bra alternativ om man skulle vilja komma upp något snäpp högre än en Zoom h4n?

 

Alternativ som nämnts på forumet är Fostex FR-2LE och nya Tascam DR-100.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade kört på en FR2 LE och tittat på nån billigare audiotechnica mik, pistolgrepp + zepp o katt från röde, och ett billigt spö till att börja med. Då kan du enkelt uppgradera när du får pengar, med start på längre bättre spö typ. Viktigast är att ha en inspelare som inte går på två AA batterier och kan skicka full fantommatning, lättmanövrerad och pålitlig.

Fr2le kostar väl drygt 7000, nästa steg upp är sounddevices enklaste som kostar 15 000 bara den tror jag.

 

Edit: Glöm inte att du även behöver kablar, lurar, eventuellt extra batteri etc.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för goda råd. När det gäller mikrofon, vad finns där för andra prisvärda alternativ än tex NTG-2?

Luzer, du nämner audiotechnica. Någon specifik modell där du tänker på?

Om ni skulle satt ihop ett ljudkot för 10-15.000kr, vad skulle ni plockat ihop då. Ev sträcka sig till 20.000kr om det betyder stor skillnad i ljudet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade kollat i prisklassen runt 5000 när det gäller mik, någon riktad, inte alltför lång historia :). Har ingen egen erfarenhet men har hört att just audiotechnica är ett bra komplement om man inte har 15-20 tusen för de mikar "man brukar" köra med. Och jag tror inte det blir jättestor ljudskillnad upp mot 20 000. Den allra största skillnaden ligger i hur duktig man är som ljudtekniker på plats, och hur mycket plats man kan ta. Det samma gäller ju all teknik egentligen. Det spelar ingen roll hur bra utrusting man har om man "gör fel" på plats. Jag tror inte du kommer känna dig begränsad med ovanstående prylar, det går att ta superproffsigt ljud med de grejerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Börja med att försöka ta allt på bommen, det är alltid prio ett ändå eftersom det är svårt att få ett bra myggljud. Krävs även mer skruvande i efterhand att få myggorna att låta bra. Det går att kompromissa på plats genom att ta en extra bild som är tätare tex om man inte kommer tillräckligt nära.

Vill du ha en fyrkanalare måste du upp ganska mycket upp i pris också, eller alternativt köpa en till tvåkanalare. Men sedan är ju inte myggorna + sändare och mottagare billiga heller. Du kan alltid bygga på kittet senare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...