supermao Postad 11 oktober 2011 Postad 11 oktober 2011 Vi ska sätta ihop en studie på mitt jobb där vi har en ganska begränsad budget. Filmerna som ska spelas in kommer främst att bestå av föredrag som ska publiceras på . Vi har sedan tidigare programmet Wirecast som vi använder vid direktsända föreläsningar, men då har vi lånat en kamera med firewireutgång för att på så sätt sända live via internetuppkopplad dator och detta är något vi i fortsättningen också önskar göra. Jag är främst intresserad av tips på priseffektiva lösningar som ändå ger ett bra resultat för vårt användningsområde. Ska man använda satsa på systemkameror med videofunktion? Finns det överhuvudtaget sådana som kan användas vid direktsändning, alltså då inte minneskort används? Belysning är en annan fundering vi har. Tips på lampor, hur ska man tänka där. Finns det LED belysning som är rimligt prissatt? /Daniel 0 Citera
Mattihp Postad 11 oktober 2011 Postad 11 oktober 2011 LED blir dyrare än övrig ljussättning. Om ni orkar meka lite kanske det är smartare att köpa bygglampor om ni kan göra egna flaps av svart folie (var köper man detta? Har sett ljustekniker ha det!). Annars kan det vara värt att hålla ögonen öppna för begagnade redheads. 0 Citera
jbergman Postad 12 oktober 2011 Postad 12 oktober 2011 svart folie (var köper man detta? Har sett ljustekniker ha det!). http://forum.voodoofilm.org/foto-och-ljus/6679-blackwrap.html /Jakob 0 Citera
Mattihp Postad 13 oktober 2011 Postad 13 oktober 2011 Är det som tjockare aluminium folie typ?Japp, fast svart. Väldigt användbar om man inte har flaps på sina ljus, eller för annan absorbtion. 0 Citera
bomaye Postad 13 oktober 2011 Postad 13 oktober 2011 Youtuba "diy kino flo" eller "diy soft box". Jag skulle satsa på en lösning med flera lysrör brevid varandra i en låda. 0 Citera
Bleckert Postad 20 oktober 2011 Postad 20 oktober 2011 LED är väldigt praktiska och ligger på runt 5-6000/st exkl. moms hos scandinavian Photo. Dock känns de lite overkill om ni ändå ska vara i en studio med tillgång till el. Mitt tips är att höra av sig till Scandinavian Photo och be om förslag på paket. På deras hemsida kan ni se hela sortimentet. (jag är inte köpt av dem men har handlat mycket där själv och har bra erfarenheter). 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.