storyteller Postad 10 oktober 2011 Postad 10 oktober 2011 Kanske lite luddig fråga, men eftersom jag är rätt ny för filmproduktion under jag lite över hur inställningarna påverkar varandra? Om man spelar in i en 24 fps, ska man använda någon speciell slutartid då för det ska flyta på bra och liknande såna inställningar? Någon som har lite basic tips att dela med sig om hur kameran ska vara inställd? :P 0 Citera
tomgrejs Postad 10 oktober 2011 Postad 10 oktober 2011 kör dubbel slutare mot bilderna. och går inte det, tar du det närmaste. 24 bilder i sekunden = slutartid 1/50, (eftersom 1/48 oftast inte finns att välja) 50 bilder = slutare 1/100 osv. om du är ny med filmfoto på dslr kan det här kanske vara intressant om du kör canon dslr: CineStyle, Digital Printer Lights, Filmmaking - Technicolor 0 Citera
StenR Postad 10 oktober 2011 Postad 10 oktober 2011 Du kan ladda ner den nyttiga The DSLR Cinematography Guide gratis här: NoFilmSchool 0 Citera
Simon_bengtsson Postad 10 oktober 2011 Postad 10 oktober 2011 Jag kör på 180 graders regeln vad det gäller slutartid, 25p =1/50 och så vidare som tomgrejs skrev ovan. Rekommenderar även technicolor profilen som är gratis, du får väldigt mycket mer att dra i om du ska gradea 0 Citera
Northstreamer Postad 13 oktober 2011 Postad 13 oktober 2011 Som många andra har nämnt så ska du alltid filma i 1/50, om du inte gör slow-motion. Du kan behöva sänka bländaren eller använda ND-filter om du filmar i väldigt ljusa miljöer. 0 Citera
odelberth Postad 16 oktober 2011 Postad 16 oktober 2011 Jag förstår inte hur det där "Canon Picture Cinistyle dlsr" ska fungera? Jag har laddat ner det till min kamera och man får ju en speciell bildstil då, men den kan man väl ha ställt in själv annars?. För den här bildstilen går ju också att ändra på? Tror inte jag har förstått detta rätt, är det för man ska kunna göra egna stilar eller finns det något mer man kan ändra i efterhand? någon som skulle kunna förklara lite bättre? :) 0 Citera
StenR Postad 16 oktober 2011 Postad 16 oktober 2011 Jag förstår inte hur det där "Canon Picture Cinistyle dlsr" ska fungera? Jag har laddat ner det till min kamera och man får ju en speciell bildstil då, men den kan man väl ha ställt in själv annars?. För den här bildstilen går ju också att ändra på? Tror inte jag har förstått detta rätt, är det för man ska kunna göra egna stilar eller finns det något mer man kan ändra i efterhand? någon som skulle kunna förklara lite bättre? :) Det är inte bara enkel contrast/sharpness osv i en picture style utan mer avancerade saker men visst kan du göra motsvarande curves med Canons picture style editor (dock så tror jag att några av de picture styles som finns där ute är gjorda med andra mer avancerade verktyg). 0 Citera
storyteller Postad 18 oktober 2011 Författare Postad 18 oktober 2011 Tack för alla svar! Perfekt med guiden, är rätt van sen tidigare med stillbilder men är ju rätt ny till just filma med kameran :) Cinestyle hade jag sedan tidigare och kör med ML också :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.