Gå till innehåll

FCP vs Premiere


Spaceromancer

Recommended Posts

Jag har FCP 7 men jag har aldrig riktigt satt mig in i programmet och lärt mig den från grunden och allt man kan göra med den. Om jag nu skall ta mig tid att läsa mig in och testa den ordentligt, då kanske det inte är så mycket mer jobb att lära sig ett helt nytt program från grunden. Ni som har erfarenhet av både FCP och Premiere, vad är fördelarna/nackdelarna med respektive program? Det följer med mycket program i Premiere CS 5.5 production premium, och med 50% rabatt om man byter från FCP, så har jag börjat fundera...

 

Jag har sökt lite på nätet men många av diskussionerna handlar snart mest om Mac eller PC.

Länk till kommentar
Share on other sites

Production Premium CS5.5 har inget som kan jämföras med Apple's Color "per se". Du kan göra det mesta som Color gör, men det kräver en combo av Premiere och After Effects.

Eftersom programmen ska göra en massa annat blir det mer omständigt. Color är designat för en enda sak: Grading. After Effects är designat för 1 miljon saker (vilket är både bra och dåligt...).

(Apple Color är numera EOL (EOL = End of life) efter Apples release av FCP-X - dock är delar av funktionaliteten inbyggd i FCP-X)

 

After Effects är Adobes motsvarighet till Apples Motion (eller snarare tvärt om) och är väl i det närmaste "industristandard" för Motion Graphics. Mer komplicerad än Motion, men med betydligt mer kontroll.

 

Ljudmotsvarigheten är Adobe Audition, skillnaden i funktionalitet ska vara osagd - jag har nollkoll på Soundtrack...

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns inget perfekt system än. Tyvärr. Men Premiere på Mac är säkert det bästa, och dyraste.

Det enda jag dock saknar från Premiere på PC är en del saker med quicktime. tex, prores.

 

Du kan ju alltid köra Premiere på Mac. Du behöver inte ha FCP för att få ProRes då, det räcker med att skaffa Compressor på AppStore.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...