Gå till innehåll

Redigera .mov HD filer så det flyter på bra, ska man convertera? till vad isf?


Davidh

Recommended Posts

Hej o hå!

 

Jag är en glad nybörjare som har spelat in en del material med min Kodak playsport I HD 1080 30fps och 720 60fps.

Har länge velat redigera detta och provat både moviemaker och pinnacle studio HD 14 och det går inte bra, det laggar mycket och när jag försökte rendera en film på två minuter i movie maker så gick det inte för jag hadde för lite minne stod det, 1 minute funkade.

Min dator är en acer laptop med AMD Phenom 2 n930 Quad-core Pocessor 2.00 Ghz

Ati Mobillity Radeon HD 5650 grafikkort

6gb ddr3 ram med win 64bit

640 gb hårddisk.

 

Ska det va nån mening för hemanvändare att skaffa en HD kamera så tycker jag min utrustning borde räcka.

 

Har förstått att man kan konvertera till andra format som kanske går smidigare att redigera men fattar inte vilket format jag ska välja isf. Vill helst ha det i HD fortfarande. Går det att få det att funka med redigeringen med ett annat format? vad kan man ha då för format som går smidigare?

 

Vilket konverteringsprogram är bra isf? Hittat dom här, Any video converter, voltaic HD, iOrgSoft Video Converter och Xilisoft HD Video Converter 6.

 

 

Tacksom som tusan för all hjälp jag kan få med det här!

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad för filformat (mov är en container som kan hålla olika filformat) leverar kameran? Någon form av AVCHD?

 

Rent spontant tänker jag mig att i en windowsmiljö kanske DNxHD kan vara något (stödjer Pinnacle Studio HD 14 det?). Vanligt att använda i exempelvis Avid som redigeringsformat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad för filformat (mov är en container som kan hålla olika filformat) leverar kameran? Någon form av AVCHD?

 

Rent spontant tänker jag mig att i en windowsmiljö kanske DNxHD kan vara något (stödjer Pinnacle Studio HD 14 det?). Vanligt att använda i exempelvis Avid som redigeringsformat.

 

Okej det visste jag inte, Det är från en kodakplaysport som spelar in i hd 1080 30fps och 720 i 30 eller 60 fps. på sdhc kort, antar att det är avchd eftersom jag hört att det är ett vanligt format för hd cameror med sdhc kort men trodde det va .mov eftersom det står så på filerna.

Vad är DNxHD för nått? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej det visste jag inte, Det är från en kodakplaysport som spelar in i hd 1080 30fps och 720 i 30 eller 60 fps. på sdhc kort, antar att det är avchd eftersom jag hört att det är ett vanligt format för hd cameror med sdhc kort men trodde det va .mov eftersom det står så på filerna.

Vad är DNxHD för nått? :)

 

Det ÄR mov som är CONTAINERN. En container som AVI eller MOV kan innehålla en uppsjö av olika format :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är egentligen Windows motsvarighet till Apple Pro-res som är kickass att redigera i?

 

Det finns väl 3-4 kandidater: Avid DNxHD, Matrox och Blackmagic codecs (alla är gratis och går att installera utan deras hårdvara) och så Cineform som kostar lite pengar (c:a en tusenlapp) men anses nog som den bästa av dem (Avids är nog nr 2). De har fördelen över ProRes att varken vara bunden till någon speciell hårdvara, mjukvara eller operativsystem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej. Jag hittar bara att det står .mov iaf, behöver jag veta mer för att kunna konvertera? Vill ju som sagt kunna redigera smidigt, har det här med att konvertera funkat för andra som tyckt det funkat dåligt med råmaterialet ur kameran?

Är alltså cineform eller Avid DNxHD bra format att konvertera till för att kunna redigera då?

 

Tack för att ni hjälper mej :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja precis vad jag har hittat nu så verkar det vara h.264 i kameran. Jag har laddat ner på länkarna du gav mej nu. Vad ska jag göra eller välja nu då, ser¨tex inte DNxHD i programet MPEG streamclip om det var det jag skulle konvertera till?

 

Det känns jätte krångligt om man inte är väldigt insatt i sånt här att kunna redigera lite enkel film..

 

Jag skulle fortfarande gärna få veta generellt om många har problem med vissa HDcodecs när dom ska redigera att dom laggar o tar extremt mycket datorkraft? Och om andra funkar mycket bättre?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja precis vad jag har hittat nu så verkar det vara h.264 i kameran. Jag har laddat ner på länkarna du gav mej nu. Vad ska jag göra eller välja nu då, ser¨tex inte DNxHD i programet MPEG streamclip om det var det jag skulle konvertera till?

 

Det känns jätte krångligt om man inte är väldigt insatt i sånt här att kunna redigera lite enkel film..

 

Jag skulle fortfarande gärna få veta generellt om många har problem med vissa HDcodecs när dom ska redigera att dom laggar o tar extremt mycket datorkraft? Och om andra funkar mycket bättre?

 

Nu sitter jag på mac just nu men jag tror att det är på liknande sätt, välj att exportera som Export to other format... Format: AVI, Options, Video, Settings, Compression type: Avid DNxHD Codec (på mac väljer man Quicktime istället för AVI som containerformat).

Länk till kommentar
Share on other sites

DNxHD är Quicktime-baserat även på PC.

 

Läs Kimsters trevliga sammanfattning: http://forum.voodoofilm.org/videokonvertering/25043-videoformat-i-praktiken.html

 

MYCKET förenklat: Man skiljer vanligen på I-Frame only codecs och LongGOP codecs:

I-frame only, ex vanliga DV band, lagrar strömmen - i princip - som hela bilder med JPEG kompression.

 

LongGOP codecs ex MPEG2 på HDV-band lagrar grupper av bilder (i Europa vanligen grupper av 12 rutor). Under inspelningen sker en analys av bilden, och man sparar enbart

förändringar i bilden. (Ex filma en fågel som flyger över en blå himmel så sparas endast fågeln eftersom himlen ser likadan ut överallt)

 

Sen finns numera h.264 som du har, används i alla AVCHD kameror och de flesta DSLR-kameror, den är också LongGOP, men mycket mer komplicerad och ger mycket bättre kvalitet

vid en given bitrate än vad MPEG2 gör. (Ex har du video med 24 Mbit data / sekund så ser oftast h.264 bättre ut än MPEG2)

Det sker en enormt avancerad analys av färger, rörelser i / av objekt, ljus/kontrast, delar av bilden osv.

 

MEN: Detta gör att LongGOP-codecs är mycket jobbigare för datorn att spela av. Datorn måste "läsa" upp till 12 rutor för att kunna visa en enda ruta. Vilket är pudelns kärna.

 

Exempel på I-Frame codecs/format: Vanlig DV (dvs "hederliga" DV band)

LongGOP (MPEG2): DVD-skivor, HDV (band), Sony XDCAM EX,

h.264: Blu-ray skivor, AVCHD-kameror, GoPro-kameran, Canons DSLR-serier (5D/7D/550/600/etc)

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

DNxHD är Quicktime-baserat även på PC.

//Max

 

Ok, så då gäller följande i MPEG Streamclip:

 

Välj att exportera som Export to other format... Format: Quicktime, Options, Video, Settings, Compression type: Avid DNxHD Codec.

MPEG Streamclip kan ju också automatisera konvertering av flera filer samtidigt också via List -> Batch list.

Cineform har ett eget capture/konverteringsprogram.

Länk till kommentar
Share on other sites

DNxHD är Quicktime-baserat även på PC.

 

Läs Kimsters trevliga sammanfattning: http://forum.voodoofilm.org/videokonvertering/25043-videoformat-i-praktiken.html

 

MYCKET förenklat: Man skiljer vanligen på I-Frame only codecs och LongGOP codecs:

I-frame only, ex vanliga DV band, lagrar strömmen - i princip - som hela bilder med JPEG kompression.

 

LongGOP codecs ex MPEG2 på HDV-band lagrar grupper av bilder (i Europa vanligen grupper av 12 rutor). Under inspelningen sker en analys av bilden, och man sparar enbart

förändringar i bilden. (Ex filma en fågel som flyger över en blå himmel så sparas endast fågeln eftersom himlen ser likadan ut överallt)

 

Sen finns numera h.264 som du har, används i alla AVCHD kameror och de flesta DSLR-kameror, den är också LongGOP, men mycket mer komplicerad och ger mycket bättre kvalitet

vid en given bitrate än vad MPEG2 gör. (Ex har du video med 24 Mbit data / sekund så ser oftast h.264 bättre ut än MPEG2)

Det sker en enormt avancerad analys av färger, rörelser i / av objekt, ljus/kontrast, delar av bilden osv.

 

MEN: Detta gör att LongGOP-codecs är mycket jobbigare för datorn att spela av. Datorn måste "läsa" upp till 12 rutor för att kunna visa en enda ruta. Vilket är pudelns kärna.

 

Exempel på I-Frame codecs/format: Vanlig DV (dvs "hederliga" DV band)

LongGOP (MPEG2): DVD-skivor, HDV (band), Sony XDCAM EX,

h.264: Blu-ray skivor, AVCHD-kameror, GoPro-kameran, Canons DSLR-serier (5D/7D/550/600/etc)

 

//Max

 

Tack så mycket för förklaringen.

Om jag fattar det rätt då så behöver man en jätte kraftfull dator för att redigera ren avchd video, och att om man converterar till avid DNxHD så får man också en form av HD video men med lägre kvalitet än avchd fast lättare att redigera eftersom det är mindre resurskrävande. Stämmer det? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, så då gäller följande i MPEG Streamclip:

 

Välj att exportera som Export to other format... Format: Quicktime, Options, Video, Settings, Compression type: Avid DNxHD Codec.

MPEG Streamclip kan ju också automatisera konvertering av flera filer samtidigt också via List -> Batch list.

Cineform har ett eget capture/konverteringsprogram.

 

Jag gjorde som du sa nu men det står bara preparing hur länge som helst även med ett jätte kort klipp och klickar man på det fönstret så står det svarar inte. Kan du komma på vad som kan ha gått fel?

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag följde det här youtube clippet så gick det, han väljer export to quicktime film sen compresion type avid DNxHD istället för att välja export to other formats och sen quicktime film och options avid DNxHD som du sa. Det går efter det att kolla på klippet i quicktime player men inte i media player och går inte o öppna i moviemaker. suck jag som blev så glad när jag trodde det äntligen skulle funka..

Länk till kommentar
Share on other sites

Då kan du testa med andra codecs... ex Matrox Video - Support - Matrox VFW Software Codecs

 

//M

 

Hej. Jag är tillräckligt ny på det här området för att inte riktigt fatta vad jag ska göra för att följa ditt tipps..

 

Finns det något program att redigera med som funkar mycket bättre bätte än andra för avchd?

 

Börjar på alvar undra vad det är för fel med hela altihop.

Ska det va så här mega krånligt att redigera sina filmer man har spelat in med sin kamera för 1000 kr..

Är inte ovan vid datorer, växt upp med dom sen jag var liten och har suttit och sökt information och försökt fatta i säkert över 30 timmar hur man ska lösa att kunna redigera mina filmer. Jag blir snart galen o ger upp och väntar ett par år till jag har en grymmare dator eller ev dom dumma filmkamera tillverkarna gör något användarvänligt.

 

När det gäller det mesta annat tycker jag det inte brukar va så svårt när nått har funnits ett par år. Det borde ju finnas pengar att tjäna på att få det att funka, och funkar det inte så borde väll ryktet sprida sej att skaffa HD kamera är värdelöst om du inte lägger 25k på en dator med. Men jag har inte hört såna rykten.. äh jag är helt lost!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...