Gå till innehåll

Redigera .mov HD filer så det flyter på bra, ska man convertera? till vad isf?


Davidh

Recommended Posts

Hej o hå!

 

Jag är en glad nybörjare som har spelat in en del material med min Kodak playsport I HD 1080 30fps och 720 60fps.

Har länge velat redigera detta och provat både moviemaker och pinnacle studio HD 14 och det går inte bra, det laggar mycket och när jag försökte rendera en film på två minuter i movie maker så gick det inte för jag hadde för lite minne stod det, 1 minute funkade.

Min dator är en acer laptop med AMD Phenom 2 n930 Quad-core Pocessor 2.00 Ghz

Ati Mobillity Radeon HD 5650 grafikkort

6gb ddr3 ram med win 64bit

640 gb hårddisk.

 

Ska det va nån mening för hemanvändare att skaffa en HD kamera så tycker jag min utrustning borde räcka.

 

Har förstått att man kan konvertera till andra format som kanske går smidigare att redigera men fattar inte vilket format jag ska välja isf. Vill helst ha det i HD fortfarande. Går det att få det att funka med redigeringen med ett annat format? vad kan man ha då för format som går smidigare?

 

Vilket konverteringsprogram är bra isf? Hittat dom här, Any video converter, voltaic HD, iOrgSoft Video Converter och Xilisoft HD Video Converter 6.

 

 

Tacksom som tusan för all hjälp jag kan få med det här!

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad för filformat (mov är en container som kan hålla olika filformat) leverar kameran? Någon form av AVCHD?

 

Rent spontant tänker jag mig att i en windowsmiljö kanske DNxHD kan vara något (stödjer Pinnacle Studio HD 14 det?). Vanligt att använda i exempelvis Avid som redigeringsformat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad för filformat (mov är en container som kan hålla olika filformat) leverar kameran? Någon form av AVCHD?

 

Rent spontant tänker jag mig att i en windowsmiljö kanske DNxHD kan vara något (stödjer Pinnacle Studio HD 14 det?). Vanligt att använda i exempelvis Avid som redigeringsformat.