Gå till innehåll

Mackan & Gunnar - Humor, synonymer och en massa mjukost


shAArken

Recommended Posts

Hej igen,

 

Jag bara måste lägga upp början till ett långfilmsmanus som jag skrivit parallellt med mitt andra manus "RAGGARJÄVLAR!".

 

Det är en svensk komedi som jag kallar MACKAN & GUNNAR - En vecka, en miljon

 

SYNOPSIS:

 

Mackan och Gunnar. Två lycksökare som satt

sig i skuld hos en lånehaj.

Skulden? En miljon svenska kronor.

Återbetalningstid? En vecka.

Om de inte lyckas? En ståplats i Öresund.

Följ Mackan och Gunnars jakt för att göra sig skuldfria.

En jakt fylld med humor, synonymer och mjukost.

 

/ shAArken

MACKAN & GUNNAR - 1 VECKA, 1 MILJONutkast2.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt klart rolig läsning. Jag hittade egentligen inget att anmärka på, vet inte om det är för att jag är trött eller för att det var ett bra manus, men gissar på det senare då jag skrattade högt flera gånger :) Tycker du ska skriva klart hela manuset först och främst för att se om allt håller hela vägen, men det är helt klart en riktigt bra inledning. + för att du startade igång själva storyn nästan direkt och inte tog evigheter på dig för att sätta upp karaktärerna (vilket inte behövs i en sån här film).

 

Enda jag vill varna för är att du inte får göra karaktärerna för "oälskbara" så att vi som läsare inte längre står på deras sida i kampen. Det var lite på gränsen när de höll på och trakasserade brevbäraren och kladda med mjukosten men som tur var gick det aldrig överstyr. Tänk på Dum och Dummare, som jag gissar på är den ungefärliga känsla du vill få fram med manuset. Karaktärerna i den filmen är lika dumma som dina men de gör aldrig något för att skada någon annan och de är hela tiden charmiga i sättet de klantar sig + allt ont som händer tack vare huvudkaraktärernas idioti sker mot "the Bad Guys".

 

Så fortsätt skriv så blir det nog något bra av det här :)

 

MVH

Like A Virgin

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Gillar idéen med två idioter som måste få fram mycket pengar på kort tid. Skrev ett liknande manus i våras tror jag det var (Bröderna Börje & Bernt: Pengar & Pök, ligger på forumet någonstans). Och det var allt, tyvärr. Mjukosten funkade inte alls, karaktärerna var alldeles för korkade för att man skulle köpa dem, dialogen och framför allt skämten var ganska krystade.

 

Men som sagt, konceptet gillar jag. Och karaktärernas relationer till varandra. Så ge inte upp. Väntar med spänning på hela manuset. Långfilmsmanus är en bristvara här på forumet. Alla ägnar alldeles för mycket tid till pretentiösa kortfilmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...