Gå till innehåll

Trailer - Livlig Fantasi


Chang

Recommended Posts

Trailer - Livlig Fantasi

 

Hittade Jakob Bergmans manus "Livlig Fantasi" under forumdelen "Kolla mitt manus". Bestämde mig för att producera materialet, så jag tog kontakt med Jakob här på Voodoofilm. Jakob stod bakom kameran och regisserade och jag är killen i filmen. Utöver det heter tjejen Amanda Englund och ljudkillen minns jag inte namnet på, det är Jakobs kompis.

 

Nu har jag klippt ihop lite scener av det vi filmade igår, så "trailern" avslöjar inte riktigt vad handlingen går ut på. Men jag tycker det blev lite gulligt iallafall.

Kameran är en Canon XF 300 och ljudet är taget med en AKG riktmikrofon med bom och zeppelinare. Redigerat av mig i Final Cut.

 

Kan hända att jag redigerar trailern och gör en bättre version när vi har fler scener, men delar gärna med mig av det vi har åstadkommit hittills :)

 

Uppdaterad version 2: Trailer - Livlig Fantasi (bättre ljud på denna) - YouTube Nu med något bättre ljud.

 

HELA FILMEN LIGGER NU UPPE PÅ YOUTUBE! Livlig Fantasi v.2 - YouTube Har snott musik från "etablerade" artister så länge, har tänkt att anlita ljudgrisen eller någon polare som kan göra originalmusik till filmen!

 

 

EDIT: Skrev fel innan på något ställe, skrev "Joakim" istället för "Jakob", skyller på ADHD ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Första frågan som kom upp i huvudet var om jbergman var okey med att du filmatiserade hans manus?

 

Jag tyckte trailern var för lång. Det blev för mycket kortfilm och för lite trailer. Jag tror du lätt kan klippa ner

den till halva längden. Det blir antagligen mer av en teaser men med tanke på det "lilla" material ni har valt att

ha med så kanske det är lika bra.

 

Kvalitén på musiken var under godkänt för min del (är lite av en audiofil). Om du bestämmer

dig för att klippa om trailern, skaffa bättre ljud! Detta gäller dialogen också.

 

//Q

Länk till kommentar
Share on other sites

Första frågan som kom upp i huvudet var om jbergman var okey med att du filmatiserade hans manus?

 

Jag tyckte trailern var för lång. Det blev för mycket kortfilm och för lite trailer. Jag tror du lätt kan klippa ner

den till halva längden. Det blir antagligen mer av en teaser men med tanke på det "lilla" material ni har valt att

ha med så kanske det är lika bra.

 

Kvalitén på musiken var under godkänt för min del (är lite av en audiofil). Om du bestämmer

dig för att klippa om trailern, skaffa bättre ljud! Detta gäller dialogen också.

 

//Q

 

Jbergman ska enligt lösa rykten vara piratpartist, så han kan ju knappast gnälla om jag snor hans manus ;) Skämt åsido, jag hade lite väl bråttom när jag skrev inlägget ovan. Råkade skriva "Joakim" när det skulle stå Jakob. Får skylla på att jag är trött och lite småstressad. Det var alltså Jakob "Jbergman" som höll i kameran, så jag får anta att det va lugnt att det e hans manus vi körde på... haha :)

 

Mjo du har nog rätt att det går att klippa ner mer om man bara ska köra med det materialet. Nu ska vi förstås filma fler scener och jag är helt ny på det här att redigera film, så jag tränar mig mest. Vad gäller ljudet så kan jag nog inte få bättre ljud på musiken, inte med den filen jag använde. Ska se om jag kan få tag i en bättre ljudfil isf. Har dock inte bestämt mig ännu för om jag ska använda just den låten i filmen sen, det får jag och Jakob komma överrens om sen när vi redigerar färdigt.

 

Återkommer med ny version när vi filmat fler scener. Plus att jag ska börja lära mig att redigera ljud också (tar tid innan man blir duktig).

 

//C

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan bli dyrt att använda existerande upphovsrättsskyddad musik i filmen, skaffa originalmusiker istället :)

 

Kan rekommendera ljudgrisen här på sidan. Riktigt duktig och ambitiös musiker.

 

Har mailat STIM och frågat hur man ska bära sig åt för att det ska gå "rätt till". Kan ju inte kosta så många kronor egentligen, hur många kommer glo på min film typ? Några besökare på en filmfestival och närmast sörjande :p Haha :)

 

Men visst, kan kolla med ljudgrisen om det e för dyrt att använda Bo Kaspers.

 

Gör även en nyare version på trailern nu, ska korta ner den en del + ta med ett par dialoger. Uppdaterar när den är klar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Många härliga foton!

 

Men jag tror du har några svarta frames imellan många av klippen.... lite knepigt klippt, ser iaf ut som att det inte ska vara så på flera av ställena.

Hade nog tjänat på att tightas ner också som tidigare postare sagt.

 

Lycka till!

 

Har fixat och donat, tror de svarta rutorna ska vara borta nu. Tog några timmar innan jag hittade "felet"... Har även klippt ner "trailern" med ungefär en halv minut. Har uppdaterat länken i första inlägget (man får ta bort den gamla versionen och ladda upp en ny på youtube). Hoppas det ser något bättre ut nu iaf.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har mailat STIM och frågat hur man ska bära sig åt för att det ska gå "rätt till". Kan ju inte kosta så många kronor egentligen, hur många kommer glo på min film typ? Några besökare på en filmfestival och närmast sörjande :p Haha :)

 

Men visst, kan kolla med ljudgrisen om det e för dyrt att använda Bo Kaspers.

 

Gör även en nyare version på trailern nu, ska korta ner den en del + ta med ett par dialoger. Uppdaterar när den är klar.

 

Vilken filmfestival låter en ha upphovsrättsskyddad musik? Jag har inte sett den festivalen än iaf. Möjligen professionella filmfestivaler.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilken filmfestival låter en ha upphovsrättsskyddad musik? Jag har inte sett den festivalen än iaf. Möjligen professionella filmfestivaler.

 

Jo jag tror att SFV-festivalen åtminstone tidigare år hade friköpt musiken för visning på just festivalen. Men sen är det ju kört om du vill visa din film någon annastans.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker det ser bra ut men ljudet gör en lite distanserad. Är musiken tänkt bara för trailern eller finns den i filmen också? Det låter som om det är en liveversion av låten och dialogen är också lågt mixad. Ta studioversion istället om du ska använda låten och dra ned miljöljudet när det inte är någon dialog och dra ner musiken vid replikerna. Det skulle ge mycket mera närvaro och filmkänsla.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilken filmfestival låter en ha upphovsrättsskyddad musik? Jag har inte sett den festivalen än iaf. Möjligen professionella filmfestivaler.

 

Varför skulle man inte få lov att ha det? Om det är ok med upphovsmannen så bör det ju funka?

Har dock inte bestämt mig för om jag ska använda Bo Kaspers ännu i filmen. Trailern gör jag mest för att träna mig i redigering, tycker den låten passar bra in.

 

Mvh Chang

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför skulle man inte få lov att ha det? Om det är ok med upphovsmannen så bör det ju funka?

Har dock inte bestämt mig för om jag ska använda Bo Kaspers ännu i filmen. Trailern gör jag mest för att träna mig i redigering, tycker den låten passar bra in.

 

Mvh Chang

Jag tror inte att STIM och skivbolaget nöjer sig med det, men det beror vilka avtal som finns.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror inte att STIM och skivbolaget nöjer sig med det, men det beror vilka avtal som finns.

 

Har mailat STIM som sagt, ska se vad de säger. Som jag förstått det så bör man kunna köpa rättigheterna att använda en låt, eller delar av en låt, till en film osv. Jag är inte helt säker på att det behöver vara så värst dyrt faktiskt... Får väl hitta någon annan låt att använda i värsta fall :p

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...